Jag jag har alltid solen i ryggen, ser många som står med solen snett framifrån eller rakt framifrån, och sedan ljusar upp skuggorna, så hästen blir ljus men ser helt jättekonstig ut i sin päls då, blir väldigt onaturligt....Så tar nytta av solen och ber om att de har den rakt ifrån sidan på sig =) dock blir ju sanden de rider i, de vita staketen och himmelbiten som blir med, väääldigt vira...överexponerat ..och ansiktet kan också bli för vitt, därför vill jag ha ner slutartiden så mkt det går men ändå hinna få in tillräcklogt med ljus för att få den skarp nog. Har testat med fokuspunten i mitten plus de intilliggande och de går ju bra då. Och ändrat slutartiden ännu mer, och hellre en lite lagom "mörk" bilde, för den kan jag ljusa upp liiiite i Lr. =)
Jag tror du måste lära dig lite grundläggande fototeori för att förstå vad man kan förvänta sig när man fotograferar.
Att få något väldigt mörkt att visa detaljer samtidigt som du vill att något väldigt ljust ska göra detsamma, det skulle jag säga är omöjligt. Det enda sättet att åstadkomma något i den stilen är är att varken över- eller underexponera bilden och sedan justera i efterarbetet.
När du har ett ljus som inte ändras (blå himmel, jämngrå himmel) kan du arbeta med fasta inställningar.
Är det växlande molnighet kan du ta hjälp av kameran och låta den välja ISO åt dig (Auto-ISO).
Läs på om exponering så att du känner dig trygg med hur det fungerar. Sedan kan du testa dig fram med kameran.