Annons

Smidig, snabb kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har en Nikon systemkamera idag som jag använder flitigt men vill utöka med en kompaktkamera.

Jag är ute efter en kompaktkamera som är snabb och smidig. Dvs lätt att ha i fickan och när man trycker på "exponerings knappen" så ska det gå fort för kameran att hitta fokus och knäppa bilden. Vill inte ha några extra funktioner som att den tar bild när man ler osv. Den kommer endast användas till "kom ihåg" bilder inte till större utskrifter osv.

Är det någon som har koll i djungeln och kan bjuda på ett tips? Prisbilden ligger runt 2000 kr.


Tacksam för alla svar!
 
Senast ändrad:
Finns tyvärr ingen digital som duger där.. Själv kör jag med en Panasonic LX3 (iofs helt fel prisklass, kostar runt 4500) men den är extremt slö.. Även om jag stänger av autofokus, ja tom om jag kör helt manuell exponering så är fördröjningen från avtryck tills det att bilden tas säkert 1 sekund.. Vilket är oacceptabelt och helt meningslöst.. men kameratillverkarna måste ju skilja kamerasegmenten åt..

Jag skulle satsa på en analog, men jag förstår att det inte är ett alternativ för dig.. Men jag kör med en halvformat, Chaika, svinbillig och ger 72 bilder per rulle, samt jag kan sköta alla reglage samt fokusering med en hand, skitsmidigt! Snabbare än min digitala systemare faktiskt, nu väntar jag bara på en digital motsvarighet, men det lär väl aldrig komma.. *suck*
 
Canons nya S90 är ruggigt snabb i avtrycket (för en kompaktkamera), dock ligger även denna långt utanför din budget (c:a 5300 kr). Jag vet inte hur de senaste Ixusarna är, men det kan vara värt att testa i en butik. Då kamerorna ofta delar viktiga komponenter mellan modellerna kan det hända sig att någon modell har fått samma snabba avtryck.
 
Jag har en gammal ricoh caplio r2, jag köpte den beggad för en femhundring för något år sedan och var just ute efter en snabb och smidig kamera.

Den startar snabbt och är snabb från avtryck till bild, särskilt om man utnyttjar möjligheten till fixfokus. (I vidvinkelläget (motsv 28mm) är den hyperfokal redan vid största bländaröppning (fokus från ca en meter till oändligheten))

Just den kameran är gammal nu men det finns kanske något modernt med liknande egenskaper. dpreview.com är duktiga på att skriva ut hur snabba kamerorna de testar är, kolla där! :)
 
Ricoh GRD III (eller II eller I) är väl den enda som kan vara snabb. Den kan ställas in för fixfokus/zonfokus och är väldigt konfigurerbar, vilket är bra för oss som är vana med systemkameror.

Annars har ju inte kompaktkameror en chans att vara snabba pga sin konstruktion med att använda sensorn för fokus och andra inställningar.
 
Nikons nya 620 och 640 sägs ju vara riktigt snabba, men jag har inte testat själv. Om man bor någorlunda nära Sthlm kan man ju testa på mässan om en dryg vecka...
 
Tack för alla svar!


Danlo:
Analog kamera vore grymt men det är inte ett alternativ då jag trivs med den digitala tekniken.


Sarnor:
Tack för tipset men det är lite dyrt med 5300 kr. Bär runt min systemkamera rätt ofta så vill inte lägga för mycket pengar. Ixusarna ska jag kolla vidare på. Ska gå till nån butik som man kan klämma och känna lite.


Jelu1661:
Försökte hitta nån Capilo som säljs ny idag, men hittade ingen?


Ricoh GRD III
Den verkar grym, dock verkar priset ligga på över 6000 kr.



Hittade dessa 2 kameror:


Nikon COOLPIX s640, 2800 kr

"Ultrasnabb respons: fokuserar lika snabbt som en D-SLR- kamera, och har en starttid på 0,7 sekunder." *Enligt netonnet

http://www.netonnet.se/art/foto/kom...funktioner/Nikon-COOLPIXS640Svart(124509,4556)


Nikon COOLPIX S1000pj, 4300 kr

"Världens första kamera med inbyggd projektor!"

Är detta ett skämt? Projektor i en kamera?

http://www.netonnet.se/art/foto/kom...ktioner/Nikon-COOLPIXS1000pjSvart(124507,4556)


Jag är ju grymt nöjd med min Nikon system så man kanske skulle ha en Nikon kompakt.
 
Så länge man använder förfokus innan bilden tas, så brukar de flesta moderna kompaktkmeror sen vara riktigt snabba vid avtryck, oftast mycket snabbare än systemkamerorna. En systemkamera är inte heller speciellt snabb om man tex har objektivet fokuserat på närgränsen om man vill ta en bild på något långt bort.

Skillnaden i fördröjning mellan systemkamerorna och kompaktkamerorna är inte så stora idag. På en systemkamera är det svårt att få ner fördröjningen under 0.2-0.3 sek, något som de bästa kompaktkamerorna nu börjar komma ner mot.
På min gamla F31fd har jag mätt upp fördröjningen till 0.4-0.5 sek.
http://www.shooting-digital.com/columns/schwartz/shutter_release_test/default.asp

Det som brukar vara sämre hos kompaktkamerorna är cykeltiden från bild till bild, där det kan vara flera sekunders fördröjning och uppstartstiden.

Sony brukar i regel ha minimal fördröjning hos sina kompaktkameror, men som hos de flesta kompaktkamerorkameror är fördröjningen lägre vid vidvinkel än vid tele.
 
Jag skulle säga att Ricoh R10 uppfyller trådskaparens villkor. Priset (ScandPh): 1995:–. Har själv erfarenhet av föregångaren R7 samt GRD.
 
Kläm på någon av Panasonics senaste kompakter (ZX1/ZR1, FP8, FX60/FX65). Panasonic lär ha stoppat in samma autofokussystem som i G-serien. Priset över 2000 kr, däremot.

Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.