Annons

Småtrasslande D70

Produkter
(logga in för att koppla)

HRL

Aktiv medlem
Sedan några dagar får jag följande obegripliga
meddelande på kontrollpanelen uppe till höger:
F- - (blinkar)

Trycker jag på exponeringskompensationsknappen
så upphör blinkandet oftast, men ibland hjälper
bara att stänga av kameran.

Någon som känner igen detta..?

/Roger

Ställ optiken på minsta bländaren (eller iaf i ena ändläget) och lås den om det går. Annars kommer kameran inte att kunna ta kontrollen över bländaren. Förmodligen tycker kameran bättre om livet när du trycker in DOF-knappen (knappen för nerbländning/skärpedjupskontroll), dock är kameran inte i min närhet så helt säker är jag inte.

Felmeddelandet står det om i manualen vill jag minnas.

Hm, behövde visst en knuff för att kolla i manualen... Där står att F- - signalerar att
objektivet på kameran saknar inbyggd processor
och måste ställas in manuellt med objektivets
bländarring.

Ok. Problemet är att objektivet på kameran är
ett 1 mån gammalt Nikon 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED

Objektivet har förstås en processor, och det saknar bländaring.

Det verkar som kameran är redo för doktorn

/Roger

Det finns ett "känt" fel mellan just D70/D100 och 70-200VR. Vet inte hur vanligt det är men det hände så klart mig. Kanske är samma som hänt dig. Mina symptom var att det blinkade i övre displayen också (fast jag tror det var bländare/slutartid som blinkade) och att det inte gick att knäppa några kort. Fick ibland skruva loss objektivet för att få det att funka igen då avstängning inte alltid räckte - tills den dagen det inte gick alls och jag lämnade in det obrukbart.

Det har nånting med en jord-kabel att göra (kommer inte riktigt ihåg) men de kunde (efter många om och men) fixa det på service-stället jag lämnade in det på.

Kolla upp ditt närmsta ställe och säg specifikt att det är en D70 som du använder.

Edit:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=11823234
Antagligen inte detta felet du har...

Senast ändrad:
Kanske har jag samma problem du råkat ut för, det
är nämligen b a r a mitt 70-200 som trasslar.
Tack för länken.

Och till Johannes:

Har kört två andra objektiv under samma period, och det har inte varit några problem alls.

(Suck)

/RL

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar