Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba rörelser!

Produkter
(logga in för att koppla)

bonkarn

Medlem
Hej. Tänkte höra mig för lite! nu när vintertiden är här så kommer det blir mycket skoterkort. Har tagit ganska mycket sånna typer av kort förra vintern. Fast nu är det ny kamera och lite nya grejer. Men frågan är...

Om jag ska ta ett kort på en skoter som hoppar. Då har jag ju fixat till allt och skotern hoppar in i bilden. Men om jag vill ta ett kort på en skoter som är i rörelse i själva bilden. Och det kan gå ganska fort ibland! Bilderna blir då ganska suddig. Går det att göra nått åt det? Kör med ganska hög slutarhastighet. Runt 1/500 - 1/1000. Vill inte ha nån "action" effekt.

Har en Samsung GX-10 + Schneider Kreuznach D-Xenon 18-55/3,5-5,6 !

Grymt Tacksam För Svar!!
 
jag har aldrig fotat skoteråkning så kan inte säga vilka tider som behövs för att frysa rörelsen men 1/1000 borde vara tillräckligt.

Det som troligen är felet då är att din autofokus inte hinner med i den snabba rörelsen. Kameran missar alltså fokus varför skotern upplevs som oskarp.

Det man kan göra då är att slå över till manuell fokus och förfokusera där du vet att skotern kommer dyka upp för att sedan trycka av när den kommer.
 
Om du tar bilden från sidan så bör du panorera, panorerar du inte så behövs en extremt kort slutartid.
Du följer snöskotern i sökaren med en jämn rörelse och trycker av med fortsatt panorering.
Jag föreställer mig att det går med ungefär samma slutartider till panorering som att fota mer eller mindre rakt framifrån(ca 1/500-1/1000sek).
 
Okej. Får ta och prova manuell. Se om jag klarar av det. Har nu så att då jag ställer slutarhastigheten så ställer bländaren sig själv. Vilket är ganska skönt! För det där tycker jag är riktigt klurigt. Ska också ta och prova panorera. Har dock provat lite men har aldrig lyckats. Men det är inte speciellt lätt att styra en skoteråkare :D Så man har väll inget val !

Har läst lite att det finns ett "diagram" man kan kolla på. Och staplarna ska vara mest åt höger!? stämmer de!? elr ska dom vara på högersidan ? för tog ett kort och överexponerade så att staplarna kom till höger. Och kortet vart hyffsat vitt :) nästan en aning överexponerad. Måste man exponera så pass mkt om man vill att snön ska bli VIT. och inte en aning gråtonad som det kan bli ibland! Sen ang ISO. Vad ska man ha om ma ska ta mkt kort i snö förhållanden? runt 200 - 400 elr? elr är jag helt ute och cyklar. antar att det har med ljusförhållandet osv. Men kan man ha samma ISO hela tiden och bara ställa exponering!? typ ställa från + 0.7 - +2.0 ?

Hänger ni med? hehe!
 
Om du vill ha maximalt frysta bilder är det lättare att använda bländarprioritet. Ställ in strörsta möjliga bländare (lägsta tal) och börja fota. Detta ger kortast möjiga tid för givet ISO. Kolla tiderna du får, blir de för långa, höj ISO.

Vilket ISO du skall ha beror på ljsuförhållandena och dina önskemål om tider.

När det gäller snö så bör du nog använda exponeringskompensation 1-2 steg beroende på situation.

Tanken med histogrammet är att du skall få en snygg "puckel" mitt i med "backe" åt höger och vänster. I verkligheten blir det oftast inte så men försök att sträva åt det hållet. Använd exponeringskomp för detta.

Att dina bilder inte blivit skarpa kan mycket väl bero det som Johan nämner, att autofokusen inte hinner med, det har inget med ISO och tiderna att göra.
 
Jo just det, om du använder singel-autofokus låser du fokusen i ett läge. Kontinuerlig autofokus följer en rörelse.
 
Okej. Ska ta och prova lite i bländarläget. Men om jag har lägsta möjliga bländare. Blir inte skäpredjupet mindre då? Elr äre tvärtom? SÅ det är bättre att hålla på i bländarläget ist för slutarhastigetsläget? då det gäller mina förhållanden? Sen ang Kontinuerlig autofokus. Det provade jag på min förra kamera (Samsung Digimax 815 pro) Och kunnde inte ta kort medans den fokuserade. Men kanske går bättre nu då man har köpt sig en bättre kamera. Tror ni att min kamera är kapabel till att kunna ta bra kort?? Har inte hunnit provat än så... Bara lite snabbt på lillbrorsan!
 
Det går ju ta bra kort med de flesta kameror, det mesta sitter i handhavandet?
Och ja, din kamera räcker till och blir över!
 
Största möjliga bländare = lägsta möjliga siffra, jo det ger ett kortare skärpedjup.

Denna kan vara ett problem men det beror på avstånd till motivet och brännvidd. Om du tycker att "full glugg" blir för kort skärpedjup får du blända ned lite (högre siffra) men då får du längre slutartider...

Fördelen med att jobba med bländaren är att du aldrig (under rimliga förhållanden) riskerar att få en felaktig exponering.

Om du använder slutarprioritet på säg 1/1000 sekund och ett fast ISO (säg 400) så kanske ljuset gör att bländaren måste vara 2.8 för att du skall få en korrekt exponering. Ditt objektiv klarar bara att gå till 5.6 vid 55mm och då blir bilden kraftigt underexponerad.

Rent teoretiskt kan du råka ut för det omvända problemet vid bländarpriortiet. I det fallet kan det vara så att slutartiden inte kan bli kort nog och då blir bilden överexponerad. Detta är dock väldigt ovanligt att vi har så ljust här uppe i norr under skotersäsongen! ;)

Alltså, JAG tycker det är enklast att jobba med bländaren i de flesta fall. Dels när du är ute efter ett visst skärpedjup men även när du är ute efter max frysning av rörelse.

Ett av de tillfällen där JAG använder slutarprioritet är vid just motorsport. När jag skall panorera vill jag ha en "lagom" slutartid för att få en oskarp bakgrund. Bländaren är inte så viktig i det fallet och då väljer jag slutarprio, kanske runt 1/100 sekund.

Säkert finns det andra som har en annan åsikt på hur man bäst hanterar din situation.

Med lite övning och experimentlusta är jag övertygad om att du kommer att få till det! Kameran är det inget fel på!

Lycka till!

PS. Ett teleobjektiv tycker jag kanske skulle göra det lättare - och säkrare :) - att ta dina skoterbilder men det får du ta med tomten! ;)
 
Senast ändrad:
Du kan ställa in auto-iso på tex 100-400.
Jag antar att du har ett TAv-läge, ett autoläge där du ställer bländare och eller slutartid och kameran justerar iso.
 
Japp, ett TAv läge har jag! Okej! Men blir inte det lite förlåg iso om kameran själv får välja? Frågade en på cyberphoto. Och han sa att ja skulle ställa ISO själv! för kameran ställde alltid för lågt :S men ja vet inte!!
 
Ganska lätt att räkna ut hur långt något rör sig under en viss tid, vilket ofta är längre än man tror.
Vid tex 100 km/h rör sig föremålet ca 28 m/sek = 2800 cm, 1/1000 ger då 2,8 cm. Om du skall få en skoter i låt säga 50 km/h skarp måste du nog panorera även om du plåtar med 1/1000 skulle jag tro, då den kommer att röra sig ca 1,5 cm.
 
alf109 skrev:
Ganska lätt att räkna ut hur långt något rör sig under en viss tid, vilket ofta är längre än man tror.
Vid tex 100 km/h rör sig föremålet ca 28 m/sek = 2800 cm, 1/1000 ger då 2,8 cm. Om du skall få en skoter i låt säga 50 km/h skarp måste du nog panorera även om du plåtar med 1/1000 skulle jag tro, då den kommer att röra sig ca 1,5 cm.

Intressant reflexion Alf - jag har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet tidigare när jag fotat. Då huvudräkning är min paradgren, räknar jag med skarpare bilder framöver. :)
 
Det intressanta är hur långt föremålet hinner röra sig på sensorn. En moppe som rör sig från höger till vänster med 30km/t:
Med 35mms objektiv och kamera på stativ med 100meter till moppen så kanske det räcker med 1/60s för att den ska bli skarp.
Tänk dig sen att den passerar på 2meters håll och du använder 1/250s, då blir det bara sudd pga att den hinner röra sig så långt på sensorn. 1/8000s räcker inte heller...men du kanske kan se vad det är.
 
Tänkte bara komma in med ett litet tips om du vill öva panorering. För det lär ju som sagt behövas mer eller mindre trots kort slutartid.

Jag ställde mig utmed en allmän rätt så vältrafikerad väg och knäppte slut på ett helt minneskort... Mot slutet blev bilderna helt okej ändå. Har en tråd om det som jag startade igår.

//Niclas
 
Slutartid och AF

Jag vill absolut inte vara någon besserwisser.
Men det förekommer en del resonemang i den här tråden som låter bra teoretiskt för den oinvigde, men inte stämmer så helt bra i verkligheten.

För att ta exempel på en motorsportsbild som jag inte tagit själv:
http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1193946.htm?_q=1

Om ni kikar under bildinfo på den bilden, så ser ni att slutartiden är 1/1000.

Har ännu inte fotograferat motorsport ännu, men väl ishockey på elitserienivå.
Vid slagskott så rör sig pucken i snitt med 100-110 Kmh. Ett kraftigt handledsskott når upp i minst 70 Kmh.
Har ett stort antal bilder på puckar som är helt frusna. En del med så "lång" slutartid som 1/250.

Numera, när jag lärt mig lite mer så fotograferar jag aldrig sport med längre slutartider än 1/500. Vilket, när det gäller ishockey, utan undantag fryser alla rörelser i bilden.

Däremot så har jag ett antal bilder med oskärpa, orsakat av att AF inte hunnit med.
Hur bra AF hinner med beror på en kombination av kamera och objektiv.

Kan väl säga att det skiljer sig en hel del på olika objektiv. (Och även mellan olika hus).
Bytte för ett par månader upp mig från ett Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM till Canon EF 70-200mm f4L USM.
Antalet bilder som är felfokuserade har sjunkit rejält.
Det skiljer sig verkligen en hel del mellan olika objektiv på hur snabb AF är.

Mitt tips är att fotografera med bländarprioritet, och se till att ställa in ISO så att det blir tillräckligt högt för att få slutartider på minst 1/500.

När det sedan gäller skotrar och annan motorsport så är ett ljusstarkt telezoom med snabb AF helt klart att rekommendera, men det är inte billigt tyvärr.

/D.
 
bra inlägg daniel. Tycker de låter konstigt att man ska tex ha en slutartid på 1/100 om föremålet rör sig i 100 km/h ! Skulle jag göra det vid ett tillfälle då en skotern hoppar så skulle nog bilden inte bli suddig. Har aldrig varut under 1/500 när jag har tagit skoterkort. Elr annan motorsport! Och det har fungerat bra! Det är nog bara AF som är lite förlångsam ibland! Iaf på förra kameran! Sen vill jag inte panorera. Vill ha korten som om dom vore fryst! Vill inte ha någon såkallad "actoin effekt" . Då föremålet blir skarpt och bakrunden blir suddigt. Får som sagt prova mig fram lite! Se hur det går att ta kort med bländarprioriteten!
 
Daniel:

Härligt när någon med erfarenhet och kunnande orkar klargöra och förklara för mig som nybörjare. Tack för ditt inlägg! Nästa gång jag fotar sport är det 1/500 som gäller. Får se om mitt nya Nikon 85/1.8D klarar det med ISO 1600 i en taskigt belyst inomhushall. Tveksamt, men jag hoppas!
 
Greyhame skrev:
Daniel:

Härligt när någon med erfarenhet och kunnande orkar klargöra och förklara för mig som nybörjare. Tack för ditt inlägg! Nästa gång jag fotar sport är det 1/500 som gäller. Får se om mitt nya Nikon 85/1.8D klarar det med ISO 1600 i en taskigt belyst inomhushall. Tveksamt, men jag hoppas!
Kul att kunna vara till hjälp :)

Med den utrustningen har du goda chanser att få tider på "minst" 1/500.
Det kan tom hända att du kan sänka ISO/minska bländare.

De flesta sportfotografer använder (svindyra) objektiv som Canon 70-200/f2,8L eller motsvarande + fasta objektiv på 300/f2,8 eller 400/f2,8.
Med dessa objektiv räcker det oftast med ISO 1600, ibland med lägre ISO.
I nyare hallar (Skellefteå kraft arena och Kinnarps Arena) har jag klarat mig med bländare 4 och ISO 800 för att få tider på 1/500 eller snabbare.

Om ni inte redan är med i sportfotogruppen så tycker jag att ni ska bli det.
Den har hjälpt mig en hel del personligen.
Några av mina tips ovan har jag lärt mig där.

Till sist så vet jag ju inte exakt vad det är för något du ska fotografera *lite nyfiken*, men ett genrellt tips är att kolla vilka regler som gäller för fotografering på platsen i fråga, och om möjligt få till en ackreditering.
Lyckas man få en ackrediterin så får man generellt mycket bättre platser att fota ifrån.
För den som är nyfiken på vad en ackreditering är så finns det en del bra trådar här på FS om det.

Lycka till med fotograferandet.

/D.
 
Panorering är inget man hoppar på utan att ha övat på detta.F.ö kom det här på slutet vettiga förslag.På tal om hastigheter och slutartid så räcker 1/1000 sek långt.Med den tiden har jag själv fryst rotorblad på helikopter.Märkligt om det inte skulle räcka till för skoterhastigheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.