Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb och liten digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

DaJulie

Ny medlem
Hej! Vad för kamera skulle ni rekommendera mig att köpa? Behöver en kamera för gatufotografering, som är liten och snabb och ger bästa möjliga kvalitet. Har läst att Leicas digitala variant M8 inte är så bra vad gäller snabbhet.
 
Tyvärr går "liten" och "bästa möjliga kvalitet" inte hand i hand eftersom tillverkarna har bestämt att en bra kamera måste vara skitstor och klumpig. Om det är en liten systemkamera du vill ha så kan du kika på Olympus E-420 tillsammans med pannkaksobjektivet 25/2,8 kanske? Har ingen aning om hur snabb den är, men fördröjningen mellan avtryck och exponering brukar vara helt försumbar hos de flesta systemkameror. Det som avses hos Leican är nog att den har låg seriebildtagning (och manuell fokus), men det behöver du ju inte till gatufoto antar jag.

http://www.dpreview.com/news/0803/08030501olympuse420.asp
 
Leica M8 är snabb jämfört med kompaktkamerorna.
Den startar upp lite segt och lagrar inte så snabbt, men bilden tas alltid ommedelbart när man vill.
Men det är en dyr kamera.
 
Är det superkvalitet du är ute efter så är det väl bara Leica M8 som gäller, annars så är Ricoh GRD en suverän kamera för just gatufoto, fast 28mm glugg i bra kvalitet, snapfoto läge mm.

/kent
 
Den nya Coolpix 600 har en snabb AF och 28mm, det är flera på dpreview som har blivit positivt överraskade.
Likaså Coolpix P50 är ett vettigt alternativ, men har väl knappast lika snabb AF.

Hade jag inte varit ute efter en vidvinkel-kompakt med bländar-prioritet hade jag nog gett den en chans.
 
Vet inte hur snabb Sigma DP1 är men klart bäst bildkvalite bland kompakterna har den säkert. Fast vidvinkel glugg och nästan aps-c storlek på sensorn.
 
Ta en titt på Panasonic FX35 om du vill ha en liten lätt kamera och gillar vidvinkel. Riktigt ok 25mm Leica glugg nästan utan distortion. Inte lika bra i andra ändan av zoomen (100mm) dock. Jag har plåtat en del med den kameran och är nöjd med allt förutom att jag önskar att den hade färre pixlar. 10MP känns en aning trångt på den lilla sensorn.
 
En nyfiken fråga från en som inte sysslar med gatufoto (ännu).

Självklart är det alltid önskvärt med en snabb kamera men hur pass viktigt är detta just vid gatufoto?

Mvh
Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.