Annons

Fota dressyrhästar men tappar fokuspunkterna och skärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon EOS 7DII har en mycket avancerad och komplex autofokus och därför tror jag att den handbok från Canon som jag tipsade om i inlägg #12 är väl värd att läsa för att komma underfund med hur man bäst ställer in den för olika situationer.

Här kommer länken igen. Som Magnus påpekade så fungerade inte direktlänken så man måste gå via denna länk och sen klicka på länken till PDF-filen nere till vänster:
http://learn.usa.canon.com/resources...uidebook.shtml

Din länk verkade inte fungera, eller så är det nåt tillfälligt fel.

Här är i alla fall direktlänk till svensk manual: http://gdlp01.c-wss.com/gds/2/0300016962/02/EOS_7D_Mark_II_Instruction_Manual_SV.pdf
 
Din länk verkade inte fungera, eller så är det nåt tillfälligt fel.
Felet är att länkar "förkortas" ibland i det här forumet så att det inte alltid blir samma när man sen kopierar dem.

Här är den korrekta länken:
http://learn.usa.canon.com/resources/articles/2014/eos7dmk2_afGuidebook.shtml

Klicka sen på PDF-länken nere till vänster under rubriken "Additional Resources".

Det där är huvudhandboken till EOS 7D Mk II, och den har högst troligen TS redan.

Den handbok jag länkar till ovan är en speciell handbok för autofokussystemet. Jag tror att det är just en sådan specialhandbok man behöver för att klura ut hur man ställer in AF-systemet på bästa sätt för olika motivsituationer.
 
Felet är att länkar "förkortas" ibland i det här forumet så att det inte alltid blir samma när man sen kopierar dem.

Här är den korrekta länken:
http://learn.usa.canon.com/resources/articles/2014/eos7dmk2_afGuidebook.shtml

Klicka sen på PDF-länken nere till vänster under rubriken "Additional Resources".


Det där är huvudhandboken till EOS 7D Mk II, och den har högst troligen TS redan.

Den handbok jag länkar till ovan är en speciell handbok för autofokussystemet. Jag tror att det är just en sådan specialhandbok man behöver för att klura ut hur man ställer in AF-systemet på bästa sätt för olika motivsituationer.
Aha, då missuppfattade jag, men nu blev länken rätt i alla fall.

Fast det gick faktiskt att kopiera direktlänken efter att man klickat på PDF-länken: http://downloads.canon.com/camera/brochures/EOS_7D_Mark_II_AF_guide_CUSA_9-2014.pdf
 
Felet är att länkar "förkortas" ibland i det här forumet så att det inte alltid blir samma när man sen kopierar dem.

Här är den korrekta länken:
http://learn.usa.canon.com/resources/articles/2014/eos7dmk2_afGuidebook.shtml

Klicka sen på PDF-länken nere till vänster under rubriken "Additional Resources".


Det där är huvudhandboken till EOS 7D Mk II, och den har högst troligen TS redan.

Den handbok jag länkar till ovan är en speciell handbok för autofokussystemet. Jag tror att det är just en sådan specialhandbok man behöver för att klura ut hur man ställer in AF-systemet på bästa sätt för olika motivsituationer.

Tack! Har den nerladdningar nu! Dock inte det lättaste att då förstå sig på engelska fototermer ;)
Men ska göra mitt bästa! Det är ju så att den hittar ju hästen som rör sig o ändrar hela tiden sina punkter för att kunna följa den. Men den tappar liksom att ryttaren ska vara med på en punkt med.
Det känns skumt tycker jag..ryttaren rör sig ju i bilden lika mkt den!
Har kortat slutartiden avsevärt men det blir lätt grusigt ändå... :/
 
Felet du gjort är att du vill ha fokus på ett visst ställe men sedan har du sagt åt kameran att den kan välja att fokusera var som helst.

Välj antingen en fokuspunkt eller en grupp fokuspunker. Framför allt måste du tänka på att autofokusen behöver kontrastrika partier för att hitta skärpan.

Den hittar ju objektet som rör sig, hästen. Men tappar bort att ryttaren också ska vara i fokus o skärpa. Tycker det är skumt då de båda rör sig lika mkt i bilden. Och trots att vissa bilder hade skärpa på hästen så tycker jag inte det är okej nog. Har kortat slutartiden massor men blir grynig ändå. Fick tips om att köra på One shot ist.. Men då antar jag inte att den kan få med hela ekipaget häst o ryttare? Och att den skulle funka bra i serietagningar som jag tar..
 
Den hittar ju objektet som rör sig, hästen. Men tappar bort att ryttaren också ska vara i fokus o skärpa. Tycker det är skumt då de båda rör sig lika mkt i bilden. Och trots att vissa bilder hade skärpa på hästen så tycker jag inte det är okej nog. Har kortat slutartiden massor men blir grynig ändå. Fick tips om att köra på One shot ist.. Men då antar jag inte att den kan få med hela ekipaget häst o ryttare? Och att den skulle funka bra i serietagningar som jag tar..
Vad menar du när du skriver att du inte skulle få med häst och ryttare?

Så här är det. Din kamera har 65 punkter och kameran kommer välja en punkt som är kontrastrikast och ofta närmst. Om det blir hästsvans, hov eller ryttare är slumpen som avgör.

65 punkter är kanon för att fota flygplan i luft med eller bilsport. Ska du fotografera ryttare och dennes ansikte så se till att använda en punkt och använd Ai Servo. Vill du få häst och ryttare i fokus får du blända ned litet grann. Vill du inte ha rörelseoskärpa får du se till att använda kortare slutartid.

Börja med att läsa manualen på svenska. Den finns och välj framför allt avsnittet om autofokus.
 
Tack! Har den nerladdningar nu! Dock inte det lättaste att då förstå sig på engelska fototermer ;)
Men ska göra mitt bästa! Det är ju så att den hittar ju hästen som rör sig o ändrar hela tiden sina punkter för att kunna följa den. Men den tappar liksom att ryttaren ska vara med på en punkt med.
Det känns skumt tycker jag..ryttaren rör sig ju i bilden lika mkt den!
Har kortat slutartiden avsevärt men det blir lätt grusigt ändå... :/

Hej MariaS1,

Har man kameran inställd på att använda alla 65 autofokuspunkter försöker kameran hitta det objekt som närmast dig. Så det kan bli hästens huvud, publiken, eller ett föremål som är mellan dig och ekipaget. Välj så du har 5 eller 9 fokuspunkter. Då ryttaren är lite höge i bilden så kanske du ske flytta upp fokuspunkterna ett snäpp. Sikta nu på ryttaren och kolla att AF-punkten sitter på ryttaren.

Kolla om du kör på auto-ISO. Det är bra att använda auto-ISO med begränsa den så den max kan gå upp till ISO 1600 eller 3200. Annars kan det bli grynigt o brusigt. Välj P eller Tv läget och se till att du ligger med tider mellan 1/500 och 1/1000. Bländaren bör vara 4 eller 5,6.

Lycka till
Lars
 
Jag kollar på bilderna på min telefon så har svårt att säga vad som är i fokus. Men några kommentarer:
Det du pratar om med enbart häst och inte ryttare i fokus kan vara antingen rörelseoskärpa, för kort skärpedjup eller att fokus faktiskt hamnat på något annat. I bild 2 ser det ut som skylten med texten Folksam skulle vara ett utmärkt objekt för kameran att lägga fokus på. Du behöver reda ut varför något är oskarp baserat på dessa punkter. Du kan i kamerornas egna program se vilken fokuspunkt som användes (borde finnas någon för Canon, dpp kanske det heter?).
 
Den hittar ju objektet som rör sig, hästen. Men tappar bort att ryttaren också ska vara i fokus o skärpa. Tycker det är skumt då de båda rör sig lika mkt i bilden. Och trots att vissa bilder hade skärpa på hästen så tycker jag inte det är okej nog. Har kortat slutartiden massor men blir grynig ändå. Fick tips om att köra på One shot ist.. Men då antar jag inte att den kan få med hela ekipaget häst o ryttare? Och att den skulle funka bra i serietagningar som jag tar..

Men hela objektet är stort. Om det är ryttaren du vill ha skarp måste du fokusera på ryttaren. Vill du få så mycket som möjligt skarpt ska du ha en liten bländare (högt bländarvärde). Det innebär dock att mindre ljus når sökaren och att du kan behöva höja ISO-värdet. Du kan även kort slutartiden men riskerar då att få rörelseoskärpa.
 
Men den hittar sällan ryttarens huvud!

Nej, just det! Hur ska kameran kunna veta att det är ryttarens huvud som är det viktigaste att få skarpt?

Du måste själv sätta fokus på ryttarens huvud! Alltså en och endast en fokuspunkt som du själv sätter på ryttarens huvud. Välj sedan bländare så att skärpedjupet blir tillräckligt stort och ISO så att slutartiden blir tillräckligt kort. Att förstå exponeringstriangeln är A och O.

http://www.canon.se/youconnect_newsletter/tutorials/creative_exposure/
 
TS är om jag förstår rätt inte en total nybörjare. Däremot är den nya kameran säkert mer avancerad än tidigare.

Jag tycker felet är uppenbart, med alla fokuspunkter är det omöjligt att få fokus rätt. Fokus kommer så gott som alltid låsa på något som man inte vill ha fokus på! Det funkar sannerligen inte till motorsport och heller inte hästar.

Att använda manuell fokus på den här typen av motiv kan jag inte förstå hur det skulle hjälpa, snarare tvärtom så blir det betydligt svårare. Ungefär som att koppla ur anti-sladd, fyrhjulsdriften och de låsningsfria bromsarna på bilen och sedan köra till fjällen. Visst går det men risken för att hamna i diket ökar.

Jag skulle prova med den vanliga enpunktsfokusen, möjligen utökad fokuspunkt. Lägga den i mitten och sikta på ryttaren. AI-Servo är rätt. Själv brukar jag fota i Av läget, välja den bländare som jag vill ha för skärpedjupet - och skärpan, här kanske 5,6 eller 8. Sedan sätta tillräckligt högt ISO för att få korta tider. Allra längst 1/500, gärna en 1/1000. Det är absolut inga problem att skicka upp ISO till 800 eller t o m 1600. En solig sommardag kommer det ändå bara bli minimalt med brus.

Detta sagt - först skulle jag göra några statistiska tester mot stillastående motiv i kontrollerad miljö för att försäkra mig om att objektivet fokuserar rätt.

Lycka till!
 
Hej!!!
Nybliven medlem som sucktar efter hjälp från kunniga! =)
Jag har ett Canon D7 mark II med ett canonobjektiv på 70-300, 4-5,6 som jag fotar med.
Har dock märkt att när jag kör AI servo, för att få få fokus på ryttare och häst i en massa snabba rörelser, så fokuserar inte den på ryttaren nånting, utan nästan enbart på hästens sida!
Har alla 65 punkerna valda som går, alltså MAX. Man vet ju inte vart de kommer i bilden.
Jag tänkte prova köra med TV och snabba på bländaren till nånstans över 1/1000 iaf. Har kört AF också, är det något att frångå? MF? känns bara svårt att hinna ändra om det hela tiden. Även när de stod stilla och jag skulle ta kort så blir skärpan kass! Fast de har fokus då iaf. Jag fattar ingenting! Tips på vad jag kan försöka köra med för inställningar?? Otroligt tacksam för hjälp!

Mvh Maria

Hej!
Med risk för att någon redan har svarat samma som mig.
Jag fotar en del rörliga motiv och då hästar och sport.
Har ingen Canon men en Nikon D800 som inte direkt är någon sportkamera (seg)
Jag har mitt tele ett 80-200/2.8 så den är rätt ljusstark.
Inställningarna som jag väljer är en punkts fokusföljning och AFC vet inte vad det är i Canon men kameran är inställt på att motivet kan röra på sig.
Väljer 3.2 eller 3.5 i bländare för dig blir det svårare iom att din inte var lika ljusstark.
Sen runt 500-650 i tid och ISO efter väder, allt det ställer jag in manuellt.
Anledningen till stor bländare är för att det är alltid dressyrstaket, publik eller bilar bakom som förfular allt. Man får ju inte alltid välja vart man ska stå.

Ser alltid till att försöka fota hästarna när dom kommer mot mig eller nästan mot mig.
Det går inte jättesnabbt för dressyrhästarna till skillnad från när jag fotar trav :)
Följ med med kameran och tryck knappen till hälften så den kan fokusera och sen tryck av. Ta gärna några i serie för varje piruett eller vad det kan vara.
Man har en liten fördel om man rider själv och har tävlat i dressyr/hoppning som jag har, vet inte hur det är med dig. Man får mer känsla för när man ska ta bilderna.

Att den fokuserar konstigt kan vara som jag lästen nån fler som svarat att du har för många fokuspunkter.
Sen ställer jag också in ljusmätningen på centrerat eller spotmätning så den inte mäter massa runtom.

Sen är det bara öva, öva å öva... Alltid klurigt med motiv som rör på sig! Men som tur är så följer dom ett förutbestämt program så det är lätt att följa och förutse vad som ska hända.

Lycka till!!!
 
Vad menar du när du skriver att du inte skulle få med häst och ryttare?

Så här är det. Din kamera har 65 punkter och kameran kommer välja en punkt som är kontrastrikast och ofta närmst. Om det blir hästsvans, hov eller ryttare är slumpen som avgör.

65 punkter är kanon för att fota flygplan i luft med eller bilsport. Ska du fotografera ryttare och dennes ansikte så se till att använda en punkt och använd Ai Servo. Vill du få häst och ryttare i fokus får du blända ned litet grann. Vill du inte ha rörelseoskärpa får du se till att använda kortare slutartid.

Börja med att läsa manualen på svenska. Den finns och välj framför allt avsnittet om autofokus.

Har läst den lilla boken flera gånger. Ingen jättehjälplig instruktion, mest alla olika val o vad knapparna betyder. Den är rätt innehållsrik med miljoner instruktioner så blir mest rörigt. Försöker köra mest på TV o justera slutartiden. Men ibland tar du närbild då de kanske kommer mitt framför dig, ca 10 m. Då behöver du ju använda hela bildrutan. Ibland rider de iväg och hamnar 60 bort..så avståndet varierar hela tiden på en tävlingsbana. Så fokus ändras hela tiden. Så du säger Ai servo men o dra ner antalet fokuspunkter?
 
Nej, just det! Hur ska kameran kunna veta att det är ryttarens huvud som är det viktigaste att få skarpt?

Du måste själv sätta fokus på ryttarens huvud! Alltså en och endast en fokuspunkt som du själv sätter på ryttarens huvud. Välj sedan bländare så att skärpedjupet blir tillräckligt stort och ISO så att slutartiden blir tillräckligt kort. Att förstå exponeringstriangeln är A och O.

http://www.canon.se/youconnect_newsletter/tutorials/creative_exposure/


Jag har ju den på Ai servo...den ska följa med föremål som rör sig..och hela ekipaget rör ju sig samtidigt...så tycker den borde hitta BÅDE häst och ryttare då de rör sig lika mkt då de "sitter ihop"... Det är svårt att hinna ändra inställningarna på tävling, vädret varierar kraftigt med ljus, skuggor, olika färger på hästarna...Så därför tyckte jag att jag borde kunna få Nån hjälp från min kompetenta kamera....På tävlingarna har du 45 sekunder från ekipaget kommer in på banan innan de påbörjar programmet...Då hinner man inte fixa o prova en massa, inte jag iaf..
 
Har läst den lilla boken flera gånger. Ingen jättehjälplig instruktion, mest alla olika val o vad knapparna betyder. Den är rätt innehållsrik med miljoner instruktioner så blir mest rörigt. Försöker köra mest på TV o justera slutartiden. Men ibland tar du närbild då de kanske kommer mitt framför dig, ca 10 m. Då behöver du ju använda hela bildrutan. Ibland rider de iväg och hamnar 60 bort..så avståndet varierar hela tiden på en tävlingsbana. Så fokus ändras hela tiden. Så du säger Ai servo men o dra ner antalet fokuspunkter?
En punkt Ai servo och välj den punkt närmast ryttarens huvud. Snöa inte in dig på att ryttare och häst sitter ihop för avståndet till ansiktet är längre bort.
 
TS är om jag förstår rätt inte en total nybörjare. Däremot är den nya kameran säkert mer avancerad än tidigare.

Jag tycker felet är uppenbart, med alla fokuspunkter är det omöjligt att få fokus rätt. Fokus kommer så gott som alltid låsa på något som man inte vill ha fokus på! Det funkar sannerligen inte till motorsport och heller inte hästar.

Att använda manuell fokus på den här typen av motiv kan jag inte förstå hur det skulle hjälpa, snarare tvärtom så blir det betydligt svårare. Ungefär som att koppla ur anti-sladd, fyrhjulsdriften och de låsningsfria bromsarna på bilen och sedan köra till fjällen. Visst går det men risken för att hamna i diket ökar.

Jag skulle prova med den vanliga enpunktsfokusen, möjligen utökad fokuspunkt. Lägga den i mitten och sikta på ryttaren. AI-Servo är rätt. Själv brukar jag fota i Av läget, välja den bländare som jag vill ha för skärpedjupet - och skärpan, här kanske 5,6 eller 8. Sedan sätta tillräckligt högt ISO för att få korta tider. Allra längst 1/500, gärna en 1/1000. Det är absolut inga problem att skicka upp ISO till 800 eller t o m 1600. En solig sommardag kommer det ändå bara bli minimalt med brus.

Detta sagt - först skulle jag göra några statistiska tester mot stillastående motiv i kontrollerad miljö för att försäkra mig om att objektivet fokuserar rätt.

Lycka till!


Tack Anders! Nej, det är ju min kamera som är "så bra" och måste lära mig den, finns ju så mkt mer än min tidigare mindre avancerade kamera att kunna välja olika inställningar o inte bara några rattar ovanpå kameran o vrida på...Jag vill ju utveckla mig ännu mera, men svårt när många säger lika många olika saker....Så bäst o prova sig fram, vilket jag gör...
Har gått upp till rätt snabb slutartid, det blir ju lite avstånd att fota på o kan inte ha stativ, så ca 1/1000, så pass hög iso som jag behöver, har ställt in efter slutartiden. Bländaren hamnar på mellan 4-5,6.
Har provat en massa på döda ting här hemma, och det går ju fint! det är just de i rörelse som knasar nu..
 
Hej!
Med risk för att någon redan har svarat samma som mig.
Jag fotar en del rörliga motiv och då hästar och sport.
Har ingen Canon men en Nikon D800 som inte direkt är någon sportkamera (seg)
Jag har mitt tele ett 80-200/2.8 så den är rätt ljusstark.
Inställningarna som jag väljer är en punkts fokusföljning och AFC vet inte vad det är i Canon men kameran är inställt på att motivet kan röra på sig.
Väljer 3.2 eller 3.5 i bländare för dig blir det svårare iom att din inte var lika ljusstark.
Sen runt 500-650 i tid och ISO efter väder, allt det ställer jag in manuellt.
Anledningen till stor bländare är för att det är alltid dressyrstaket, publik eller bilar bakom som förfular allt. Man får ju inte alltid välja vart man ska stå.

Ser alltid till att försöka fota hästarna när dom kommer mot mig eller nästan mot mig.
Det går inte jättesnabbt för dressyrhästarna till skillnad från när jag fotar trav :)
Följ med med kameran och tryck knappen till hälften så den kan fokusera och sen tryck av. Ta gärna några i serie för varje piruett eller vad det kan vara.
Man har en liten fördel om man rider själv och har tävlat i dressyr/hoppning som jag har, vet inte hur det är med dig. Man får mer känsla för när man ska ta bilderna.

Att den fokuserar konstigt kan vara som jag lästen nån fler som svarat att du har för många fokuspunkter.
Sen ställer jag också in ljusmätningen på centrerat eller spotmätning så den inte mäter massa runtom.

Sen är det bara öva, öva å öva... Alltid klurigt med motiv som rör på sig! Men som tur är så följer dom ett förutbestämt program så det är lätt att följa och förutse vad som ska hända.

Lycka till!!!

Hej Ellinor!
Jag är själv dressyrryttare och tävlar så "hur" jag ska ta bra bilder på ekipagen har jag koll på,
Ljusmätningen är något jag inte använt tidigare...Det kanske är nåt o prova? Är det något du ska ställa in övriga saker efter då? Ison eller vad? ;)
 
Jag har ju den på Ai servo...den ska följa med föremål som rör sig..och hela ekipaget rör ju sig samtidigt...så tycker den borde hitta BÅDE häst och ryttare då de rör sig lika mkt då de "sitter ihop"... Det är svårt att hinna ändra inställningarna på tävling, vädret varierar kraftigt med ljus, skuggor, olika färger på hästarna...Så därför tyckte jag att jag borde kunna få Nån hjälp från min kompetenta kamera....På tävlingarna har du 45 sekunder från ekipaget kommer in på banan innan de påbörjar programmet...Då hinner man inte fixa o prova en massa, inte jag iaf..

Din kamera ger dig precis all hjälp du kan få men den gör som du säger åt den. Om du säger åt den att allt på ekipaget är viktigt (använder alla fokuspunkter) har den ingen aning om du vill ha ryttarens ansikte skarpt eller hästens man. Den letar det mest kontrastrika och sätter skärpan där.

Jag rekommenderar följande:

En fokuspunkt.
AI Servo.
Manuellt läge.
Så lågt bländarvärde du kan acceptera.
En slutartid på minst 1/500.
Auto-ISO

De inställningarna kan du köra med hela tiden och behöver inte ändra inför varje ekipage.

Jag råder dig också att läsa manualen, som jag inte alls tycker är dålig. Fotar man med systemkamera så ges man stora möjligheter att precis de bilder man vill. Det innebär också att man måste lära sig hur kameran fungerar. Youtube kryllar av bra klipp där du kan lära dig massor. Och framför allt; lär av dina misstag. Vi har gjort dem, allihop. :)

www.bilderavmig.se
 
En punkt Ai servo och välj den punkt närmast ryttarens huvud. Snöa inte in dig på att ryttare och häst sitter ihop för avståndet till ansiktet är längre bort.

Jo det är ju en avståndsskillnad...Därför var jag ute efter att få så "platt" bild som möjligt för att få allt i skärpa...då den inte alls ville som mig när de kom på närmare håll...

Så både häst och ryttare bör då alltså få skärpa/fokus om jag tar efter ryttarens ansikte?
Eller blir det samma sak, fast tvärtom, alltså fokus på ryttaren, men ej på hästen?
Jag ska jaga ut lite folk från stallet på gärdet som får rida o jag ska provfota tänkte jag....
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar