Annons

Slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Läser oftast slutarens i formen exempelvis 1/125 jag har en nikon d40x och vad är det för betäckning på denna då tecknet / inte finns med i slutartidens siffror utan det går står
Bulp
3o"
...
...
...
1"
1.3
Osv upp till 4000

Om man ska ställa ex 1/125 vilket tal är det på min?
Vad betyder bulp?
 
Bulb = slutaren öppen så länge du håller ned avtryckaren

Övriga siffror är andel av hel sekund, dvs 1/125 är en hundratjugofemtedels sekund. Står det däremot 30", 15", 8" osv är det hela sekunder.


Ett annat sätt att få veta är att 1. läsa instruktionsboken eller 2. Prova och se vad som händer.

Bägge sätten rekommenderas.
 
När det står " efter betyder det sekunder. / är andel av sekunder...10" = 10 sekunder, 1/10 = en tiondels sekund, osv.

Bulb är då du vill ha riktigt långa slutartider (typ slutartider mätt i minuter)

Edit, Stefan han före ;)
 
Så 30" är slutar en öppen 30 sekunder men vad är det när det står enkelsiffror utan tecknet "?
Men vad är 1/125 mosvaramde på min....
 
Då blir det 1/30, dvs en trettiondels sekund.

Prova nu, för tusan...

Behöver inte vara oförskämd...

Jag har märkt sedan tidigare att man inte kan ställa enkla frågor....
Läs er till..testa.... Men ska man i varje inlägg behöva ge förklaring till att jag har asperger men funderar fullt ut att signera under mina inlägg med...

Niklas ... Asperger Beroände.. Detta medför att jag har svårt att läsa instruktioner i böcker och frågar istället...
 
Jag har faktiskt sökt på nätet efter en tabell där man kan se dessa slutartider omvandlas... Menar vad 1/125 motsvarar på en nikon kamera ex... En hel tabell....men ingen verkar ha publicerat en sådan...
 
Slutartider är slutartider oavsett märke eller modell. Vet inte riktigt vad du söker men om talet i bråkform inte duger är det bara att ta fram kalkylatorn. 1/125 = 1 dividerat med 125 = 0,008 sekunder t ex.
 
Ingen som kan Nikon som vet om D40x verkligen skiljer sig från andra modeller?

Har aldrig fotat med en D40...eller Nikon heller för den delen ;) Men jag har vääääldigt svårt att tro att termer som slutartid, bländare,... skulle sklija sig från andra modeller och tillverkare...rätta mig gärna om jag har fel :)
 
Okej...
Jag skulle vilja ha en lista som säger vad mina betäckningar betyder i gemförelse med vad man skriver för töcknet " finns inte på alla tal... Om jag förstår rätt så står " istället för tecknet /

Vad jag söker är en lista ungefär som denna
30" = x/xxx
25" = x/xxx
15" = x/xxx
13" = x/xxx
8" = x/xxx
2,5" = x/xxx
1,3 = x/xxx
2 =x/xxx
15= x/xxx
100= x/xxx
1000= x/xxx
 
Jag har faktiskt sökt på nätet efter en tabell där man kan se dessa slutartider omvandlas... Menar vad 1/125 motsvarar på en nikon kamera ex... En hel tabell....men ingen verkar ha publicerat en sådan...

1/125 är likadant på alla kameror. Just "1/" skrivs inte ut så deet står bara 125 i displayen. likadant om du ska ställa in 1/2000 så står det bara 2000 i displayen.

Som tidigare skrivts så står det tex 30" för att markera hela sekunder så att man ser skillnad på 30s och 1/30s i displayen.

M
 
Okej...
Jag skulle vilja ha en lista som säger vad mina betäckningar betyder i gemförelse med vad man skriver för töcknet " finns inte på alla tal... Om jag förstår rätt så står " istället för tecknet /

Vad jag söker är en lista ungefär som denna
30" = x/xxx
25" = x/xxx
15" = x/xxx
13" = x/xxx
8" = x/xxx
2,5" = x/xxx
1,3 = x/xxx
2 =x/xxx
15= x/xxx
100= x/xxx
1000= x/xxx

30" = 30s
25" = 25s
15" = 15s
13" = 13s
8" = 8s
2,5" = 2,5s
1,3" = 1,3s
2 =1/2s
15= 1/15s
100= 1/100s
1000= 1/1000s

OSV.

Tecknet " indikerar alltså hela sekunder. Står det utan är det del av sekund.
 
Så ex
2= 1/2
15= 1/15
1000= 1/1000

Men 1,3 och 2,5 skrivs det 1/1,3 och 1/2'5???
Men hus skrivs de första slutartiderna med "
 
Tecknen " och ' är en internationell standardnotering för sekunder och minuter, och man använder samma notering för tid och för vinklar, som också delas upp i sextiondelar. Ett exempel på vinkelindelning är jordklotets latituder och longituder.

När tecknet saknas i kamerans visning av tid är det som du har sett nämnaren, så att när det står till exempel 2,5 utan sekundtecken så betyder det 1/2,5 = 0,4s alltså fyra tiondelar av en sekund.

Mycket långa tider kan noteras som t.ex. 2'30" för två och en halv minut, och minuter brukar inte redovisas med decimaler, utan delar av en minut anges med sekunder. Tillgängliga slutartider i en kamera är sällan så långa och när de bara är uppemot ett par minuter brukar de anges som sekunder, exempelvis 64" eller 120".
 
Behöver inte vara oförskämd...

Jag har märkt sedan tidigare att man inte kan ställa enkla frågor....
Läs er till..testa.... Men ska man i varje inlägg behöva ge förklaring till att jag har asperger men funderar fullt ut att signera under mina inlägg med...

Niklas ... Asperger Beroände.. Detta medför att jag har svårt att läsa instruktioner i böcker och frågar istället...


Jag borde ha gjort en liten smiley... menade absolut inte att vara oförskämd. :)

D40 skiljer sig inte från andra kameror på den punkten. Det jag menar med "prova" är att man genom att testa de olika lägena plötsligt förstår sambandet mellan tid och slutarens gång.

Egna experiment är ofta nyckeln till förståelse. Asperger är du knappast ensam om, ingen skall för den skull få dryga svar på frågor som är ärligt menade.
 
ANNONS