iSolen.se
Guest
Är de ingående bilderna tillräckligt små torde de falla under "de minimis" och därmed vara lagligt.
Terje stal rätt små bilder i sina montage och det upptäcktes.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är de ingående bilderna tillräckligt små torde de falla under "de minimis" och därmed vara lagligt.
Terje stal rätt små bilder i sina montage och det upptäcktes.
Visst. Andreas bad om ett exempel. Jag gav det exempel jag kom på först.Redaktionellt ≠ Kommersiellt
Det var väl vad jag skrev?De bilderna ansågs vara publicerade och kopplade till dagshändelse.
De av bilderna som inte var kopplade till dagshändelsen fick de betala skadestånd för.
Jag har inte sett något om att han åkte dit för upphovsrättsbrott. Länka gärna, tack!
Det var väl vad jag skrev?
Det finns alltså undantag i upphovsrättslagen som gör att det kan vara lagligt att publicera en upphovsrättsskyddad bild utan medgivande från upphovsrättsinnehavaren. Detta påstående var vad Andreas invände mot och bad om ett exempel.
Klart som korvspad.
Nej, det är inte ett sånt fall som TS frågade om, men då finns det andra undantag i URL som kan vara tillämpliga. Jag hade varken tid eller lust att leta rätt på en referens till ett sådant undantag, men jag tror att någon annan har gjort det och nämnt det i den här tråden.
Precis. Det står det i inlägget du just kommenterade. (Så, "nej" är lite malplacerat).Nej TS vill sälja. Inte alls samma sak som nyhetsrapportering.
Precis. Det står det i inlägget du just kommenterade. (Så, "nej" är lite malplacerat).
Åter till trådämnet, kanske?
vill du ge mig ett exempel när det är lagligt och okej att stjäla en annan persons bild?
Jag kan inte själva formuleringen, men om konstnären använder andras bilder i ett collage och en "ny" bild uppstår. Räknas det inte som stöld. Kopierar man andras bilder är det däremot stöld. Så om man hittar sitt eget verk i ett collage av en annan konstnär/fotograf finns det inget att göra juridiskt. Som det sägs i tråden, exemplen är många idag.
/Ulf
Jag kan inte själva formuleringen, men om konstnären använder andras bilder i ett collage och en "ny" bild uppstår. Räknas det inte som stöld. Kopierar man andras bilder är det däremot stöld. Så om man hittar sitt eget verk i ett collage av en annan konstnär/fotograf finns det inget att göra juridiskt. Som det sägs i tråden, exemplen är många idag.
/Ulf
sjuk regel om det är så. att man får stjäla bara för att man gör något annat av det sedan.
då kan det lika gärna bli lagligt att göra inbrott i hus och stjäla, bara man gör något kreativt med det efteråt.
Det kanske inte är olagligt att bygga något kreativt,, men nu har fortfarande begått ett brott från början när du stal sakerna. Ska man alltså frias då bara för man bygger något fint av det sedan?
Helt sjukt som sagt.
Det var väl vad jag skrev?
Det finns alltså undantag i upphovsrättslagen som gör att det kan vara lagligt att publicera en upphovsrättsskyddad bild utan medgivande från upphovsrättsinnehavaren. Detta påstående var vad Andreas invände mot och bad om ett exempel.
Klart som korvspad.
Nej, det är inte ett sånt fall som TS frågade om, men då finns det andra undantag i URL som kan vara tillämpliga. Jag hade varken tid eller lust att leta rätt på en referens till ett sådant undantag, men jag tror att någon annan har gjort det och nämnt det i den här tråden.
sjuk regel om det är så. att man får stjäla bara för att man gör något annat av det sedan.
då kan det lika gärna bli lagligt att göra inbrott i hus och stjäla, bara man gör något kreativt med det efteråt.
Det kanske inte är olagligt att bygga något kreativt,, men nu har fortfarande begått ett brott från början när du stal sakerna. Ska man alltså frias då bara för man bygger något fint av det sedan?
Helt sjukt som sagt.
Det är en rätt dålig analogi eftersom det i inbrottsfallet faktiskt handlar om stöld, vilket det inte gör i fallet att man "snor" en bild.sjuk regel om det är så. att man får stjäla bara för att man gör något annat av det sedan.
Det är väl inte konstigare än när man samplar beats m.m i musik. Det blir en ny låt, inte ett plagiat
Helt sjukt som sagt.
Samt att man kopierar bilden. Den ursprungliga bilden har inte flyttats.Problemet med liknelsen är att det inte är stöld att t.ex ladda hem en bild. Brott mot upphovsrätten blir det beroende på hur du sedan använder bilden
Samt att man kopierar bilden. Den ursprungliga bilden har inte flyttats.