Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Småbild och spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Hej kamrater
Jag har en del funderingar på att byta min Mamiya 645 pro TL mot en småbildskamera för att få ner vikten att konka runt på. Kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag verkligen vill göra detta byta... Men, nog om det, medan jag funderar och tar ett beslut kring ovan nämnda vill jag utreda vilka kamera alternativ som finns. Har dock svårt att finna någon kamera med den smidiga och trevliga funktionen att fälla upp spegeln. Någon som känner till om det finns på småbildskameroro eller om det inte behövs då kameran och därmed spegeln är mindre...

Tack och hej

Niklas

Hmm, verkar intressant. Ska läsa hela när jag får tid. Tack för tipset. Dessutom stod det ju en dle om det där med förlåtande av vikt etc... som kan vara användbart i mitt dilemma.

Är det analogt eller digitalt vi pratar om? Digitalt har du både Canon 20d och Canon 350d. Och med allra största säkerhet även de dyrare digitalkamerorna från Canon.

Jag gissar att du fortsätter med diafilm.

Då instämmer jag i tipset om Nikon F3.

Till det kan du välja dessa manuella Nikkor-objektiv för att få samma uppsättning som du har till din Mamiya 645:

F 28/2,8 AIS
- kort närgräns.
F 55/2,8 AIS Micro
- bästa prestanda både som makroobjektiv och som normalobjektiv.
F 85/1,4 AIS
- bästa för porträtt.
F 105/2,5 AIS
- i stället för 85 om naturfoto är viktigare.
F 300/4,5 AIS IF-ED
- IF-varianten är inte så vanlig, men är mycket smidigare än den vanliga varianten.

Totalvikt med 105:an inkl F3 hus:
- 2,7 kg.
Med 85:an i stället:
- 2,9 kg.
Vikter utan motljusskydd och rem o.d.

Allt köper du givetvis till bra pris begagnat.

/Erik

Canons Eos 5 är en mysig kamera med spegeluppfällning om vi pratar analogt...knappast lika liten som en 350d som också kan fälla upp spegeln... men det beror ju på om du vill ha analogt eller digitalt...

För den som undrar, det här är en analog diskussion, bara att läsa under vilket forum den ligger:

Utrustning och teknik>Kringutrustning&Tillbehör(Analogt)>Småbild och Spegeluppfällning.

Står överst.

Senare modeller av SLR brukar sällan vara utrustade med spegeluppfällning men undantag finns givetvis. Under 70-talet tillverkades en hel del magnifika modeller med spegeluppfälllning, t.ex Contax RTS (med den fina Zeiss-optiken), Pentax LX m.fl. Även enklare och billigare SLR-hus från 60- och 70-talet kunde ha spegeluppfällning t.ex några av Minoltas SRT-hus.

Ännu en spegeluppfällningsundersökning

Thomas Niemann hos ePaperPress har gjort denna undersökning (tryck "Mirror Lockup" i menyn till vänster) om vad som händer med skärpan vid spegeluppfällning.

Själv har jag aldrig tagit någon bild med spegeluppfällning men undersökningarna manar verkligen till eftertanke.

Senast ändrad:
Niklas, du kanske borde klargöra bättre vad det är för typ av kamera du är ute efter. Ska det vara manuell eller moderna med af och bekvämligheter? Alla proffshusen har väl spegeluppfällning oavsett märke skulle jag tro, min F3 har det iaf.

"För den som undrar, det här är en analog diskussion, bara att läsa under vilket forum den ligger:
"

Om man bara använder sina ögon så ser man förstås det. Beklagar att jag vilseledde folk in på den digitala vägen.
/Håkan

casting skrev:
"För den som undrar, det här är en analog diskussion, bara att läsa under vilket forum den ligger:
"

Om man bara använder sina ögon så ser man förstås det. Beklagar att jag vilseledde folk in på den digitala vägen.
/Håkan

Du behöver inte beklaga, har själv skrivit i forum utan att läsa rubrikerna överst, men nu brukar jag kolla först innan jag skriver. Kul att läsa ibland när man föreslår ett Canonobjektiv när någon frågar under t.ex Nikon Digitalt. Är inte inläggsrubriken eller själva inlägget preciserat är det ju inte helt lätt.

Är du ute efter spegeluppfällning för att du tror att vibrationer från spegeln kan påverka skärpan? På vissa kameror kan man använda självutlösaren för att spegeln ska fällas upp innan exponeringen. Eller är det möjligen så att du vill använda gamla vidvinkelobjektiv?

Äldre spegelreflexer från t ex sextiotalet hade spegeluppfällning för att man skulle kunna använda kraftiga vidvinklar som vars bakre linser behövde komma långt in i kamerahuset. Det var "äkta vidvinklar", inte bakvända telen (sk retrofokusobjektiv). En del av dessa äkta vidvinkelobjektiv hade ursprungligen konstruerats till mätsökarkameror. Zeiss Biogon (21 mm) byggdes för mätsökar-Contax. Men den finns också till spegelreflexen Contarex. Obs: Till båda kamerorna behöver man en lös genomsiktssökare som monteras i tillbehörsskon.
Äkta vidvinklar finns fortfarande till Leica M. De har också fått en pånyttfödelse genom Cosina/Voigtländer och Contax G2.

Senast ändrad:
Carl Hellman skrev:
Niklas, du kanske borde klargöra bättre vad det är för typ av kamera du är ute efter. Ska det vara manuell eller moderna med af och bekvämligheter? Alla proffshusen har väl spegeluppfällning oavsett märke skulle jag tro, min F3 har det iaf.

Ok, det kanske är på sin plats med ett förtydligande. Kameran jag letar efter finns inte. Jag har nämligen rätt så oförenliga önskemål, eller i allafall utifrån vad det finns för kameror (tror jag). Låt mig specifisera vad jag vill ha:

Jag är ute efter en SLR kamera i småbildsklassen med så lite lulllull som möjligt. Jag är intresserad av en "klassisk" kamera, typ k1000 eller fm2 eller åt det hållet, men med lite nyare innehåll.
Jag skulle vilja ha:
- Spegeluppfällning
- Skärpedjupskontroll
- Centrumvägd- och spotmätning
- Standardblixtsko
- Minst 1/1000s
- B-läge
- Multiexp.

eventuellt också Bländarförvall men det är inte så viktigt.

Jag vill inte ha:
- Olika automatiska program (P-läge)
- Klocka, datum och sånt

AF, TTL och motor är inte nödvändigt, men inte heller förbjudet.

Jag tror det där täcker mina önskningar ganska väl. Har tittat på bl.a. FM3a (som dock saknar spegeluppf.). Finns det någon kamera som täcker de flesta av dessa?

Niklas

Urr skrev:
Är du ute efter spegeluppfällning för att du tror att vibrationer från spegeln kan påverka skärpan? På vissa kameror kan man använda självutlösaren för att spegeln ska fällas upp innan exponeringen. Eller är det möjligen så att du vill använda gamla vidvinkelobjektiv?

Ja det är för skärpans skull jag vill vill kunna fälla upp spegeln. Föredrar om det går att göra manuellt dock så jag inte måste köra självutl. då detta gör att jag inte kan avgöra exakt när bilden skall tas.

Niklas

Anarkaplupp skrev:
Ok, det kanske är på sin plats med ett förtydligande. Kameran jag letar efter finns inte. Jag har nämligen rätt så oförenliga önskemål, eller i allafall utifrån vad det finns för kameror (tror jag). Låt mig specifisera vad jag vill ha:

Jag är ute efter en SLR kamera i småbildsklassen med så lite lulllull som möjligt. Jag är intresserad av en "klassisk" kamera, typ k1000 eller fm2 eller åt det hållet, men med lite nyare innehåll.
Jag skulle vilja ha:
- Spegeluppfällning
- Skärpedjupskontroll
- Standardblixtsko
- Minst 1/1000s
- B-läge
- Multiexp.

Jag vill inte ha:
- Klocka, datum och sånt

Jag tror det där täcker mina önskningar ganska väl. Har tittat på bl.a. FM3a (som dock saknar spegeluppf.). Finns det någon kamera som täcker de flesta av dessa?
Niklas
Nikon F3 har allt detta utom spotmätning
Nikon F4, F5 och F6 har allt detta

Anarkaplupp skrev:
Jag skulle vilja ha:
- Spegeluppfällning
- Skärpedjupskontroll
- Standardblixtsko
- Minst 1/1000s
- B-läge
- Multiexp.
Olympus OM-1 har allt det utom spotmätning.

OM-1 har inte någon som helst exponeringsautomatik.

Jag vill inte ha:
- Klocka, datum och sånt
OM-1 saknar allt sånt.

OM-1 saknar AF, har TTL-blixtmätning och kan förses med motor eller winder om man vill.

Det faller väl på kravet "nyare innehåll", antar jag. :)

PD

[QUOTE...
Olympus OM-1 har allt det utom spotmätning.
...
[/QUOTE]Nej, den saknar multiexponering och TTL blixtautomatik. OM-2 har TTL blixt men ej spegeluppfällning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar