Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutare - Zeiss Contaflex

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kommer bilden.

Bilagor

• låsring lins framför slutare.jpg
    låsring lins framför slutare.jpg
    31.1 KB · Visningar: 251
Precis den där är det jag menade. Den ska nog vara klöverformad fror jag, jag kom inte riktigt ihåg hur den såg ut bara. Den är alltså som ett uppochnervänt L där "foten" på L:et är det du ser och som även är klöverformat. "Stammen" på L:et sticker ner från det nedersta klöverbladet i din bild. Eller IN mot sluteren snarare. In i bilden som du har ritat. För att få loss den skall du alltså vrida klöverbladet åt antingen höver eller vänster (minns inte om det hade nån betydelse). De båda andra klöverbladen är alltså inkilade under den halvmåneformade kanten. Brukar även vara förseglat med färg så att den inte ska hoppa loss av sig själv.

Jag bifogar en liten bild. Den röda pricken är alltså "axeln" eller stammen på L:et som du ska rotera pjuppen runt. Ta en liten mejsel och tryck i pilarnas riktning, minns tyvärr inte om det hade nån betydelse i vilken rikting. Försök att skrapa bort all färg runt kanterna först för att den inte ska sitta fast. När pjuppen är borttagen ska det bara vara att gänga ut ringen runt linsen om jag minns rätt.

/T

Bilagor

• låspjupp.jpg
    låspjupp.jpg
    12.2 KB · Visningar: 249
Ah, då fattar jag! Du är en klippa. Då tror jag inte det ska bli så svårt. Men nu ska jag åka på 35-årskalas och fortsätter ikväll när jag kommer hem. Få se om jag behöver mer hjälp då. Tack så väldigt mycket.
Hej så länge!

Är nu hemkommen från kalaset och har demonterat linserna från slutarhuset och står beredd att lägga allt i ren bensin. Det var inga problem att få bort varken linsen framför eller bakom lamellerna efter dina fina tips Tomas. Lamellerna på både slutare och bländare ser oljiga ut och det är säkert det som är felet. Verket låter annars bra och tiderna verkar stämma något så när vad man hör på de längre tiderna. Bifogar nu en bild på det jag lägger i bensinen för rengöring. Har du något att tillägga så hör av dig, ev om jag ska rengöra även övriga plattor och delar från isärskruvningen. Men det kanske räcker med att torka av dem med bensinen?

Bilagor

• slutarverk borttagna linser.jpg
    slutarverk borttagna linser.jpg
    33.4 KB · Visningar: 233
Ser väl bra ut. Plumsa ner alltihop i den undergörande bensinen över natten. De övriga plattorna och brickorna kan du, som du säger, lika gärna torka av med lite bensin i en trasa. Varför man vill bada i bensin är ju för att lösa upp smutsen i alla skrymslen och vrår, det är ju sällan nåt problem med de lösa bitarna. Där kommer man åt det mesta "för hand" ändå.

Låt den bada och skölj runt lite, sen gör du om processen med ny, ren bensin en par tre gånger. Det är ju bra om du slipper pilla loss slutar- och bländarlameller för de är helt klart trickiga att pilla på plats igen. Det är inte precis världens tjockaste plåt i sådana... :) Badet löser säkert den mesta smutsen utan att du ska behöva dissekera ännu mer. Det brukar funka. Lycka till!

Var kalaset kul eller hade du Contaflexrengöring i huvudet hela tiden? :)

/Tomas

Långtidsverket är förresten den sektion som sitter "klockan 10-11" i din bild. Den brukar vara lätt att lyfta ur, sitter med passning på en axel, kanske det var nån skruv också, minns ej. Och lyfter du ut det är just den sektionen extra lätt att rengöra för sig såklart. Man behöver inte pilla loss några kugghjul utan får hela sektionen som en klump. Ofta är det långtidsverken som segar ihop genom åren så även om det inte har gjort det än så kan det vara värt att ge lite extra uppmärksamhet.

/Tomas

Japp då var det bara till att bada i bensin. Kalaset var fint men nog flög en och annan tanke till Contaflexen....
Godnatt och sov gott!

Ps.Måste säga att internet är ett fantastiskt medium. Känner mig som en opererande läkare med stöd från experter via internetkameror.Ds.

Hej igen! Har inte lagt mig ännu. Kunde inte vänta på att prova verket utan tog upp det efter en timmes bad i bensinen och jag är överväldigad. Slutaren går perfekt och lamellerna, både till bländaren och slutaren funkar exakt som dom ska. Nu får dom ligga över natten och byter sedan till nytt bad i bensin. Sen får jag se om jag kan torka i övermorgon och skruva ihop kameran. Ska direkt ut och fota då om det går bra. Men nu lägger jag mig nog snart. Hej igen!

Kul att det verkar funka bra :) Det är nog inte alls någon nackdel att spänna och utlösa slutaren några gånger medans den är dränkt med bensin. Lite rörelse i den tvättar bara ännu bättre!

Jag känner igen det där med att sitta och mickla med nånting på nätterna, trots att man borde sova istället. Men det är ju så kul med lite finmekanik, svårt att hålla sig helt enkelt!

När du skruvar ihop den, se till att all bensin har hunnit torka så att den inte ångar på linserna. Det är troligen inte alls bra för dem... Man får vara rädd om den lilla antireflexbehandling som finns för det är inte så mycket :)

Dröm inte om kärvande slutarlameller alltför mycket nu bara! hehe.

/Tomas

tomasmarklund skrev:
Det är nog inte alls någon nackdel att spänna och utlösa slutaren några gånger medans den är dränkt med bensin. Lite rörelse i den tvättar bara ännu bättre!

Precis vad jag tänkte så nu har jag gjort det några gånger.

Har en annan fråga angående denna kamera nu när jag sitter och väntar på rengöringsbadet. Jag kollade hur avståndsskalan på fokuseringsringen stämmer med skärpan man ser i sökaren (snittbilden, fresnellinsen). På avstånd upp till ca 2m verkade det stämma men uppåt så var avstånden på skalan något för korta i förh. till vad man såg vara skarpt i sökaren. Undrar nu bara vilket som stämmer eller om man får testa sig fram? Har era kameror också liknande egenskap? Förutom Tomas och jag själv har väl åtminstone Jim H en Contaflex men det kanske finns fler?

Jag vill minnas att avstånsdsskalan var justerbar på nåt sätt när man satte på optiken på huset igen. Men hur? Hmm. Nej, kan inte för mitt liv komma på hur... Nå, på nåt sätt var det möjligt i alla fall och man gjorde det INNAN man satte dit optik/slutare. Och när du kommer på hur man gör, justera den så att avståndsskalan stämmer vid oändlighet, då stämmer den tillräckligt bra på de korta avstånden också.

Det du ser i sökaren är det du får på filmen, om du inte har micklat med spegeln/prismat så att de har hamnat galet. Vilket du troligen inte har. Alltså, titta genom sökaren, fokusera på nåt "oändligt" långt bort, kolla hur mycket snett avståndsskalan visar, skruva av optiken, justera, skruva tillbaks, kolla skärpan/avståndet igen. Osv osv osv tills du får det rätt. Andra försöket blir nog rätt. Och om inte det så tredje. Och om inte det... :)

Men attans så irriterande att jag inte alls kommer på HUR man justerade... Det var inte alls svårt i alla fall. Undrar om man inte kunde helt enkelt vrida fokuseringsskruven innan man gängade på optiken? Hmm. Bäst jag låter det vara osagt.

/Tomas

Hur går det? Har det blivit några bilder? Man blir ju lite nyfiken om ens råd har lett till en fungerande kamera eller om det blev helt tvärt om... Hemska tanke! :)

Ser fram emot lite bildresultat!

Mvh
Tomas

Hmm... Nu blev ju jag också sugen på att ha en fungerande Contaflex.

Jo, naturligtvis är det ju så :) Men alla har det inte så väl förspänt som Nils och undertecknad så att grundförutsättningarna står hemma i bokhyllan och väntar.

Frågan är bara hur jag får bort mitt objektivpaket. Jag kollade lite på det när jag fick kameran men hittade inget självklart sätt att demontera det. Får kika vidare på det när jag kommer hem ikväll, nu när inspirationen har väckts :)

Det gör du bakifrån/inne i kameran. Hela klunsen sitter på fyra skruv, lätt åtkomliga när du tar av bakstycket.

/T

Aha, de skruvarna minns jag. Så det räcker alltså att lossa dem? Jag har ju inte en fyra som Nils utan en äldre etta.

Jo jag vet att du har en etta och en sån har aldrig beskådats innuti av undertecknad... Kan därför såklart inte garantera att de är uppbyggda på samma sätt, däremot skulle det nog förvåna om det var några STORA skillnader. Finns de fyra skruvarna så är det nog ganska stor chans att just de är vägen till framgång.

/T

Blev så inspirerad av frågeställning, tips och diskussion att jag blev tvungen att leta reda på svärmors gamla Contaflex för att se om den fortfarande fungerar. Det verkar den göra, så nu blir det väl till att prova den och sedan ansluta sig till sällskapet Contaflexens vänner:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar