Annons

Snabba rörelser!

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej! ville inte värka sur elr nått. Har nog bara inte fått in nån känlsa för det! Men då man panorerar, blir inte bilden sådär som jag sa i förra inlägget. att föremålet blir skarpt och bakrunden blir får en actioneffekt. ? elr blir både skoter och bakrunden skarp om jag skulle köra tex. 1/500 elr 1/1000, och panorera samtidigt!?
 
bonkarn skrev:
Okej! ville inte värka sur elr nått. Har nog bara inte fått in nån känlsa för det! Men då man panorerar, blir inte bilden sådär som jag sa i förra inlägget. att föremålet blir skarpt och bakrunden blir får en actioneffekt. ? elr blir både skoter och bakrunden skarp om jag skulle köra tex. 1/500 elr 1/1000, och panorera samtidigt!?
Hela bilden kan inte bli skarp,utan fokus (beror på din skicklighet)ligger på det rörliga föremålet,alltså -bakgrunden får "farteffekt".Fördelen med digitalkamera är ju att du kan öva på detta utan att slösa bort något.
 
Nu har jag varit ute och provat lite. Först så körde lillbrorsan sin miniskoter! sen var jag i ett badhus. Och är riktigt besviken! Kan inte få ett skrapt kort. Körde både bländarprioritet. Provade ändra det som gick! Byte över till slutarhastighetsprioritet. Provade lite där, det gick inte! Vet inte vad jag kan göra för fel!? Det är främst i badhuset som problemet sitter. Fick inte till något bra kort ute heller! men glömmde bort att prova höjja iso lite(trots att jag körde ISO 400)! Då jag provade bländarprioritet så fick ja inte ut speciellt höga siffror. Och det va nästan bästa förhållandet för att kunna ta ett bra kort ute på vintern. Fick inte upp siffran mer än 1/50. Och det kmr ja inte kunna frysa en skoterbild då det börjar blir riktigta hopp och osv. Kan någon hjälpa mig? Lägger ut en länk med lite bilder från idag!
http://www.pixbox.se/alb_show_id683574_page0.html
 
Skillnaden på ISO-tal.

bonkarn skrev:
Nu har jag varit ute och provat lite. Först så körde lillbrorsan sin miniskoter! sen var jag i ett badhus. Och är riktigt besviken! Kan inte få ett skrapt kort. Körde både bländarprioritet. Provade ändra det som gick! Byte över till slutarhastighetsprioritet. Provade lite där, det gick inte! Vet inte vad jag kan göra för fel!? Det är främst i badhuset som problemet sitter. Fick inte till något bra kort ute heller! men glömmde bort att prova höjja iso lite(trots att jag körde ISO 400)! Då jag provade bländarprioritet så fick ja inte ut speciellt höga siffror. Och det va nästan bästa förhållandet för att kunna ta ett bra kort ute på vintern. Fick inte upp siffran mer än 1/50. Och det kmr ja inte kunna frysa en skoterbild då det börjar blir riktigta hopp och osv. Kan någon hjälpa mig? Lägger ut en länk med lite bilder från idag!
http://www.pixbox.se/alb_show_id683574_page0.html
Du behöver höja ISO mer (om det går).
ISO 800 (med samma bländare) ger halva tiden (dvs 1/100) ISO 1600 halverar tiden ytterligare ett steg (dvs 1/200).
 
om du har fotat vidöppet (största bländaren ditt objektiv tillåter) Och på så högt iso du kan använda och slutartiderna inte blir tillräckligt korta är det helt enkelt för mörkt. Det finns liksom inga ytterligare knep utan det du får överväga då är antingen att tillföra ljus i form av blixt eller någon annan ljuskälla, skruva upp isot ytterligare och ta konsekvensen med brus eller köpa ett ljusstarkare objektiv.
 
Okej. ahh man blir ju lite less. Har verkligen inte räknat in ett nytt objektiv i kassan. någon som har något tips på ett ljusstarkt objektiv till min Samsung Gx 10?

Är Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di Något att Ha? Det finns till pentax fattning och då borde den passa på min med? KOm gärna med förslag på objektiv! Kmr som sagt knäppa mkt fartkort på vintern.
 
Senast ändrad:
bonkarn skrev:
Okej. ahh man blir ju lite less. Har verkligen inte räknat in ett nytt objektiv i kassan. någon som har något tips på ett ljusstarkt objektiv till min Samsung Gx 10?

Är Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di Något att Ha? Det finns till pentax fattning och då borde den passa på min med? KOm gärna med förslag på objektiv! Kmr som sagt knäppa mkt fartkort på vintern.

Fast utomhus dagtid så får du ju betydligt bättre ljus än i simhallen.
Ögat uppfattar inte hur stor skillnaden faktiskt är.
Så det kan nog fungera ok med den utrustning du har.
Bara du väljer rätt tidpunkt.
Tänk dock på att starkt solsken kan ge besvärliga skuggor som man helst vill slippa.

/D.
 
Okej! Du har inget annat tips på objektiv? maxpris får helst inte vara över 3000 kr. Är det lugnt att köpa ett begagnat? Man borde väll få ett bra beggat objektiv för 3000? elr är jag ute och cyklar. ( har ej kollat blocket än)
 
danielsfrilansfoto skrev:
Ögat uppfattar inte hur stor skillnaden faktiskt är.
Så det kan nog fungera ok med den utrustning du har.
Bara du väljer rätt tidpunkt.

Det är nog många amatörfotografer som inte tänker på att ögat vänjer sig vid sämre ljus och inte tycker att det är någon skillnad.

Jag tror också att utrustningen duger alldeles utmärkt, bara den används i dagsljus. Ordentlig med ljus (solsken behövs dock inte) och en snabb tid (t.ex. 1/250 s) så blir det säkert utmärkt.

Köp inte ett nytt objektiv än, pröva i bra ljus först. Ett annat objektiv kan inte ge dig mer än ett par bländarsteg, och det tror jag inte räcker för att frysa t.ex. ett simhopp i badhuset.

Per.
 
Okej Per. Får väll göra det. Jag hoppas 1/250 räcker. För kan ju prova lite slutarhastighets prioritering valet. Men då jag skruvar upp slutarhastigheten till ca 1/500 där jag vill ha den. Då blinkar bländarsiffran. Så då får den inte tillräckligt med ljus. Om jag tar ett kort då tex, Blir kortert mörkt då? elr finns de chans till att föremålet blir suddigt då med? elr beror det helt på förhållandet då jag tar kortet!?
 
bonkarn skrev:
Okej Per. Får väll göra det. Jag hoppas 1/250 räcker. För kan ju prova lite slutarhastighets prioritering valet. Men då jag skruvar upp slutarhastigheten till ca 1/500 där jag vill ha den. Då blinkar bländarsiffran. Så då får den inte tillräckligt med ljus. Om jag tar ett kort då tex, Blir kortert mörkt då? elr finns de chans till att föremålet blir suddigt då med? elr beror det helt på förhållandet då jag tar kortet!?

Varför inte prova själv?

Men svaret är JA, om bländaren blinkar när du ställt in tiden så innebär det att bilden blir underexponerad, dvs mörk.

Risken för suddighet beror på många olika faktorer.

Ta inte illa upp men jag tycker du inte riktigt verkar läsa svaren du får här. Försök att vara lite mer metodisk i ditt testande så kommer du att förstå sambandet mellan ISO, bländare och slutare.

Så ett tips till, om du vill ha synpunkter på bilder så lägg ut dem på ett sätt så att EXIF informationen syns (eller ange tid, ISO och bländare på annat vis). Det underlättar för den som skall ge råd.



Innan du har fått koll på hur din kamera fungerar är det meningslöst att springa iväg och köpa nytt objektiv.
 
hej Hej! ber om förlåtelse om jag inte har tagit in infon som ni har gett mig! Men nu har jag varit och provar lite mer! Och försök inte dömma ut mig iaf om ja ställer likadana frågor som ni kanske redan har besvarat :D ! vart besviken på vädret iaf, så försökte göra de bästa utav det! Bilder blir inte riktigt skärpta. Är det ett handhavande fel att jag rör handen förmkt i fotoögonblicket elr är det så att jag inte får tillräckligt hög bländartal så att skärpedjupet inte räcker hela vägen fram ? Körde på slutarprioritet, och det funkar bättre för mig då jag tar korten iaf. Ge mig lite kritik till en amatör :) Gjorde en tabbe iaf och det var att ja inte överexponerade tillräckligt. Körde på +1.0. Men det räckte inte! vet inte varför ja inte testade då jag stog där! Man lär sig av sina fel!

Korten som gäller nu är på den röda skotern i det dåliga vädret. Andvända ISO : 400 Slutarhastighet : 1/1000 Bländartalet vart riktigt lågt pga av det dåliga vädret och dom höga slutarhastigheterna. runt f/4 typ!

http://www.pixbox.se/alb_show_id683574_page0.html
 
bonkarn skrev:
nu har jag tagit lite mer bilder! kolla in http://www.pixbox.se/alb_show_id697499_page0.html
Kommentera gärna bilderna!

mvh alex

Tycker det är svårt att ge någon riktig bra svar åt dig när man inte kan förstora bilderna något speciellt samt inte få se exif-info. Lägg upp de du har specifika frågor här på fotosidan.

Dock såg ju vädret helt ok ut och du borde ju utan problem kunna komma ner på tider runt 1/1000 eller mindre. Hur funkade det ? Tycker du själv blev skillnad när det var ljusare ute ?
 
La märke till att dina två första bilder var likadana, men exponeringen var olika. Är exponeringen ändrad eller har du inte ögat mot sökaren i första bilden? det blir då ljusinsläpp som sänker exponeringen. Du verkar som sagt ha fryst snön...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.