Annons

Slutaren öppnar sig inte helt?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathew

Aktiv medlem
Har precis kommit hem från en fins fjälltur och när jag nu kikar på bilderna ser jag att vissa är helt eller delvis svarta. Jag har en Minolta X300 från 70- eller 80-talet och det är precis som om den där "gardinen" inte har öppnat sig helt.

Är det en smörjningsfråga eller vad ska jag göra?
Vad tror ni?

Tack på förhand!

/Mattias

Jag har samma problem med min x300s. I mitt fall uppkommer problemet på tider snabbare än 125 ungefär och jag har fått höra att slutaren behöver skjusteras. Jag fick en prisuppgift på över 2000:- så kameran ligger numera i en låda och gör ingen nytta. Synd, för jag gillar verkligen sökaren jämfört med min Nikon F65.

/Klas

klasb skrev:
Jag har samma problem med min x300s. I mitt fall uppkommer problemet på tider snabbare än 125 ungefär och jag har fått höra att slutaren behöver skjusteras. Jag fick en prisuppgift på över 2000:- så kameran ligger numera i en låda och gör ingen nytta. Synd, för jag gillar verkligen sökaren jämfört med min Nikon F65.

/Klas

Ok, det kanske är nåt som är vanligt på X300

Har du provat att smörja eller frågat nån kunnig om det går att smörja?
Kanske är gardinen som inte hinner med pga tröghet.

/Mattias

Mathew skrev:
Har du provat att smörja eller frågat nån kunnig om det går att smörja?

Jag pratade med min lokala fotohandlare som sa att den måste skickas in till Minolta på justering. Jag också pratat med en som har jobbat på minoltas service och han sa samma sak. Eftersom slutaren är elektroniskt kontrollerad så är det tydligen lite krångligt. Jag vill minnas att det fanns en tråd här om problemet där en medlem erbjöd sig att fixa det...den borde gå att hitta om man säker lite.

/Klas

Ok, ska snacka med några fotoaffärer imorrn och höra vad dem säger.
Blir de dyrt vet jag inte vad jag ska göra. tror inte jag lagar den, kanske köper en begagnad X700.

men men får se vad dem säger

/Mattias

Åh nej, jag har exakt samma problem med min x300. Märkte det på den senaste rullen jag tog, och problemet verkar som sagt vara relaterat till vissa slutartider. När jag hade slutaren på auto blev det gardinmärken när solen sken, men inte när det var molnigt. Men med nedanstående tips borde man ju i alla fall kunna lista ut vilka slutartider det blir fel med, och försöka undvika dem i fortsättningen? Tills man har råd att köpa ett nytt kamerahus... *suck*

"Om du tittar på ridån när du spänner slutaren ser du att den dras från från vänster till höger. Problemet beror troligen på att ett drev i mekanismen som spänner ridierna har "Kuggat över" 1 kugg och att ridån är precis på gränsen att låsas. Du kan prova med att spänna slutaren olika "hårt", dels så mycket att det precis räcker och sedan så långt det går. Ser du skillnad då har de felet där. Titta på B-Läget. Lite svårt att förklara, men lätt att utföra :)"

Var och snackade med fotoaffärn i sundsvall och visade några bilder. Han sa att den fungerade bra då, (han tittade genom kamerahuset medans han knäppte) och bad mig ta en testrulle.

Jag tänkte att det kanske bara var nåt tillfälligt då jag senare såg att det endast hänt på en och samma rulle.

Hämtade idag ut fler bilder, som jag fotade långt före jag for till fjällen och tog dessa bilder.

ÅHhhh,,, samma sak där... vissa bilder är bara att slänga för att de är delvis svart-täckta.
Vissa är helt täckta, vissa 90% och vissa kanske bara täckta 20%, det varierar väldigt mycket.

Väldigt mysko det där

Förresten, har sett ett tag nu också att på vissa kort så syns ett ljusinsläpp på vänstra sidan av bilden. Det blir ett ca 1cm bredd svagt skymtande rosa streck, eller streckat lodrätt tvärs över.
Någon idé om vart det ljuset kan komma in?

(Å inte har jag råd att lämna in den om de blir dyrt inte. minst sagt tråkigt...)

/Mattias

Stackars oss! Det är så trist när man vill men inte kan fota.

Jag har inte framkallat de två rullarna jag har tagit efter att jag upptäckte felet.
Hoppas att det inte är så många bilder det är fel på :/

Men Mattias, att det såg okej ut när fotoaffärsmannen tittade på kameran borde väl också tyda på att vissa slutartider funkar ändå?

klurin skrev:
Stackars oss! Det är så trist när man vill men inte kan fota.

Jag har inte framkallat de två rullarna jag har tagit efter att jag upptäckte felet.
Hoppas att det inte är så många bilder det är fel på :/

Men Mattias, att det såg okej ut när fotoaffärsmannen tittade på kameran borde väl också tyda på att vissa slutartider funkar ändå?

Jo, men när jag själv tittat har jag inte upptäckt nåt fel alls, på någon slutartid. okej, det är rätt svårt att hinna med på 1/125 och snabbare men det ser inte ut att vara nåt fel då. Dessutom så har det bara hänt på två rullar, och de var inte de två senaste rullarna. Kan hända att det varit nåt skräp i kameran för några veckor som sedan försvunnit men jag ska så småningom ta en provrulle och se hur det blir.

/Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar