Hej!
Med risk för att någon redan har svarat samma som mig.
Jag fotar en del rörliga motiv och då hästar och sport.
Har ingen Canon men en Nikon D800 som inte direkt är någon sportkamera (seg)
Jag har mitt tele ett 80-200/2.8 så den är rätt ljusstark.
Inställningarna som jag väljer är en punkts fokusföljning och AFC vet inte vad det är i Canon men kameran är inställt på att motivet kan röra på sig.
Väljer 3.2 eller 3.5 i bländare för dig blir det svårare iom att din inte var lika ljusstark.
Sen runt 500-650 i tid och ISO efter väder, allt det ställer jag in manuellt.
Anledningen till stor bländare är för att det är alltid dressyrstaket, publik eller bilar bakom som förfular allt. Man får ju inte alltid välja vart man ska stå.
Ser alltid till att försöka fota hästarna när dom kommer mot mig eller nästan mot mig.
Det går inte jättesnabbt för dressyrhästarna till skillnad från när jag fotar trav
Följ med med kameran och tryck knappen till hälften så den kan fokusera och sen tryck av. Ta gärna några i serie för varje piruett eller vad det kan vara.
Man har en liten fördel om man rider själv och har tävlat i dressyr/hoppning som jag har, vet inte hur det är med dig. Man får mer känsla för när man ska ta bilderna.
Att den fokuserar konstigt kan vara som jag lästen nån fler som svarat att du har för många fokuspunkter.
Sen ställer jag också in ljusmätningen på centrerat eller spotmätning så den inte mäter massa runtom.
Sen är det bara öva, öva å öva... Alltid klurigt med motiv som rör på sig! Men som tur är så följer dom ett förutbestämt program så det är lätt att följa och förutse vad som ska hända.
Lycka till!!!