Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Snabba objektiv?
- Trådstartare BMWkenta
- Start datum
CLPhoto
Avslutat medlemskap
Hög ljusstyrka innebär samtidigt möjlighet till "snabbare" tider.
Men håller väl med dig en smula, för likväl skulle man ju kunna efterfråga ett SUDDIGT objektiv då en större ljusöppning också bjuder på kraftigare oskärpa framför och bakom motivet eller var man nu lagt skärpan.
Men håller väl med dig en smula, för likväl skulle man ju kunna efterfråga ett SUDDIGT objektiv då en större ljusöppning också bjuder på kraftigare oskärpa framför och bakom motivet eller var man nu lagt skärpan.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Lägre f-stops innebär mer ljusinsläpp vilket leder till att du kan ha snabbare slutartider.
Snabba slutartider heter ju egentligen korta slutartider. Snabba objektiv borde alltså heta korta
hbengtsson
Aktiv medlem
Skulle gissa att ordvalet är en direktöversättning från engelskans fast lens som i sin tur är en förkortning av 'fast aperture lens'.
Jag kan dock inte påstå att jag ser det i svenska sammahang särskilt ofta.
PMD
Aktiv medlem
Skulle gissa att ordvalet är en direktöversättning från engelskans fast lens som i sin tur är en förkortning av 'fast aperture lens'.
Ja, på engelska säger man ju "shutter speed" (medan man på svenska säger "slutartid), så det är rätt troligt att begreppet "fast lens" hänför sig till att den gör det möjligt att fånga snabba förlopp.
equa
Aktiv medlem
Ja, på engelska säger man ju "shutter speed" (medan man på svenska säger "slutartid), så det är rätt troligt att begreppet "fast lens" hänför sig till att den gör det möjligt att fånga snabba förlopp.
”Kortare objektiv”?
lonian
Aktiv medlem
Jag hörde någonstans någon som uttryckte det som Bländarobjektiv när det menades stor bländare.
=)
Ah här var den tråden.
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167719
=)
Ah här var den tråden.
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167719