Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snyggast.se

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Gigantiskt copyrightbrott

Jag har varit inne på www.snyggast.se nåra gånger och det slår mig vad månha bilder det är som dom inte har tagit skälva, det måste ju vara någon som har upphovrätt på bilderna?

Nu på sistone har det blivit bättre men det är ju massor av upphovrättskyddade bilder kvar på sidan fattar inte dom som driver snyggast att bilderna är skyddade eler dom som lägger upp dom
 
Senast ändrad:
Snyggast är väl ändå en sida för folk utan liv? Eller? Jag har aldrig förstått vad den sidan handlar om.

Ärligt talat tror jag inte ägarna av sidan bryr sig nämnvärt om upphovsrätt då de troligtvis tjänar en hel del pengar på verksamheten då det verkar finnas många människor utan liv.
 
Jag var och är medlem så fort jag fattade alla regler om upphovsrätt raderade jag alla mina bilder där.
NU är det enda som är kul på snyggast är att gnälla på alla som har datumstämplar på sin bilder.
 
Tänk om fotosidan skulle invaderas av snyggast fjortisar det skulle inte vara kul.
 
Är det snyggasts fel eller är det den som lagt upp bildens som får ta smällen?
 
Kan tænka mig att snyggast.se har en disclamer som de flesta andra stællen med møjlighet før uppladdning som avsæger dem allt ansvar før det personerna lægger upp ,men æven att de ger sig sjælva rætten att ta bort olæmpligt matrial.. .yada yada yada....

Capslock e en fin knapp, stæng av den ;)
 
På youtube finns det ju massor av musikvideor och filmklip från både serier och filmer varför tar dom inte bort filmerna som är skyddade?
 
Snyggast.se är väl ett utslag av samma korkade drift att "vara något baserat på inget" som tillexempel trenderna med mingelfoto, dokusåpor, extrem photoshopande av porträttbilder Idol/fame factory (i och för sig dokusåpor det också) osv, osv.
Det är nog inte bara för folk utan ett liv för i så fall har ju nästan alla inte något liv och det ju ganska långt ifrån bara fjortisar som spelar med på dom reglerna om vad som är viktigt.
Vi lever i en helt utseendefixerad värld, det är bara att gilla läget.

Det är säkert hur många bilder där som helst som någon annan äger upphovsrätten på och som inte blivit tillfrågade om att ha bilderna där. Sidan avsäger sig säkert allt ansvar på sin registrerings sida (även om vi i Sverige har en lag som gör det omöjligt att frånsäga sig ansvar för vad som händer/postas/sägs på elektroniska forum man tillhandahåller, vet dock inte om den gäller för upphovsrättslig material, den skrevs för sånt som hets mot folkgrupp och liknande). Rent rättsligt kan man säkert dra folk till rätt om dom använder ens bilder där men i praktiken kan man nog inte göra något alls (möjligen kontakta personen och hoppas dom är snälla och tar bort den).

Det är bara så att så fort ens bild hamnar på nätet så har man helt förlorat kontrollen över den.
Lägger man upp den får man börja räkna den som allmänegendom och vill man inte att bilderna används får man låta bli att lägga upp dom.
Allmänheten har ingen respekt alls för vår vilja att kontrollera våra bilder, dom bryr sig inte ett smack om det, vill dom ha en bild på en hund så googlar dom upp en och tar den dom vill ha. Precis på samma sätt som dom tar den musik dom vill ha, dom filmer dom vill ha osv.
Det är grymt trist att nästan alla blir tjuvar på Internet, men det finns nog inget att göra åt.

/Magnus
 
Jag trodde inte djuplänking var olagligt. Men jag vet att ladda upp andras grejer på en hemsida är olagligt. På fotosidan står dte ju ladda inte upp andras grejer men det står inget om djuplänkar.
Men kan man få reda på var länken gick till blir fundersam.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.