Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Slutare i 10D har lagt av
- Trådstartare Berza
- Start datum
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Det finns inga garantier för någonting egentligen.
Bilar kan ju pajja redan första dagen ibland.
50 000 "ska" slutaren hålla och i snitt stämmer det säkert. 100 000 på 20D och ännu mer på de fetaste modellerna... otur bara.
Är du säker på att detta är fallet?
50 000 "ska" slutaren hålla och i snitt stämmer det säkert. 100 000 på 20D och ännu mer på de fetaste modellerna... otur bara.
Berza
Medlem
När jag viker upp spegeln och tittar in så är det övre lagret av slutaren löst och det undre fast. När jag lutade över kameran åt sidan och små skakade lite så gled det lagret undan och det gick att knäppa igen utan att det blev bara svart. Men den vart hiskiligt ljuskänslig då. Men sen så ramlade det lagret ner igen och det vart svarta bilder igen.
Foto-Gabbe skrev:
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Låter dessvärre som att det är så.
Det finns en hel del trådar med slutarfel och bilder därtill, men du har nog ställt rätt diagnos.
Det finns en hel del trådar med slutarfel och bilder därtill, men du har nog ställt rätt diagnos.
stranden
Aktiv medlem
Foto-Gabbe skrev:
100 000 på 20D
Det där är iofs bara.. inofficiell fantasisiffra vad gäller Canons lägre modeller 350/20D..
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Någon som vet vad det kostar att byta den
defiant
Aktiv medlem
Foto-Gabbe skrev:
på min kamera fick jag 1 års garanti och på min bil fick jag 2års garanti...
på eos1d MKII så är det 200 000 exponeringar som slutaren skall hålla för....
skutte
Aktiv medlem
Berza skrev:
Någon som vet hur länge man kan räkna med att en slutare ska fungera i en 10D. Har haft min kamera i ca 1 år och 3 månader och tagit ca 35.000 bilder. Och idag så la slutaren av, klarar inte en canon av fler kort än så ?
Om jag inte är alldeles ute och cyklar så är det alltid två års garanti enligt konsumentköplagen, det som händer är att efter ett år så går bevisbördan över på köparen att man inte varit oaktsam om varan man köpt så att den gått sönder.
Kolla upp det med stället du köpt kameran på.
/Göran
bongen
Medlem
Berza skrev:
Blir till att lämna in på rep, synd bara att det gått över ett år efter inköp så garantin inte gäller. Antar att det är lite pillrigt att göra jobbet själv.
Är det någon månad över garantin gått ut är det inte några problem, pratade med Canon RCC i Mölndal har min kamera där nu för justering. Ring ner till dom, hoppas d löser sig.
Mvh Anders.
http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/serviceverkstader.asp
bongen
Medlem
På sista sidan i CanonOne magazine 2005 står följande under Garantivillkor:
För privatkonsument gäller alltid konsumentköplagen. I de fall garantivillkoren är mindre förmånliga för konsumenten än lagen, har lagen företräde.
Konsumentköplagen 2005:
Om konsumentköplagen
I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren.
Från och med den 1 april 2005 har reklamationstiden förlängts från två till tre år. Det gäller alltså varor som du har köpt den dagen eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147
Bara att reklamera!!!
För privatkonsument gäller alltid konsumentköplagen. I de fall garantivillkoren är mindre förmånliga för konsumenten än lagen, har lagen företräde.
Konsumentköplagen 2005:
Om konsumentköplagen
I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren.
Från och med den 1 april 2005 har reklamationstiden förlängts från två till tre år. Det gäller alltså varor som du har köpt den dagen eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147
Bara att reklamera!!!
Lars Johnsson
Aktiv medlem
bongen skrev:
På sista sidan i CanonOne magazine 2005 står följande under Garantivillkor:
Konsumentköplagen 2005:
Om konsumentköplagen
Bara att reklamera!!!
Slutaren är en förslitnings grej i kameran. Har du använt den i mellan 1 och 2 år går det inte och reklamera den och säga att du inte var nöjd. Den slits ut.
Skulle man kunna byta den gratis inom tre år så hade man aldrig behövt betala något om man använder kameran mycket.
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Slutaren är en förslitnings grej i kameran. Har du använt den i mellan 1 och 2 år går det inte och reklamera den och säga att du inte var nöjd. Den slits ut.
Skulle man kunna byta den gratis inom tre år så hade man aldrig behövt betala något om man använder kameran mycket.
Inte under den tiden garantin innefattar åtminstone.
Kanske det finns såna undantag... det finns när det gäller bilar (åter igen bilar eftersom jag jobbar med dem), men det är inget jag har hört om än.
Får man något reparerat inom garantitiden så förlängs inte garantin, utan går ut när kameran uppnår en viss ålder. Goodwill är en annan sak...
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Foto-Gabbe skrev:
Inte under den tiden garantin innefattar åtminstone.
Kanske det finns såna undantag... det finns när det gäller bilar (åter igen bilar eftersom jag jobbar med dem), men det är inget jag har hört om än.
Får man något reparerat inom garantitiden så förlängs inte garantin, utan går ut när kameran uppnår en viss ålder. Goodwill är en annan sak...
Givetvis får han en ny om inte garantin har gått ut.