Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Småbild och spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon EOS 1N har allt du nämner. Den går att få begagnad för 2-3000:-. Jag vet inte riktigt vad standardblixtsko innebär, men jag tror att du kan sätta i princip vilken blixt som helst på den, och blixten kommer att gå av vid rätt tillfälle, men det är bara en canonblixt (och en del baklängesingenjörade blixtar) som kommer att kunna kommunicera med kameran på ett mera avancerat sätt.

Spegeluppfällning går att få både vid normal "avtryckning" eller i kombination med två eller tio sekunders självutlösning.

Du kommer nog sikta in dig på 80-tals kamerorna i generationen före AF, plasthus och motordrivet-allt.

De kameror som passar bäst in på din spec är:

Leica R6 - har allt om 7mm räknas som spot
Pentax LX - ej spotmätning
Nikon F3 - ej spotmätning och ej standardblixtsko

Till F3 finns en adapter att köpa till för att använda vanliga blixtar.

Spotmätning vid naturfoto gör sig bäst i en separat mätare, när kameran är fastspänd på stativet.

/Erik

objernulf skrev:
...
Olympus OM-1 har allt det utom spotmätning.
...
Nej, den saknar multiexponering och TTL blixtautomatik. OM-2 har TTL blixt men ej spegeluppfällning.
Sant. Jag blandande ihop OM-1 och OM-2 lite när det gäller blixtautomatik.

Multiexponering är väl ändå rätt lätt att åstadkomma med en OM-1? Fungerar det inte att vrida på återspolningsvredet och spänna slutaren utan att filmen dras fram?

PD

Anarkaplupp skrev:

- Spegeluppfällning
- Skärpedjupskontroll
- Centrumvägd- och spotmätning
- Standardblixtsko
- Minst 1/1000s
- B-läge
- Multiexp.

Nikon F4 täcker in allt det du önskar.
En sak att tänka på när det gäller spegeluppfällning är att det egentligen endast behövs vid halvlånga tider, från någonstans en halv sekund till ett par sekunders exponering.

Tja, bara för att slänga in Minolta oxå:

Dynax 7 (både D och analog) har den trevliga funktionen med 2 sekunders självutösare, spegeln fälls upp direkt vid avtrycket.

/Per

Nikon F2 har ej nämnts som ett alternativ. Det är en kamera utan lull-lull. Helt mekanisk. Robust. Mycket driftsäker. Men större och tyngre än t ex Olympus OM1 och Nikon FM. Mitt hus väger 830 g. Men den har den eftertraktade spegeluppfällningen och skärpedjupskontrollen. Saknar dock spotmätningen, och en hel del annat som vi vant oss vid på dagens kameror. Standardblixtsko är t o m ett tillbehör! Fördel mot OM1 är batteriförsörjningen. Till Om-1 får man klara sig med zink-luftba´tterier som får bytas ganska ofta.

Försök få tag på en F2a eller F2as. Då har du en vän för livet.

Det finns adaptrar att köpa så man inte behöver använda zink-luftbatterierna utan modernare 1,5 voltsbatterier.

Sen gäller väl det bara den äldre OM-1 modellen. OM-1n använder väl 1,5 voltare.

\h

carpelux skrev:
Nikon F4 täcker in allt det du önskar.
En sak att tänka på när det gäller spegeluppfällning är att det egentligen endast behövs vid halvlånga tider, från någonstans en halv sekund till ett par sekunders exponering.

det verkar ju som om det mest är på långa telen och - som Christer skrev - vid långa tider som spegeluppfällning är nödvändigt. Nån som vet hur påverkan blir på vidvinkel, normal och korttele? Är det rent onödigt där?

Ok, tack för alla tips. Nu har jag lite att fundera på. Har tittat på Nikon F4 och gillade vad jag såg. Men har ännu inte bestämmt mig för om det är mellanformat eller småbild jag ska hålla på med.

Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar