Annons

Slavich - fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
slavich

Fick för några år sedan några små 9X12 cm förpackningar med Slavich papper,listat ut på din länk heter det Unibrom 160 och det pappret tonar vackert - tyckte det påminde lite om
Fortes bromofort-
Det här porträttpappret verkar spännande och speciellt med tanke på ytan och emulsionstyp.
Det är nog bara att gotta sig i dessa papper
som nu dyker upp på marknaden från det forna öst.
Verkar jättefint. Mitt lager är dessvärre fullt
och det är bara tiden som saknas att stå i mörkrummet och kopiera vanligt. "Dessa ädeltekniker" som är mitt dagliga arbete rymmer inte så mycket traditionell kopiering.
Passa på nu när dessa spännande lite långsammare emulsioner dyker upp. Förmodligen helt i din smak
Fredrik!!!

mvh
Lasse
 
Hej!

Jo, pappret passar nog mig. Har kontakt med fabriken som ska skicka mig några smakprov.

Ingen som har testat Bromportrait?

/ F.
 
Till sist har jag fått diverse prov från fabriken som tillverkar Slavich fotopapper. Jag har ännu ej hunnit testa fotopappret men både Bromportrait 80 (nästan canavasyta) och Unibrom 180 (matt yta) verkar oerhört intressanta. Min tanke är att börja direktimportera pappret. Finns någon annan som är "storkonsument" av papper eventuellt intresserad av att sambeställa? I så fall, skriv en rad så kan jag skicka prov på pappret. Vi köp från fabriken är priset lågt, betydligt lägre än exempelvis Forte eller Emaks. Bästa, F.
 
Ingen som är intresserad av att sambeställa fotopapper från Slavich?
Bästa,
F.
 
Mejlen jag skickat till dej studsar bara tillbaka med "adressen finns inte". :(

Men så klart jag är intresserad! Kvantiteten beror helt på vad minimikravet på beställning är från fabriken och naturligtvis på priset, men om det är bättre (billigare) än vad retrophotographic ligger på, så är det guld!

"Jimi med filmhållarna"
 
Jag är intresserad av att beställa en förpackning Bromportrait 24x30/25st och en 30x40/25st.
Det verkar vara ett intressant papper.
 
Bromportrait 80 med canvasyta verkar väldigt intressant! Men normal grades, är det ungefär filter 2,5? Jag har bara mätt kontrast i filtervärden, och är lite orolig över att dessa papper är för mjuka...
 
Hej!

Tack för alla svar, här och via e-post. Jag har återigen mailat exportchefen, för att få exakta prisuppgifter vad gäller Bromportrait 80. I butik i Estland (se www.photopoint.ee) kostar det 115 EEK, dvs. 70 SEK, för ett 25-pack 24x30. Förhoppningsvis blir det ännu billigare om man beställer direkt från fabriken. Tull etc. kommer väl dock till.

Anna - pappret finns med normal och semi-soft hårdhetsgrad. Liksom annat fotopapper borde det ju även gå att styra hårdheten med framkallaren.

Så här skriver retrophotographic om papprena:

Bromportrait 80 RC
This is a Chlorobromide Fibre Based (FB) paper with a strong warm tone emulsion, very soft and very strongly reminiscent of the papers of the 70’s. The paper base is Russian with a choice of Smooth or Silk the latter being almost a linen texture, very unusual and most certainly a very interesting paper for the creative image maker. The paper is has Double Weight of 276 gm/m2. This fixed contrast paper is available in Normal and Semi-Soft grades.

Bromexpress 400 BP
This Fibre based (FB) paper single weight Iodochlorobromide emulsion, fixed contrast grade paper available in Normal grade only. Yields neutral black image.

Beryozka RC
A fixed grade RC paper on a what Slavich describe as a Middle Weight (216gm/m2) German base. The emulsion is the same as Unibrom More typically modern in term of the neutral black image produced. Available in Normal and Contrast grades.

Unibrom 160 BP
Fixed grade fibre paper on a Smooth Russian base Iodochlorobromide emulsion, double weight (276gm/m2) available in Normal and Contrast grades, Glossy or Matt finish.

Slavich säljer också kemi. 0,5 liter framkallare liknande D-76 går t.ex. på 10 kronor på photopoint.ee.

För den som kan ryska finns nog mer information på www.slavich.ru. Återkommer så fort jag får svar från Slavich på prisförfrågan och minimumbeställning.

Bästa,
F.
 
Senast ändrad:
Skott skrev:

Anna - pappret finns med normal och semi-soft hårdhetsgrad. Liksom annat fotopapper borde det ju även gå att styra hårdheten med framkallaren.

Aha, det visste jag inte. Du får gärna vid tillfälle berätta hur man åstadkommer detta :)
 
Superenkelt uttryckt, Anna, så kan man till viss del styra fast graderade papper genom utspädningen av framkallaren och genom tiden som papperet ligger i framkallaren. Och så finns det lite överkursgrejer som vattenbad, lokal blekning och att ha två olika framkallare. Men det där var off-topic för den här tråden! :)
 
Jag är också intresserad av detta papper nu när Kentmere Art Classic är på väg att försvinna. Men jag skulle gärna vilja få ett prov för att se hur ytan och pappersbasens ton är i förh. till Art Classic innan jag betsäller något. Även hur kontrastgraden ligger. Art Classic ligger på ca 2½, normal eller något hårdare än normal.

Anna: Så här funkar kontraststyrning med tvåbadsframkallning.
 
Jag har inte hört något från Fredrik på sistone, så jag vet inte om han har fått något svar från Slavich. Jag försökte nyss att kolla på deras hemsida, (www.slavich.ru) men den ligger nere.

Jag avvaktar och ser om den kommer upp igen. Antingen är det tekniskt fel eller så har de kanske gått i konkurs?

Min tanke är att beställa lite papper men jag skulle även kunna tänka mig att ta hand om en större beställning från www.photopoint.ee, om det nu finns ett intresse för det?

Förresten, det senaste jag hörde från Kentmere (via Kameradoktorn idag) är att de fortfarande letar efter en ny pappersbas för Art-papperen.
 
Jodå, eller nja. Pappret har jag testat och delat ut prover till några andra. Deras matta papper tyckte jag riktigt om medan Bromportrait gärna kunde ha fått ha lite mer struktur. Jag skulle dock gärna beställa mer papper. Ett problem är dock att fabriken inte svarar särskilt fort (eller ibland inte alls) på min e-post. Jag ska dock försöka finna någon rysktalande som kan översätta ett brev åt mig för att se om det går bättre. En annan variant är att prova att beställa genom exv. http://www.photopoint.ee/

Nils - skicka mig din adress så kan jag sända de få papper jag har kvar till dig.

Återkommer alltså.

/ F.
 
Jimi, har du fått möjlighet att testa pappret?

Nu fann jag även www.slavich.com där det står att det även går att beställa professionell fotografisk utrustning. Jag har mailat dem och bett om priser o.s.v. Återkommer när och om de svarar.

Bästa,
F.
 
Graal skrev:
Jag är också intresserad av detta papper nu när Kentmere Art Classic är på väg att försvinna. Men jag skulle gärna vilja få ett prov för att se hur ytan och pappersbasens ton är i förh. till Art Classic innan jag betsäller något. Även hur kontrastgraden ligger. Art Classic ligger på ca 2½, normal eller något hårdare än normal.

Anna: Så här funkar kontraststyrning med tvåbadsframkallning.

ah, den artikeln ja, men det går inte att öka kontrasten va? jag jobbar rätt mycket med filter 3+, hur gör man för att öka kontrasten på ett graderat papper? går det?
 
egaeci skrev:
ah, den artikeln ja, men det går inte att öka kontrasten va? jag jobbar rätt mycket med filter 3+, hur gör man för att öka kontrasten på ett graderat papper? går det?

Öka kontrasten går inte. Men använder man en hård gradation kan den minskas i olika grad beroende på framkallning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.