Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Snabba rörelser!
- Trådstartare bonkarn
- Start datum
bonkarn
Medlem
Jag har lagt ut nått kort i mitt album med Exif-info. ( SKOTER) Finns det någon inställning ja kunnde ha bättrat på?
hade bra väder, så det var jätte stor skillnad på att ta kort i det vädret och mulet. Men får inte till korten då tex skotern rör sig i bilden och jag tar ett kort! Då får ja inte till skärpan! Och vill ha en ren, skarp bild. Inte panorera och få nån actioneffekt. La ut en bild på det i albumet med!
hade bra väder, så det var jätte stor skillnad på att ta kort i det vädret och mulet. Men får inte till korten då tex skotern rör sig i bilden och jag tar ett kort! Då får ja inte till skärpan! Och vill ha en ren, skarp bild. Inte panorera och få nån actioneffekt. La ut en bild på det i albumet med!
AFJ
Aktiv medlem
Mina synpunkter:
1) Använd bländarprioritet och fota fullt öppet (största bländare, dvs minsta siffervärdet) istället för slutarprio. Då behöver du inte oroa dig för att få underexponerade bilder. Håll koll på vilka tider du får, räcker de inte, höj ISO. Jag tycker i alla fall att det är bekvämare att fota på det viset när man vill frysa rörelser. Nåväl, det är min personliga stil, slutarprioritet fungerar ju också om man håller koll på att bländarvärdet räcker.
2) Försök komma närmare motivet. Använd de lilla zoom du har. Det kommer att göra bilderna mer intressanta (men möjligen öka problemet med tiderna då din glugg antagligen är mindre ljusstark i teleläget än i vidvinkel dito).
3) Kontrollera hur du har din fokus inställd! Detta tror jag kan vara det viktigaste. Det framgår inte av EXIF men vilket fokusläget använde du? Jag kan inte din kamera men bäst resultat får du säkert om du ställer om till att använda bara en fokuspunkt, mitten, och sedan välja följande autofokus. Jag vet inte vad det heter på din kamera men det bör framgå av manualen. Då kommer fokusen justeras kontinuerligt vilkte ökar chansen till skarpa bilder av rörliga motiv.
1) Använd bländarprioritet och fota fullt öppet (största bländare, dvs minsta siffervärdet) istället för slutarprio. Då behöver du inte oroa dig för att få underexponerade bilder. Håll koll på vilka tider du får, räcker de inte, höj ISO. Jag tycker i alla fall att det är bekvämare att fota på det viset när man vill frysa rörelser. Nåväl, det är min personliga stil, slutarprioritet fungerar ju också om man håller koll på att bländarvärdet räcker.
2) Försök komma närmare motivet. Använd de lilla zoom du har. Det kommer att göra bilderna mer intressanta (men möjligen öka problemet med tiderna då din glugg antagligen är mindre ljusstark i teleläget än i vidvinkel dito).
3) Kontrollera hur du har din fokus inställd! Detta tror jag kan vara det viktigaste. Det framgår inte av EXIF men vilket fokusläget använde du? Jag kan inte din kamera men bäst resultat får du säkert om du ställer om till att använda bara en fokuspunkt, mitten, och sedan välja följande autofokus. Jag vet inte vad det heter på din kamera men det bör framgå av manualen. Då kommer fokusen justeras kontinuerligt vilkte ökar chansen till skarpa bilder av rörliga motiv.
bonkarn
Medlem
Okej! Måste ta prova lite bländarprioritet.
Sen ang 3:ans punkt. Så antar ja att du menar fokuseringsområde? Om det är det du menar så är den nu på AUTO (Kameran väljer optimala AF-punkt även om motivet inte är centrerat) .
Kan Ha SEL (Ställer in fokuseringsområdet på ett av elva punkter i AF-området) eller Centrerad (Ställer in fokuseringsområdet till centrum av sökaren) !
Och det är den sisst nämnda ja ska prova? Ska bli intressant till näsat gång!
tack för tips!
Sen ang 3:ans punkt. Så antar ja att du menar fokuseringsområde? Om det är det du menar så är den nu på AUTO (Kameran väljer optimala AF-punkt även om motivet inte är centrerat) .
Kan Ha SEL (Ställer in fokuseringsområdet på ett av elva punkter i AF-området) eller Centrerad (Ställer in fokuseringsområdet till centrum av sökaren) !
Och det är den sisst nämnda ja ska prova? Ska bli intressant till näsat gång!
tack för tips!
AFJ
Aktiv medlem
Prova de olika fokusPUNKTERNA, antingen "centrum" som du föreslog, eller välj den specifik punkt, då helst den centrala.
Förutom detta val borde det finnas ett för fokusMETOD.
På min Canon har jag valet "Autofokusmetod" och kan där välja mellan "One shot", "AI Focus" och "AI Servo". Den först nämnd ställer in fokus när jag trycker ner avtryckaren halvvägs, om motivet sedan rör sig så blir det ur fokus. Den sist nämnda, servo, fungerar så att fokus låses och sedan försöker följa motivet när det rör sig. Mellanvarianten är en mix av de två. Det är "Servo" jag använder när jag fotar t ex motorsport.
Jag gissar att din kamera har någon liknande, på Nikon språk tror jag det kallas "C" eller "Continous". Kolla runt på knappar och menyer.
Förutom detta val borde det finnas ett för fokusMETOD.
På min Canon har jag valet "Autofokusmetod" och kan där välja mellan "One shot", "AI Focus" och "AI Servo". Den först nämnd ställer in fokus när jag trycker ner avtryckaren halvvägs, om motivet sedan rör sig så blir det ur fokus. Den sist nämnda, servo, fungerar så att fokus låses och sedan försöker följa motivet när det rör sig. Mellanvarianten är en mix av de två. Det är "Servo" jag använder när jag fotar t ex motorsport.
Jag gissar att din kamera har någon liknande, på Nikon språk tror jag det kallas "C" eller "Continous". Kolla runt på knappar och menyer.
bonkarn
Medlem
har så jag kan ändra att när jag trycker ner slutarknappen halvvägs så fokuserar den och sen låser den! Men sen har jag en knapp så att den kontinuerligt justerar då knappen är halvvägs nere! Försökte de på min förra kamera! men då tex skoter rörde sig så justerade den in sig och ja kunnde inte ta kortet medans den gjorde det! Men Skadar aldrig att testa... Blir spännande till helgen med lite färska stalltips
AFJ
Aktiv medlem
Lycka till. Var inte rädd för att vrida upp ISO till 800 eller t om 1600 om det är dåligt ljus ute. Bättre lite brus än rörelseoskärpa!
Anders
PS. Sedan förstår jag inte riktigt varför du är så emot att använda panorering. Jag tycker det ger en verkligt härlig effekt vid motorsport och de borde väl även kunna funka på skoter om situationen är den rätta.
Anders
PS. Sedan förstår jag inte riktigt varför du är så emot att använda panorering. Jag tycker det ger en verkligt härlig effekt vid motorsport och de borde väl även kunna funka på skoter om situationen är den rätta.
Similar threads
- Svar
- 16
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 135
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 42
- Visningar
- 11 K
- Svar
- 75
- Visningar
- 13 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 3 K