ANNONS
Annons

Slutare - Zeiss Contaflex

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ursprungliga problemet med lamellerna verkar ha löst sig. Men något måste ha hänt när jag skruvade ihop kameran. Slutaren öppnar sig nämligen inte efter att den stängts och bländat ner. Verkade funka så fint när jag provade före ihopskruvningen men jag får väl skruva isär och se om jag kan lösa det hela. Kostar annars 800:- plus moms att få den fixad på verkstad.

Ettan verkar vara knepigare. Det är sex skruvar istället för fyra. Jag har fått loss fem, men den sjätte sitter dold av spegeln, så det verkar som om jag behöver demontera en hel del i toppen.

Det lät ju besvärligt... Är spegeln i vägen även om den är uppfälld (efter en avfyring)? Isåfall HAR utvecklinegn fått framåt från contaflex I-II till III-IV :)

/T

Japp, även efter skott. Innan skott är den definitivt ivägen för samtliga skruvar. Det verkar som om utvecklingen inom meckvänlighet går i motsatt riktning inom Contaflexfamiljen jämfört med bilar.

Nu är toppkåpa och prisma borta. Men det verkar vara lite moment 22 som det ser ut nu. För att få bort spegeln skulle jag behöva ha bort objektivet, typ. Eller ta isär hela kameraskrället.

Till er som pratar Contarex, kontakta Vito Foto-service i Solna seriösa killar som kan denna kamera, är själv kameratekniker men rör inte dessa kameror då de är avanserade.
Kameraroffe

Roffe, det är inga Contarexar utan Contaflexar. De är relativt enkelt uppbyggda inuti.

Nu har jag fått loss objektivpaketet. Jag fick göra en fuling. Efter att prismat var väck kunde jag med milt våld tvinga spegeln uppåt den halvmillimeter som krävdes för att få loss den sista skruven. Jag kommer inte att få tillbaka den, men det kan jag leva med.

Nils, det ser ut att vara rätt stora olikheter mellan min etta och din fyra.

Bilagor

• contaflex.jpg
    contaflex.jpg
    47 KB · Visningar: 210
Ja, det verkar det som. Men jag tror att du kan lossa bakre linsen genam att skruva loss den inre låsringen. Sedan kan du bara lyfta bort den. Främre linsen lossade jag genom det förfarande som beskrivs tidigare i forumet med den klöverformade klacken. Den vreds ut och sedan kunde jag lyfta bort den. Därefter var det bara tt skruva loss. Enn låsring höll också plattan över slutarverket. Men var försiktig och inte vända verket när du fått bort främre linsen och plattan, då kan ett kugghjul och en fjäder ramla bort och det var det som hände när jag donade med min. Tror att detta är felet för mig nu och att fjädern inte hamnat riktigt på plats med en pigg i ett hål så att den låses.

När du fått bort linserna kan du lägga verket i bensin.

Undrar om det är främre eller bakre linsen du har uppåt på bilden? Är det den främre så verkar det inte vara så svårt att få loss den som på min. Ser ut att vara en vanlig låsring utan spärr.

Objektivet ligger med bakre linsen upp. Den var inte svår att få bort. Men jag går bet på frontlinsen. Jag hittar inga klöver hur jag än letar, det kanske är något som bara finns på Contaflexarna med utbytbara frontelement?

Jag har skruvat bort två skruvar som håller avståndsskalan på plats så nu ligger den löst och skramlar. Men själva fokusringen sitter fortfarande som berget och jag hittar inget sätt att lossa den.

Fast jag kanske skall prova och se om jag kan få ut slutaren bakifrån. Det kan ju vara så att mitt är bakvänt.

Hmm... Det skulle jag nog inte ha provat. Nu ligger slutarbladen lösa på skrivbordet.

Ja, det kanske inte var så bra?
Frontlinsen på Contaflexerna med utbytbar sådan sitter med en bajonett och lossas lätt. Sedan får man skruva loss lite ringar och grejor innan man ger sig på linsen framför slutar- och bländarlameller. Det är denna lins som låses med den lilla lilla klöverklacken och jag fick ha förstoringsglas för att se att linsen var skruvad till rätt läge igen för att klackens (L-ets) ena sida skulle gå att få tillbaka igen. Men din modell verkar vara konstruerad lite annorlunda.

Nu har jag kört fast. Slutarmuskeln är blottad, men frontlinspaketet är kvar. Så här ser det ut bakifrån.

Bilagor

• contaflex-back.jpg
    contaflex-back.jpg
    27.5 KB · Visningar: 186
Verkar ju inte finnas några skruvar att lossa på fronten. På IV-modellen finns skruvar på plattorna runt optiken som lossas och man kommer sedan längre och längre in i slutarhuset.

Efter att ha tillbringat dagen med att skruva lite i Amazonen (finmekanik som finmekanik?) återkommer jag hit för att kolla läget. Det ser sannerligen ut som att en contaflex I-II skiljer sig en hel del ifrån en III-IV vad gäller uppbyggnad. De äldre verkar onekligen krångligare konstruerade. Verkar ju ytterst fånigt att inte kunna montera av frontelementet, det bara MÅSTE ju gå på nåt sätt. Kanske framsteg har gjorts under dagen? Nyfiken...

/T

Den ligger och vilar för tillfället. Jag hittade ett fel i slutaren, det var ett stag som var böjt och därmed kärvade. Så jag kommer att försöka montera ihop den utan rengöring för att se om den funkar.

Fantastisk fin info under den här tråden, det börjar klia i fingrarna att få igång långtidsverket på min Contaflex...

Kul att se att folk vågar ge sig in i finmekaniken :)
En grej som jag själv har lärt mig den hårda vägen så att säga, är att det oftast är bäst att inte plocka isär mer än vad som behövs. Kan man skruva ur linsgrupperna och eventuella ringar eller kåpor runt verket så kommer man ju åt att skölja med bensin och kameran blir hel och fin lite snabbare och risken för att man råkar sabba något på vägen blir mindre.
Förstås lite sent att säga nu kanske :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar