Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutare - Zeiss Contaflex

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag servade min Contaflex IV på 80 talet hos Vitoservice. Jag har modellen utan ljusmätare.(Slutare och blixtsynk.) Den har gått som en klocka sen dess. Mycket fin mekanik i denna kamera. Fel att säga att den inte är komplicerad i uppbyggnaden - för sin tid - även om Contarexen är mycket mer avancerad. Ligger ändå lågt i pris begagnad.

Se min recension av Contaflex här på fotosidan. Servicekillen som hade hand om den då finns nu på LP-foto i Stockholm. Vitoservice finns inte längre. Kan vara bra att veta.

Intressant tråd detta. Jag har just kommit över en Contaflex I, ursprungsmodellen. Men slutaren kärvar och är seg. Imponerande att det fortfarande finns folk som kan skruva och fixa dessa finmekaniska underverk. Själv lär jag dock inte våga ta fram skruvmejseln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar