** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Slavich - fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Skott skrev:
Jimi, har du fått möjlighet att testa pappret?

Ja, jag har hunnit testa lite - gillar Unibrom 160s matta yta mest, men Bromoportrait är också trevligt fastän det är blankare. Långsamma papper. Närmaste nutida papper skulle väl ha varit Kodaks AZO, om det funnits kvar. Det sägs att de ska påminna om Agfas gasljuspapper från 20-talet, men mitt minne sträcker sig inte så långt tillbaka i tiden... :D

Instämmer. Av misstag gav jag bort alla mina matta papper och kvar blev endast blanka. Fast Danne på Fotokompaniet visade mig sina tester på pappret han fick av mig. Jag kommer att beställa. Går det inte via slavic.com kanske vi kan prova tillsammans via photopoint.ee. Jag tror och hoppas att papprena kan vara lämpliga för kontaktkopiering av 8x10"-neg med tanke på långsamheten.
Bästa,
F.

----
tips: http://gruppof.blogspot.com/

Jag tror de kommer fungera alldeles utmärkt som kontaktkopieringspapper. Vi får se om du får nåt svar från Slavich - i annat fall är jag som sagt intresserad av en beställning från Photopoint. Man slipper ju tull då, exempelvis, eftersom Estland är med i EU.

Jag tycker också papprena verkar intressanta. Den matta Danne hade var mycket fin (jag gillar inte matt, egentligen), och den strukturerade "silk" var riktigt kool!

Tänk att kopiera en bild på en strumpbyxförsedd kvinnovad på det pappret! Snacka om levande bild. :)

Det är väl priserna som vi väntar på. Jag kan tänka mig lite 30x40 papper.

Nu jäklar drar man fram en gammal tråd, men jag undrar hur det gick med beställningen och vad ni tycker om pappret?

/Niklas

Har inte provat Slavich men de verkar intressanta i alla fall. Har så mycket papper på lager att jag inte behöver köpa nytt än på ett tag dock. De papper jag kör med för tillfället är Fomabrom graderat och Fomatone MG 532II Nature. 532II Nature tycker jag har en mustigare och djupare svärta än de flesta andra matta papper.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Det verkar vara svårt att få tag i Slavich i Europa och efter att ha kollat runt lite på olika ställen på internet så verkar de flesta tycka att de gör väldigt bra papper, även i denna tråd nämns de i positiva ordalag. Man blir lite sugen på att göra ett försök att kontakta företaget.

Jag börjar få ont om papper och snart blir det en beställning inför vinterns kopiering och letar framförallt efter ett papper med matt yta så jag ska nog ta och testa Fomatone 532, de var ju inte så dyra hos macodirekt.

...jag ska nog ta och testa Fomatone 532, de var ju inte så dyra hos macodirekt.

Ett tips gällande 532 är att kopiera bilden lite ljusare, eftersom bilden mörknar en del efter torkningen. Ibland tycker man sig se detaljer i skuggorna som efter torkning har försvunnit helt. Att bilderna mörknar (eller förlorar i kontrast) efter torkning gäller iofs alla mattare papperstyper. Blanka papper behåller däremot sin karaktär bättre efter att de torkat.

Ett papper som beter sig väldigt underligt gentemot andra blanka fiberpapper är Multigrade IV blankt, det förlorar i kontrast när man pressat ut vattnet med gummiskrapan och hänger upp det på lufttorkning. Nästan så det ser ut som ett matt papper. När det sedan torkat återfår det en högre kontrast och blir lite blankare igen.

Ett tips gällande 532 är att kopiera bilden lite ljusare, eftersom bilden mörknar en del efter torkningen. Ibland tycker man sig se detaljer i skuggorna som efter torkning har försvunnit helt. Att bilderna mörknar (eller förlorar i kontrast) efter torkning gäller iofs alla mattare papperstyper. Blanka papper behåller däremot sin karaktär bättre efter att de torkat.

Jotack, vet inte hur många gånger jag glömt bort detta.... Jag kom över ett paket Ilford plastpapper med matt yta och av dessa 50 blad är antalet lyckade kopieringar lätt räknade.... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar