Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld eller insperation? Lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att det inte finns någon lag som förbjuder fotografering av byggnader i Sverige.

Det är hursomhelst irrelevant för TS frågeställning så jag föreslår att vi försöker hjälpa honom istället för att reda ut varför bildbyråer har slutat sälja bilder av Turning Torso.

Jag tror att anledningen till att bildbyråerna slutade sälja bilder på Turning Torso inte har så mycket med svensk upphovsrätt att göra.

För att det inte finns någon lag som förbjuder fotografering av byggnader i Sverige.
...

Det handlar inte om fotografering utan om kommersiell användning.

Jag frågade varför bildbyråerna i flera år tillät försäljning av bilder av svenska Turning Torso och sen efter påtryckning från arkitekten inte längre gjorde det.

Har du någon kontret information?, snälla upprepa inte bara det du redan skrivit.

Det kan vara så enkelt att det är förbjudet, enligt lagen i landet där bildbyrån finns, att sälja bilder på få/enstaka byggnader utan tillstånd från arkitekten.

Eller så kan det vara så att bildbyrån inte vet exakt hur lagen ser ut, och för att slippa trassel så väljer de att agera som de gjort. Jag har svårt att tänka mig att en bildbyrå skulle lägga tid/pengar på att undersöka exakt vad som gäller i ett antal länders upphovsrättslagar, det är mycket enklare och billigare för dem att plocka bort bilder när någon ber dem göra det.

Men Jösses, Ola!

Konkret information är att det är lagligt att fotografera byggnader och sälja bilderna. Hur många ska behöva skriva det innan du ser utanför din bildbyråvärld?

Det kan vara så enkelt att det är förbjudet, enligt lagen i landet där bildbyrån finns, att sälja bilder på få/enstaka byggnader utan tillstånd från arkitekten.

Eller så kan det vara så att bildbyrån inte vet exakt hur lagen ser ut, och för att slippa trassel så väljer de att agera som de gjort. Jag har svårt att tänka mig att en bildbyrå skulle lägga tid/pengar på att undersöka exakt vad som gäller i ett antal länders upphovsrättslagar, det är mycket enklare och billigare för dem att plocka bort bilder när någon ber dem göra det.

Bra tänkt men det är enskilda byggnader över världen det gäller, The Gurkin, Sydney Operahouse och så kom plötsligt Turning Torso efter att ha varit tillåtit länge.

Badhusbilden det gäller ser ut såhär. Fotade av skärmen därav kvaliten. Den är dessutom inte i rätt proportion längre då det egentligen är lägre. Drog ut det på höjden för att få det mer tilltalande för ögat på trycket.

Bilagor

• 20180114_085811.jpg
    20180114_085811.jpg
    51.5 KB · Visningar: 14
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar