Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snodda/länkade bilder???

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går alldeles utmärkt att skydda sig!

En vanlig bild är ju skyddad av ett glas!
Alltså lägger man en genomskinlig gif över de bilder man vill skydda. OPS! För den som tankar hem "bilden" får då, ingenting annat än en tom genomskinlig gif och kanske tror vederbörande att det är fel på dennes dator :eek:)

Dessutom är det viktigt att i foldern där bilderna ligger lägga in en index.html med lämplig text! Då öppnas den och alla bilderna lägger sig inte snyggt på rad för bildtjuven.
som ju kan söka bilderna via "visa källa" i browsern.

Trots detta kan den som verkligen vill ta sig fram men det blir klart besvärligare och vill någon jobba så hårt ar det bara att gratulera till en förbaskat bra bild :eek:)
 
PrinsValium skrev:
Eller så högerklickar man och håller den nertryckt. Trycker sedan på ok med vänster knapp (eller trycker enter) och sedan släpper höger knapp så kommer menyn upp. Iaf i IE. Fast det här är kanske sånt man inte borde tala om. Hoppas att man inte hamnat i onåd någonstans nu :)

Oj vad stökigt. Jag klickar på bilden och drar den till skrivbordet...
 
Bossebarrskog skrev:
Har hittat mina bilder på ett par olika diskutionsforum och gillar inte det riktigt. Har mailat den ansvariga för forumen. Han svarade att det inte var upplagt ngra bilder på hans sidor utan bara länkar till bildernas "original"sida/plats. Plats för brottet

finns det ngn kod elller spärr man kan lägga in på bilderna eller sidorna för att inte detta ska kunna göras.

Finns det ngn vänlig skäl som vill hjälpa mig.



Jörgen

Det är alltså Århusbilderna som är dina? I så fall kan du klå de ansvariga ordentligt på fingrarna, för det är bullshit de kommer med.
Man får inte ens länka utan tillstånd. En textlänk av den typen du lagt in, platsen för brottet är okej, men man får inte använda upphovsrättsligt material som loggor, textutdrag eller vad den kan vara som länk. Lagen är glasklar på den punkten. Och får jag bara lite tid på mig så kanske jag kan leta fram någon text som bekräftar det jag nyss skrivit.
 
afrika skrev:
Praxis när man gör dokumentärfilm (och behöver använda andras film/videomaterial) är ju att filma av en tv för att slippa problem med Copyright.

Hade jag gjort en dokumentärfilm och upptäckt någon som filmat av min film "enligt praxis" så hade det blivit en saftig räkning. Självklart kommer man inte ifrån copyrighten på det sättet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.