Annons

Snacka bild!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte säker på att jag förstår ämnet riktigt. Det pratas om kontraster, men jag ser inte att dina bilder innehåller kontraster Janne, om man nu inte VET att de är tagna i San Diego och är påläst och vet vad det är för stad, likaså med flera andra bilder i tråden.
Politiskt budskap? Det närmaste det vi kommit hittils är väl polisbilen...

Är jag trött/korkad/svagbegåvad eller kan någon förklara?

Arleklint skrev:
Om poliserna skrivit är du helt rätt ute!
Hur vore bilden om man såg en polis skriva?
Vågar inte lägga ut den med tanke på PUL :)

Här kommer en annan som kanske platsar?
(FQ-butiken la ner verksamheten bara ngr veckor senare...)

Bilagor

• pro.jpg
    pro.jpg
    10.1 KB · Visningar: 309
dumbo skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår ämnet riktigt. Det pratas om kontraster, men jag ser inte att dina bilder innehåller kontraster Janne, om man nu inte VET att de är tagna i San Diego och är påläst och vet vad det är för stad, likaså med flera andra bilder i tråden.
Politiskt budskap? Det närmaste det vi kommit hittils är väl polisbilen...

Är jag trött/korkad/svagbegåvad eller kan någon förklara?

Om inte mina bilder visar vad jag är ute efter så är "ulltand´s" klockrena!

Visa det oförväntade i en för betraktaren bekant miljö. En sådan bild kommer funka oavsett tekniska kvalitéer

Påstående: Dom flesta som har råd med en kamera, en resa till ett annat land och ett medlemsskap på Fotosidan tycker att det är för besvärade för samvetet och medlidandet att fotografera hemlösa och utslagna. (Detta inte menat som en pik utan som ett debattinlägg)

Har för övrigt bott och arbetat några månader i San Diego-trakten och det är fantastistka klyftor med överdådiga shoppingcenter och "gated communities" kontra hemlösa i pappkartonger. För att inte tala om strax över gränsen söderut.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror alla tycker det är besvärande i någon grad, men det styrs nog inte av den egna ekonomin. Det styrs nog av annat. Respekt för andra människor kanske?

Jovisst, det borde finnas känslor som medmänsklighet och liknande i botten men det förstärks tror jag av ojämlikheten i hur man lever.

Arleklint skrev:
Jag har gjort tre bilder i San Diego.

Jag ville spegla att San Diego inte bara är den flärdfulla ekonomiskt oberoende stad som tydligt ses när man går ett varv genom stan.

Har ni bilder där ni vill visa motpolen av det uppenbara?

Här är mina bilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=82325

Hej. Jag läste debatten först med alla inlägg och tycker att det är en intressant debatt och intressanta inlägg. Jag blev väldigt nyfiken på dina bilder som gett dig inspiration att starta debatten och klickade på din länk. Tyvärr blev jag besviken, Janne. Totalt väldigt jättevanliga bilder från en svensk någonstans i USA. Ok utförda, men verkligen inget originellt val av motiv. Hmmmm.... fattar inte längre vad du menar. jag trodde jag gjorde det innan jag såg dina bilder.

Angående det oväntade och exemplet med båten. hade båten flugit över vattenytan 3 m eller mer hade det varit oväntat, eller hur. Vi är så vana vid det mesta nu i bildväg att det är svårt att chocka folk med bilder. Ändå finns det enkla saker som höjer folks ögonbryn om vi bara vågar se vad som är tabu i vår egen kultur.

Tänker, tänker... kommer inte på något bra exempel. Skyller på hettan! Återkommer med exempel.
/ Jennie

Ett exempel är en äldre dam i rånarluva med k-pist som genomför ett rån och riktar vapnet ner i en barnvagn.

Ett annat är kineser utanför svenska ambassaden i Kina med brända svenska flaggor (Sverige är ju ett så bra och sjysst land, ingen kan väl vara arga på oss!).

Ett till är svenska poliser i uniformer som har sex med en liten kille (typ 5 år) och ler mot kameran samtidigt.

Hemskt va! Min fantasi får mig att må illa, men det krävs rätt mycket för att förvåna folk idag. Reklammänniskorna har redan naggat på alla kanter av uppmärksamhet de kunnat idag.
/ Jennie igen

segerberg skrev:
Ett exempel är en äldre dam i rånarluva med k-pist som genomför ett rån och riktar vapnet ner i en barnvagn.

Ett annat är kineser utanför svenska ambassaden i Kina med brända svenska flaggor (Sverige är ju ett så bra och sjysst land, ingen kan väl vara arga på oss!).

Ett till är svenska poliser i uniformer som har sex med en liten kille (typ 5 år) och ler mot kameran samtidigt.

Hemskt va! Min fantasi får mig att må illa, men det krävs rätt mycket för att förvåna folk idag. Reklammänniskorna har redan naggat på alla kanter av uppmärksamhet de kunnat idag.
/ Jennie igen
Jajaja, men det är bilder vi vill se! Och det behöver inte vara perverst.

Ngt som slog mig. Jag funderade på vad jag själv kunde ta för bilder som är plus/minus eller vad vi ska kalla dem.

Jag i tjejundisar... Okej, kanske lite knäppt, men inte så som om bilden setts för tjugo år sedan.

En ljushyad och en mörkhyad som kysser varandra, inte alls udda i dag, men för tjugo år sedan.

En kille o kille som kysser varandra, osv...

Finns det saker som vi i dag inte accepterar, men som tidigare varit ok?

FILM) (ulltand skrev:
...
Finns det saker som vi i dag inte accepterar, men som tidigare varit ok?
Går du tillbaka lite i tiden så var det rätt OK att slå både fru och barn t.ex., inte så accepterat idag. Att visa svarta människor som underlägsna och tjänande vita var också accepterat för inte så länge sedan. Sverige hade också ett mörkt kapitel vad gäller psykvård, liksom vår raslära före och under andra världskriget. Så nog finns det företeelser som inte längre är OK.

Kvinnomisshandel är bra, men hur visar man det så det ser ut att vara okej?
Lätt att få det till en ren misshandel.

Jag tror ändå att vi är så fördomsfulla, eller kanske ovana, så att vi reagerar på en bild av två killar som kysser varandra, och ännu mer om den ene är ljus o den andre är mörk...
Jag reagerar på sånt, tittar till o så...

FILM) (ulltand skrev:
Jag tror ändå att vi är så fördomsfulla, eller kanske ovana, så att vi reagerar på en bild av två killar som kysser varandra, och ännu mer om den ene är ljus o den andre är mörk...
Jag reagerar på sånt, tittar till o så...
Absolut, jag anser mig vara en "upplyst" person, och rent intellektuellt har jag inget emot ljus+mörk, kille+kille m.m., men visst sitter kultur och uppfostran djupt. Jag hajar också till, kanske delvis just för att det "ovanliga" förstås är något man inte är van vid att se så ofta.

Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Absolut, jag anser mig vara en "upplyst" person, och rent intellektuellt har jag inget emot ljus+mörk, kille+kille m.m., men visst sitter kultur och uppfostran djupt. Jag hajar också till, kanske delvis just för att det "ovanliga" förstås är något man inte är van vid att se så ofta.
Men är sådant motsatser?
För massor år sedan hade det varit motsatser o helt omöjligt, men så är det ju inte i dag.
Jag ser gärna bilder på det som var omöjligt för femtio år sedan, men som idag ses som självklart.

Förstår inte riktigt vad du menar, men hur man skulle kunna visa i bild så att det ser ut som när det var OK, dvs i någon sorts dåtidens anda kanske, det är lite över min förmåga. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar