ANNONS
Annons

Snart kommer DPP 4.0 och EOS Utility 3.0

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
DPP 4.0
Canon developed the upgraded DPP 4.0 software for the editing of RAW images in response to the needs of professional and advanced-amateur users. The software delivers improved workflow efficiency for photographers who edit large numbers of images at an advanced level, helping them to achieve the key concepts of the EOS series of interchangeable-lens cameras: speed, ease of use and high image quality.

The new software improves on the previous version in such areas as an expanded adjustment range for highlights and shadows as well as enhanced basic functions. Providing users with more freedom when adjusting images, DPP 4.0 includes such new functions as 8-axis color gamut adjustment and an Auto function that automatically analyses the brightness and darkness balance of a histogram and adjusts the tones, or luminance, of an image accordingly.

The new version of Canon’s DPP software delivers greatly enhanced operability and convenience during the image editing process. In addition to featuring an updated graphical user interface (GUI), the software is capable of displaying as many as 10,000 image thumbnails at one time. Further contributing to ease of use, the software lets users not only view selected images for comparison even in the preview window, but also assign ratings to images.

EOS Utility 3.0
Canon’s new upgraded EU 3.0 allows users to connect a camera to a computer via a USB connection or Wireless File Transmitter in order to remotely perform camera settings, transfer images and capture images. Delivering even greater workflow efficiency, EU 3.0 easily integrates with DPP 4.0 to allow users to select and compare images, enabling them to more easily choose the best shot, as well as make slight adjustments to camera settings and reshoot scenes.

Pricing and availability
DPP 4.0 and EU 3.0 come in late June, 2014 and will be a free download.

Hittade en som påstått sig har provat, men kan inte hitta någon länk för att ladda ner programmet någonstans. Notera att det stödjer bara 1DX, 1DC, 5D Mark III och 6D. Inga äldre modeller och inga som inte är fullformat.

Hittade en som påstått sig har provat, men kan inte hitta någon länk för att ladda ner programmet någonstans. Notera att det stödjer bara 1DX, 1DC, 5D Mark III och 6D. Inga äldre modeller och inga som inte är fullformat.

Det står ju bara dessa i t.ex. manualen, men jag är lite osäker på vad de menar med stöd det är ju fortfarande raw-filen som s.a.s. används. Och det låter mer än konstigt om programmet inte skulle klara av bakåtkompabilitet av äldre versioner av Canons rawformat.

Han som påstod sig ha provat hävdade att programmet vägrade tugga i sig filer från 70D.
Råfilerna är olika från varenda kamera, mer eller mindre.

Den som vill prova får vända sig till Hong Kong.

Hmm, tar nog en stund att bli klok på. En hel del ser rätt annorlunda ut. Får grunna på detta efter jobbet. :)

Vad är det frågan om? Hoppas det bara rör sig om ett initialt missförstånd annars är det en BRUTAL dikeskörning av Canon utan dess like. Att på detta raka sätt bitch-slappa alla trogna kunder utan senaste utrustningen får mig att spy..

Har nu test-kört DPP 4.0 och EOS Utility 3.0 tillsammans med min 6D och jämfört med DPP 3 så känns det modernare och lättare att jobba med, och EOS Utility 3.0 fungerar exakt som version 2.0 bara lite modernare utseende.

De går att ladda ned från Canon Nya Zeeland redan nu:

DPP4 - OS X
http://support-nz.canon.co.nz/contents/NZ/EN/0200372902.html

DPP4 - Windows
http://support-nz.canon.co.nz/contents/NZ/EN/0200372802.html

EOS Utility 3 - OS X
http://support-nz.canon.co.nz/contents/NZ/EN/0200373102.html

EOS Utility 3 - Windows
http://support-nz.canon.co.nz/contents/NZ/EN/0200373002.html

För att kunna ladda ner behövs ett giltigt serienummer

/MIchael

Vad är det frågan om? Hoppas det bara rör sig om ett initialt missförstånd annars är det en BRUTAL dikeskörning av Canon utan dess like. Att på detta raka sätt bitch-slappa alla trogna kunder utan senaste utrustningen får mig att spy..

Jag har nu laddat ner DPP 4.0 och testat det en stund. Nu är jag ingen vän av DPP och det var säkert ett par år sedan jag använde det sist. För mina Canon kameror använder jag LR, Photoshop och ibland Capture One Pro.
Så jag kan inte påstå att jag är någon mästare på reglagen i DPP.

Det stämmer förmodligen att det inte finns stöd för annat än 1DX, 1DC, 5D Mark III och 6D. Filerna från min 5DMKII går inte redigera men den syns bland thumbnails och har ett tecken som visar den inte går att öppna. Så nu har jag ytterligare ett skäl att inte använda DPP. Det händer jag använder båda mina 5D med tele på den ena och vidvinkel på den andra. Så jag undrar Canon tänkte egentligen.

DPP ser betydligt bättre och mindre rörigt ut än när jag sist provades det. Objektiv profiler får man ladda ner inifrån programmet och kan välja ut de för de objektiv man har.

Det är inte svårt att få fram ett bra resultat även från ett lite svårare motiv.
Provade en bild jag tog vid Cinque Terre i Italien förra året. Bilden tagen från en båt med 100-400 på ganska långt håll. Mycket dis i luften så bilden har dålig konstrast från början.
Tyckte det gick relativt lätt att få fram ett bra resultat.
Vid en riktig pixelpeepar jämförelse kan jag se att DPP ger ett lite bättre resultat som ser renare ut än LR. Den verkar också plocka ut vissa detaljer bättre än LR. Skillnaden kan bara ses när man är kikar på förstoringar i 100-200%.
Så jag ser inget skäl att överge LR. Arbetsflödet är fortfarande helt överlägset DPP och det finns betydligt bättre och fler verktyg att jobba med.

Här är en kopia av en TIFF fil jag plockade ut från DPP. Samt en jämförelse med samma bild gjord i LR 5.4.

Resultat från DPP
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3179501.htm

Jämförelse 100% LR 5.4 till vänster och DPP TIFF fil till höger.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3179503.htm

Det finns nu också en möjlighet att öppna filen i Photoshop. Har inte provat detta. Förmodar den då skickar en JPEG eller TIFF till Photoshop för vidare redigering.
Det hade varit ändå bättre om man som Iridient Developer hade skapat en plug-in för LR så man kunde öppna öppna raw-filen från LR i DPP och göra nödvändiga justeringar av bilden där och sedan få tillbaka den i LR som en TIFF och fortsätta redigeringen där.
Jag tycker mig se att DPP har en demosaicing och rendering som är lite bättre än LR som har en teknik som måste vara gångbar för en mängd kameramärken.
Nu har jag bara testat några bilder och jag måste zooma in ordentligt för att se skillnaden.

Det står inte som du skrev, utan så här:

For other models, an update of DPP 3.14 will be released.

Vilket tydligt visar att den befintliga DPP version 3 kommer att få något slags uppdatering också, men version 4 kommer att vara förbehållen vissa modeller.

Det står inte som du skrev, utan så här:

For other models, an update of DPP 3.14 will be released.

Vilket tydligt visar att den befintliga DPP version 3 kommer att få något slags uppdatering också, men version 4 kommer att vara förbehållen vissa modeller.

Det är väl nu inte så många Canon fotografer som använder DPP. Det flesta som börjar med raw-filer verkar hamna ganska snabbt i andra program.

Fast om det som du nämner är korrekt kommer väl ändå fler fly nu.

Om man som jag har både 5DMKII och 5DMKIII så skall jag jobba i en version och ett annorlunda interface och för de bilder jag tog med 5dMKII så skall jag köra en annan version med ett mer gammaldags interface.

Tror inte ens att Canons ingenjörer och utvecklare kan vara så korkade.
Det måste finnas någon mer verklighetsförankrad tanke som vi ännu inte känner till.

Ja, hur de har tänkt kan man undra. Men så står det i alla fall. Inte ens om versionerna kommer att bli likadana att använda är det ju vettigt att ha två.

Jag provade att installera på min Windows 7-maskin, som är en som fått just Windows 7 när det ursprungliga Vista kraschade. Men även om det gick att installera och starta DPP 4.0, så kraschar det strax efter start, så det stämmer nog att bara maskiner som haft minst Windows 7 från början kan köra det här.

Ja, hur de har tänkt kan man undra. Men så står det i alla fall. Inte ens om versionerna kommer att bli likadana att använda är det ju vettigt att ha två.

Jag provade att installera på min Windows 7-maskin, som är en som fått just Windows 7 när det ursprungliga Vista kraschade. Men även om det gick att installera och starta DPP 4.0, så kraschar det strax efter start, så det stämmer nog att bara maskiner som haft minst Windows 7 från början kan köra det här.

Min Macbook Pro Retina 15 med senaste Maverick krashade programmet också vid ett tillfälle när jag vill läsa in bilder från min NAS. Eller så upplevde jag det bara så eftersom det bara var badboll till jag trodde programmet kraschat.
Även när jag kör från en USB3 disk tycker jag det tar ganska lång tid att ladda in bilder

En riktigt ordentlig och överraskande förbättring av Canons DPP! Har lekt med ver 4 några timmar och det skulle absolut gå att arbeta med programmet till skillnad från tidigare versioner. Lite kantigt och oslipat i designen, men kul och se hur mycket de kopierat från (inspirerats av) LR/CR. Rawkonverteringen är mycket lättare att få till jämfört med ver 3 och bildresultatet blir alldeles utmärkt om man klarar sig utan lokala justeringar. Har kört på en arbetsstation med W7 och mycket internminne. Inga krascher och programmet går snabbt att arbeta i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar