Annons

Snodda/länkade bilder???

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns lite lagar som styr länkning av webbsidor.

Att lägga en länk till en sida/bild är inget problem.

Jag får däremot inte lägga en länk så bilden/sidan öppnas i min sida, det räknas som ny publicering.

Journalistiska medier har viss rätt att visa andras verk utan tillstånd. Tv kan exempelvis visa upp en kvällstidnings löpsedel för att redogöra för att Linda i Big B... känner sig kränkt av sexbilderna som publicerats. Sydsvenskan kan också visa en bild av georg Oddner i samband med att utställningen recenseras.

Alla kan citera text om källan anges. Bilder kan dock ej citeras.
 
Bossebarrskog skrev:
Har hittat mina bilder på ett par olika diskutionsforum och gillar inte det riktigt. Har mailat den ansvariga för forumen. Han svarade att det inte var upplagt ngra bilder på hans sidor utan bara länkar till bildernas "original"sida/plats. Plats för brottet

finns det ngn kod elller spärr man kan lägga in på bilderna eller sidorna för att inte detta ska kunna göras.

Finns det ngn vänlig skäl som vill hjälpa mig.



Jörgen
Med .htaccess kan du ordna detta problem. Annars kan du också bara byta namn på bilden.
 
Jag är med i ett forum under techreport.com.. och det var en asiatisk site som inte bara snodde hela articklar dom hade gjort, utan dessutom länkade till bilderna, dom stal altså förutom bilderna och tiden det tagit att göra recensionerna, också bandbredden från techreport.

Dock bytte Damage rakst ut bilderna mot bilder på sin son när denne satt med en plastborrmaskin och "skruvade" i en dator och skrev till en text som
-"Out trained technicians stand by to assist you shortly"-
och sedan några bilder med
-"this picture is stolen from techreport.com"-
-"we dont write articles, we steal them"-
och lite annat.

Det blev ett jäkla liv och bojkott och massor med saker. Det är en sak att länka till bilder, men att visa dom utan tillåtelse, eller utge dom för ens egna, speciellt om man försöker stjäla bandbredd, det är rent ut sakt grov stöld i sammanhanget.
 
Hehe. ja det är ju roligare att göra så än att hålla på att hota med polisanmälan...

Vill du dock gå den vägen skall du kontakta Forumhuset och åberopa paragraf 5, kapitel 2 i Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Ett sätt att stoppa djuplänkning är att bara skicka ut bildfiler odyl via ett program på servern, dvs inte ge direkt access till JPG-filen tex. Detta program kan kolla på den sk referer-raden i HTTP; den anger URL till den sida där referensen fanns. Vid referens till bilden från dina egna sidor kommer den vara satt din webbservers adress, allt annat blockerar man och kan då skicka ut någon annan bild tex. Inte helt tillförlitligt, men stoppar vanlig inlänkning som den i detta fall.
 
a_mattsson skrev:
Att länka/referera till en bild eller annat material är helt normalt förfarande i alla medier.
Låter konstigt. Det skulle betyda att en tidning får publicera vilka bilder dom vill så länge negativet/originalet ligger lagrat hos upphovsrättshavaren. Vilket man naturligtvis inte får.
 
müsli skrev:
Låter konstigt. Det skulle betyda att en tidning får publicera vilka bilder dom vill så länge negativet/originalet ligger lagrat hos upphovsrättshavaren. Vilket man naturligtvis inte får.

Nej de kan fotografera någon som läser en uppslagen tidning eller fotografera av löpsedlar etc.
 
Praxis när man gör dokumentärfilm (och behöver använda andras film/videomaterial) är ju att filma av en tv för att slippa problem med Copyright.
 
Angående nerladdning av bilder från tex fotosidan så är det ju så att bilden laddas ner till datorn och sedan visat i webbläsaren, filen finns med andra ord redan på hårddisken nånstans (i katalogen Documents and Settings\användarnamn\Local Settings\Temporary Internet Files om man har WinXP tex), det gäller bara att hitta den. Kan man inte ladda ner den så kan man heller inte se den, skulle man kunna säga. Det man kan stänga av med Javascript och liknande är själva spara funktionen.
 
DCS skrev:
Angående nerladdning av bilder från tex fotosidan så är det ju så att bilden laddas ner till datorn och sedan visat i webbläsaren, filen finns med andra ord redan på hårddisken nånstans (i katalogen Documents and Settings\användarnamn\Local Settings\Temporary Internet Files om man har WinXP tex), det gäller bara att hitta den. Kan man inte ladda ner den så kan man heller inte se den, skulle man kunna säga. Det man kan stänga av med Javascript och liknande är själva spara funktionen.

Eller så högerklickar man och håller den nertryckt. Trycker sedan på ok med vänster knapp (eller trycker enter) och sedan släpper höger knapp så kommer menyn upp. Iaf i IE. Fast det här är kanske sånt man inte borde tala om. Hoppas att man inte hamnat i onåd någonstans nu :)
 
Spärren: eftersom det ändå inte går att stoppa nerladdning om man verkligen vill har vi inte lagt krut på att få den där att funka lite bättre i alla slags browsers etc. Har fundrat på att ta bort den också eftersom vi får så många frågor om att den inte är 100% säker, men jag tycker den funkar som en liten påminnelse iallafall om att bilden är skyddad. Det kanske borde stå en annan text?
 
Såg nånstans att man kan använda en liten java applet för att förhindra att bildfilen laddas ner, dvs det blir ingen bildfil på disken, och det går inte att spara bilden. Ej EXIF eller annan bildinfo laddas då ner. Frågan är hur kompatibelt det blir med alla webläsare.

Skärmkopia går ju dock inte att förhindra men det går att försvåra i browsern.
 
Jag har sett en sådan, och tro't eller ej - det gick inte att göra vanlig skärmdump heller. Vet inte vad för tricks de gjorde med systemet. Den användes bla på TerraServer förut - men jag har inte sett den någonstans på länge. Troligen var det för svårt att få det att funka på alla slags datorer och browsers.

En annan variant är ju en applet som alltid lägger på en vattenstämpel i bilderna. Processorintensivt, och så blir det ju trista bilder att se på förståss.
 
Kollade just på terraserver, det var där jag sett den också. Nu verkar dom bara ha en script-trigger istället som tar bort bilden i samma ögonblick man klickar på den. Försöker man spara bilden får man bara en terraserverlogga.

Prova här.
 
Skärmkopia går ju dock inte att förhindra men det går att försvåra i browsern.

Jag har sett en sådan, och tro't eller ej - det gick inte att göra vanlig skärmdump heller.
Dom kan ha använt en utility som använde sig av videooverlay, den fastnar inte på vanliga skärmdumpar då en vanlig "skärmdump" ofta bara läser framebuffern på grafikkortet rakt av.

Iaf var det så förrut, numera tror jag dom flesta vanliga progs klarar att ta med overlay, men det beror på grafikdrivrutinen.

Nvidia fuskade ju i vissa av sina drivrutiner så dom hade en rendering som gick när man tittade, och när drivaren kände av att den läste ur frambuffern, renderade den en bild med högre kvalité på just för skärmdumpen. Just för att dölja att dom hade gjort en optimering som sänkte kvaliten. Liknande saker är jag övertygade att det går att fixa på andra sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.