Njaej, Janne, de nya bilderna gör ingen skillnad. Nog förstår jag vad du syftar på, men jag skulle inte tro att svenskar idag tror att USA enbart är ett rikt och välmående land. Snälla, säg att inte några svenskar idag tror det, för då blir jag besviken på våra skolor. Den politik de har i USA går ut på att man ska kunna bli rik "om man jobbar hårt" (eller föds rik, eller är beredd att gå över lik - välj vilket ni tycker passar bäst). För att några ska bli snuskigt rika krävs att många blir väldigt fattiga. Så fungerar det. Vi hade inte kunnat ha en så hög levnadsstandard i Sverige om inte det fanns så många fattiga som gör alla våra saker för väldigt liten lön. Där det finns fattigdom är människor beredda att kämpa för sin överlevnad och är vana att göra det. Vi i väst (I-länderna) lever gott eftersom de jobbar hårt. När U-ländernas levnadsstandard är lika hög som vår kollapsar systemet så som vi känner till det nu. Förhoppningsvis kommer den dagen och då utkristalliseras kanske ett mer rättvist system där alla lever mer "lagom".
Det jag försöker säga när det gäller denna debatt är att dina bilder absolut inte är motsatser, utan ett självklart kompliment till varandra.
/ Jennie