Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
"Slits" CCD sensorn av långa exponeringar?
- Trådstartare gost
- Start datum
jarek
Aktiv medlem
Det är förmodligen inte exponeringstiden som avgör (om något) eftersom den endast är ett resultat av mängden ljus.gost skrev:
Jag använder min D70 till en hel del astrofotograferande och då är det uteslutande långa exponeringstider.
Frågan är om ni vet om CCD sensorn slits pga. dessa långa slutartider? Tar den mycket stryck av att exponer i 5-8 minuter?
Varje gång som du fyller CCD-cellen bakom Bayer-filtret till 100% så behöver filtret absorbera en bestämd mängd fotoner av oönskad våglängd (beroende på vilken cell du tittar på, R, G eller B). Jag kan inte säga att jag vet med säkerhet men väldigt många material påverkas (i negativ bemärkelse) av ljus. Bli inte förvånad om det gäller materialen i Bayerfiltret (framför din sensor). Om du skulle glömma kameran med uppfäld spegel och slutare under några timmar i dagsljus skulle jag tro att du kommer att se en försämring av färgåtergivningen på din kamera.
/jarek
Grimmer
Aktiv medlem
Jag råkade ut för en obehaglig upplevelse förra sommaren då jag skulle ta en solnedgång. Jag har en kompaktkamera och mäter därför exponeringen med ccd-sensorn. Jag stod i godan ro och mätte och fotade sen en serie med bilder. Väl innomhus så märkte jag till min förfäran att jag hade fått en diffus mörk fläck precis där solen var när jag mätte. Den förändrade sig inte när jag bländade ner så sensorn var skadad! Sur och butter grubblade jag på om man skulle laga eller köpa nytt. Döm av min förvåning när fläcken sakta tonade bort och efter en månad var kameran bra igen!
Jag tror inte att natthimlen kan orsaka nån skada men solen påverkar tydligen en hel del...
Jag tror inte att natthimlen kan orsaka nån skada men solen påverkar tydligen en hel del...
gost
Aktiv medlem
Mest troligt bör då inte natthimlen påverka sensorn eftersom det är otroligt ljussvaga objekt som jag fotograferar. Många av dom syns inte ens med blotta ögat. Skönt att höra att det bara är att köra på
Mina farhågor var om all värme som utvecklas i sensorns på något sätt försämrar den, men det borde tillverkarna ha tänkt på.
Mina farhågor var om all värme som utvecklas i sensorns på något sätt försämrar den, men det borde tillverkarna ha tänkt på.
müsli
Avslutat medlemskap
Re: Re: "Slits" CCD sensorn av långa exponeringar?
Du menar alltså att dessa färgfilter skulle "slitas" eller blekas av ljuset? Ungefär som när en bild eller tidningssida hänger en längre tid i starkt ljus?
Skulle det inte isåfall även betyda att t ex LCD-bildskärmar (som har färgfilter), video-projektorer (som har färgfilter) etc skulle slitas mycket snabbt? Efter några timmars användande av videoprojektorn skulle bilden närmast vara svartvit?!
Hmmm, MYCKET skeptisk till din spekulation.jarek skrev:
[...] Om du skulle glömma kameran med uppfäld spegel och slutare under några timmar i dagsljus skulle jag tro att du kommer att se en försämring av färgåtergivningen på din kamera.
Du menar alltså att dessa färgfilter skulle "slitas" eller blekas av ljuset? Ungefär som när en bild eller tidningssida hänger en längre tid i starkt ljus?
Skulle det inte isåfall även betyda att t ex LCD-bildskärmar (som har färgfilter), video-projektorer (som har färgfilter) etc skulle slitas mycket snabbt? Efter några timmars användande av videoprojektorn skulle bilden närmast vara svartvit?!
Nome Nescio
Aktiv medlem
Du har säkert lyckats värma upp censorn när du exponerade den för rent soljus under en lång stund. Och det är säkert inte hälosamt i långa loppet. Du får nog betrakta dig som turnisse att sensorn återhämtade sig.
När det gäller slitage så går digitala vidokameror många timmar utan att slitas. Så varför skulle en foto sensor göra det?.
Men de flesta elektronikkomponenter har en hålbarhet som är exponentfördelad med ett givet väntevärde. frågan är bara vad väntevärdet är? 10000h brukar gälla som tumregel. Man kan nog se varje pixel som en enskilld komponent. Jfr med gamla platta skärmar. De håller några år, sedan brukar några pixlar låsa sig. Och därefter så accelererar antalet trasiga pixlar med tiden.
Men i fallet foto CCD så är det kanske antalet på/av som skall räknas?
När det gäller slitage så går digitala vidokameror många timmar utan att slitas. Så varför skulle en foto sensor göra det?.
Men de flesta elektronikkomponenter har en hålbarhet som är exponentfördelad med ett givet väntevärde. frågan är bara vad väntevärdet är? 10000h brukar gälla som tumregel. Man kan nog se varje pixel som en enskilld komponent. Jfr med gamla platta skärmar. De håller några år, sedan brukar några pixlar låsa sig. Och därefter så accelererar antalet trasiga pixlar med tiden.
Men i fallet foto CCD så är det kanske antalet på/av som skall räknas?
a_mattsson
Aktiv medlem
Den effekten finns på gamla videokameror där man kunde se spår i bilden om man tex. panorerade förbi starka strålkastare. Jag tror att man förbättrade sensorerna någon gång på 80-talet, så effekten uppkommer inte på nya videokameror.
Dessutom så använder man långa slutartider för att ljuset är svagt, så det kommer aldrig bli ngt problem.
Om man däremot riktar en kompaktkamera mot solen under en längre stund, så kan jag tänka mig att sensorn brinner upp precis som när man gör upp eld med förstoringsglas.
Dessutom så använder man långa slutartider för att ljuset är svagt, så det kommer aldrig bli ngt problem.
Om man däremot riktar en kompaktkamera mot solen under en längre stund, så kan jag tänka mig att sensorn brinner upp precis som när man gör upp eld med förstoringsglas.
dumbo
Aktiv medlem
Re: Re: Re: "Slits" CCD sensorn av långa exponeringar?
Såhär skriver Thom Hogan på sin hemsida ang rengöring av CCD:n:
"# Minimize the time. Because the Bayer filters in DSLRs use dye inks, I try to keep the amount of time they're exposed to light, especially bright light, to a minimum. That's not to scare you into thinking that if you leave your CCD exposed for five minutes that it'll produce poor color next time you use it; just that light accumulation to dye inks really should be minimized. If you clean in a darkish environment using an LED headlamp and don't take more than a few minutes, don't worry about it. But don't leave the camera's shutter open while you walk around the house or office looking for your cleaning supplies, decide to have lunch, watch a football game, and then come back and clean your camera! (Besides, the longer you leave the shutter mechanism open, the more dust gets into the box that you'll eventually have to clean out.)"
Det beror nog på på vilket sätt de är färgade, skulle jag kunna tänka mig.
müsli skrev:
Hmmm, MYCKET skeptisk till din spekulation.
Såhär skriver Thom Hogan på sin hemsida ang rengöring av CCD:n:
"# Minimize the time. Because the Bayer filters in DSLRs use dye inks, I try to keep the amount of time they're exposed to light, especially bright light, to a minimum. That's not to scare you into thinking that if you leave your CCD exposed for five minutes that it'll produce poor color next time you use it; just that light accumulation to dye inks really should be minimized. If you clean in a darkish environment using an LED headlamp and don't take more than a few minutes, don't worry about it. But don't leave the camera's shutter open while you walk around the house or office looking for your cleaning supplies, decide to have lunch, watch a football game, and then come back and clean your camera! (Besides, the longer you leave the shutter mechanism open, the more dust gets into the box that you'll eventually have to clean out.)"
Skulle det inte isåfall även betyda att t ex LCD-bildskärmar (som har färgfilter),
Det beror nog på på vilket sätt de är färgade, skulle jag kunna tänka mig.
in2kma
Aktiv medlem
Rimligtvis slits den vid både korta och långa exponeringar. Hur stor åverkan fotonernas kollisioner mot CCDn ger upphov till vill jag låta vara osagt. Men inte så mycket varar för evigt. Blir det alltför mycket fotoner och värme uppstår så kan säkert skada uppstå ganska snabbt. Man skall antagligen undvika macrofoto av svetslågor och brinnande natrium och liknande.
Johannes-S
Aktiv medlem
a_mattsson skrev:
Den effekten finns på gamla videokameror där man kunde se spår i bilden om man tex. panorerade förbi starka strålkastare. Jag tror att man förbättrade sensorerna någon gång på 80-talet, så effekten uppkommer inte på nya videokameror.
De gamla TV- och videokamerorna hade vidikon-sensorer som fungerar enligt en helt annan princip än CCD eller CMOS. När de belyses med ljus sker en elektrisk urladdning av den fotokänsliga ytan som tar en viss tid att återställa, därav effekten att spår uppstår i bilden av starka ljus.
Jag tror inte man ska oroa sig för blekning av färgfiltret på CCDn. En sensor i en digital systemkamera ser väldigt lite ljus under kamerans praktiska livstid. Jämför med kompaktkameror eller videokameror som använder sensorn som sökare.
CCD-sensorn i sig har en livstid som alla halvledarkomponenter, och bestäms bl a av diffusion av de ämnen som halvledaren är dopad med. Livslängden är dock långt mycket längre än livslängden av kameran i övrigt.
Johannes
Damocles
Aktiv medlem
Jag har svårt för Thom Hogas skriverlser sen han hakade upp sig på blixtsync. Jag menar, D2h är verkligen en jättemycket sämre kamera än D70.
Sen var det den där artikeln där han rackade ner fett på något och avslutar med något i stil med -"Det borde vara så, men jag vet inte för jag har inte testat kameran".
Sen var det den där artikeln där han rackade ner fett på något och avslutar med något i stil med -"Det borde vara så, men jag vet inte för jag har inte testat kameran".
jarek
Aktiv medlem
Re: Re: Re: "Slits" CCD sensorn av långa exponeringar?
Jo, den tanken slog mig också. Man skall dock inte utesluta att i designen av en spegelreflexkamera görs andra avvägningar i t.ex. materialval, för att vinna andra fördelar, när man vet att filtret inte får mer än några timmar total belysning.
Men visst, det är ont om mätningar på denna typ av användning av en kamera. Och som sagt, det var en spekulation.
/jarek
müsli skrev:
Hmmm, MYCKET skeptisk till din spekulation.
Jo, den tanken slog mig också. Man skall dock inte utesluta att i designen av en spegelreflexkamera görs andra avvägningar i t.ex. materialval, för att vinna andra fördelar, när man vet att filtret inte får mer än några timmar total belysning.
Men visst, det är ont om mätningar på denna typ av användning av en kamera. Och som sagt, det var en spekulation.
/jarek