Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slarviga fotolabb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guffa

Aktiv medlem
Jag lämnar in mina bilder på Domus i Östersund, som skickar sina bilder till Fuji. Bilderna är jag nöjd med, men tyvärr blir det ofta småfel på kopiorna.

Idag fick de skicka tillbaka tre rullar till labbet, eftersom det var flera repor i pappret längs hela bilderna, på alla bilderna på alla tre rullarna.

Gången innan var det en bild som var flera centimeter kortare. Det var dubbla kopior, och den andra kopian var hel.

Annat jag råkat ut för är små hål (5x2 mm) i kanten på bilderna, felskurna bilder så att alla har en svart kant, bilder med vikta kanter...

Jag har provat Kodaks labb också. Två olika, men bägge gångerna var det fullt med damm på många av bilderna. En del bilder fick de göra om tre gånger innan de fick till dem.

När jag lämnar tillbaka bilderna är de alltid förvånade över att det bara är jag som har fått dessa fel.

Är det jag som är enormt otursförföljd, eftersom jag oftast måste lämna tillbaka bilder, och inga andra verkar göra det? Eller struntar alla andra i att bilderna är repiga eller har dammkorn eller har sorgkanter eller har jack i kanten?
 
Jag har faktiskt jobbat en sommar på FotoQuick (-93) och min erfarenhet är att de som klagar är kanske 5% av de som borde klaga!

”Jag är ju ingen fotograf” eller ”min kamera är så billig” men många ser inte ens felen. Och om de gör det förstår de inte att labbet faktiskt kan kopiera samma bild på olika sätt. Mörkt/ljust, gult/rött, bra/dåligt.

Ibland när det var bråttom hann vi inte kopiera om dåliga bilder och efter ett par veckor slutade jag ursäkta mig för kunden om att ”det blev inte helt lyckat men om du väntar lite kan jag köra om de som är dåliga”.
De flesta förstod inte vad jag pratade om och blev nästan lite sura, försöker han lura mig på något sätt?

Det är ofta fel på en del labb. Mina föräldrar lämnar på ett labb (på Torp i Uddevalla) och de gör riktigt uschliga kopior. Ständigt får man lämna tillbaka bilder.
 
Nu skrev jag inte detta för att vi skall skratta åt dessa ”korkade” människor som inte förstår att man kan kopiera en bild på olika sätt.

De flesta är inte fotografer (amatör eller yrkes) och är bara intresserade av att få sina minnesbilder.
Och så skall det vara.

Det finns ju skäl till att jag föredrar lokala en-timmeslabb!
 
Samma sak för mig, hade jag ett riktigt bra foto så var det alltid en repa i neg. Det kvittade vilket fotolab som jag använde. 80% blir ganska bra men dom dåliga träffade alltid fel foto :)

Nu för två veckor sedan så var jag och framkallade lite semesterbilder på ett annat labb i Malmö som en fotohandlare påstod skulle var "bäst i stan" och när jag fick tillbaka dom så.... Sträck rakt över ett par foton, prickar och jag ska aldrig använda warm-up filter och lämna dom till ett snabblabb. Dom blev väldigt fina :)

Nu får det kosta så jag lämnar dom till ett proffslabb istället, även semesterbilderna. Jag var dumsnål eftersom det var 10 rullar och det blev 500:- billigare.

Och det var också en av anledningarna jag gick över till dia :)
 
Där ser man att bra teknik kan aldrig ersätta en dålig människa.

Hmmm, lät bättre i mitt huvud.


Det är alltså personalen som avgör kvaliteten på bilderna.
 
Att man kan kopiera en bild på flera sätt är ju en sak. Jag är nästan alltid nöjd med hur ljusa de gör kopiorna.

Jag tog kort på en svart katt i en svart soffa för ett tag sedan, som de inte alls lyckades bra att kopiera, men det kan man nog inte förvänta sig... Den gick jättebra att scanna från negativet, dock: http://guffa.com/Foto/Photos/Medium/140-03.jpg :)

Att labben inte har tid att kopiera om bilder kan man ju förstå. Men de fel jag råkar ut för är ofta små skavanker på alla bilderna. Då får de ju kopiera om hela rullen, och eftersom negativen är nedklippta, så måste de ju göra det "för hand".

Räknar de med att det är så få som klagar, att de tjänar på det, även fast mina beställningar tar tio (?) gånger så lång tid som de hade gjort ifall de hade gjort arbetet ordentligt från början?

Ifall jag hade fått repor på negativen, hade jag definitivt bytt labb. Jag lämnade in en svartvit film på ett Kodak-labb för ett tag sedan. När jag fick tillbaka den var den dåligt sköljd. De sköljde den igen, men när de hängde den på tork klämde de märken i en bild på nästan varje fotoremsa... De försökte erbjuda mig en gratis framkallning eller en ny rulle, men jag krävde två nya rullar. Får se om jag vågar lämna in dem där när jag har använt dem...
 
Använder av denna anledning aldrig fotopåsar. Jag vill kunna se bilderna redan vid labbet och kunna få dåliga kopior omkopierade på en gång, utan att behöva skicka tillbaka negativ.
 
...Räknar de med att det är så få som klagar, att de tjänar på det...

Ja.

De bryr sig inte, så om inte kunden bryr sig...
 
Vad ska man som kund köra för policy när labbet schabblar med kopieringen?

Ska man kräva att de gör om det utan extra kostnad?

Många labb kör ju principen att man får sortera bort bilder som är misslyckade (suddiga/felexponerade).

Ett problem:
Hur gör man med lab som kör med lite längre väntetid mot lägre pris och säger att "nä vi har så lågt pris, vi sorterar inte bort bilder".

Visst måste man alltid ha rätt till att få en bild omkopierad om det går att visa att negativet är ok? Jag menar, de har ju trots allt levererat en undermålig produkt.
Men det är klart, hur visar man vid fotolabbets disk att negativet är ok...
 
Ang repor och slarviga kopister

Jag har jobbat en längre tid i fotolabb och visst, det kan vara mycket stressigt ibland
och det är inte alltid man har tid att justera
bilderna till det bästa.

Men, kunder som lämnar in hos snabblabben kräver oftast inte mer än att de ska få sina semester- eller partybilder i tid och att de ser ok ut.
Givetvis ska man inte slarva eller vara oaktsam med andras bilder, oavsett syftet med bilderna.

Men vill man vara säker på att få det bästa resultatet så ska man nog endast vända sig till proffesionella labb med sina rullar.
De gör inte skillnad på om det är (självaste)
Bingo eller bara lilla du som kommer in och lämnar rullar. Du kan alltid vara säker på att det gör sitt yttersta.

Nog om det.. Och så var det repor i negativen.

Jag kan säga att i nio fall av tio där det finns repor i negativen så är det ingen annans än ditt eget fel. Det räcker med att du har haft rullen oskyddad i fickan i en halvtimme så kan du räkna med att det uppstår repor. Eller så är det skit i kameran. Det är väldigt sällsynt att maskinerna repar själva. Men det kan ju vara någon liten finnig prao som står och håller i negativen med naglarna medan rullen printas...
 
Re: Ang repor och slarviga kopister

onosoul skrev:
Jag kan säga att i nio fall av tio där det finns repor i negativen så är det ingen annans än ditt eget fel ... Det är väldigt sällsynt att maskinerna repar själva.
Det där stämmer inte. Jag kör 99% dia och svartvitt, dian lämnas bort till schyssta labb och det svartvita slabbar jag själv. Det är väldigt sällsynt med repor.

Men om jag vid ett enstaka tillfälle använder negativ färgfilm så är det för att jag har släkt eller vänner som vill ha kopior av något speciellt tillfälle. Då är inte kvaliteten det primära, så det lämnar jag till något konsumentlabb. Och det är nästan alltid repor på dessa filmer.

Det kan väl knappast vara min kamera eller min hantering av plastfickor som diskriminerar negfärg?
 
Jag kan garantera att det inte är mitt eget fel, i så fall skulle det vara fel på min splitter nya EOS 30. Jag använder alltid plastburkarna som filmen låg i att förvar min tagna bilder. Framkallar dom samma dag eller dom närmsta dagarna om det är helg och då förvaras dom i kylskåp.

Det kan ju också vara fel på rullarna *ironi*

Av alla rullar som jag har lämnat in till proffslabb så har jag inte haft något att klaga på.

Jag har gått från att frammkalla i billiga labb och gå till proffslabb när jag har gjort något jag gillar till att bara framkalla i proffslabb. Det skiljer 50-100 kr men det är det värt. Nu tar jag mest dia och där skiljer det sig kanske 25kr.
 
Men ska man inte kunna kräva ett bra resultat även från ett "snabblabb"?
Alltså, kopior som är rätt färgkorrigerade/färgkorrigerade efter instruktion, rätt exponerade, väl skuret och fritt från "skräp".

Sen att filmen oftast skulle repas av kunden tror jag inte ett dugg på.

Skräp i kameran eller rullbanor på dåligt underhållna minilabb. - Vad låter som den troligaste orsaken till t.ex. repor längs hela filmens längd?
Sen att just den typen av repor inte verkar påverka resultatet speciellt mycket är en annan femma.

Jag har hört att en annan rätt stor filmrepare är den maskin som klipper och sleevar negativen.

Hur repas filmen av att man har kapseln i fickan (utan burken)? Kommer det in skräp eller?

Repad film eller ej, en vanlig åkomma på kopior från billigare labb är vita fläckar på bilderna, ungefär som damm på filmen vid scanning. Vad beror dessa på?
Min gissning är skräp i maskinen som far runt och sätter sig på bland annat negativen.
 
Att ha filmen utan skydd i fickan innebär en risk att det fastnar smuts i matarhålet. När dom sedan drar ut filmen så kan det repa filmen. Därför är jag noga med att skydda filmen.
 
Oftast är det väl bra bilder från amatörlabben, enligt min mening. Men när man som jag kanske plåtar mycket neg färg så ser man också felen på bilderna lättare. Fick bilder idag som det är lite blåstick i. De var visserligen tagna vid havet vilket brukar påverka lite. Men för mig är det nog så att det oftast är färgstick som är problemet. Men visst har man råkat ut för både repor på dia, damm på förstoringar eller att bilder är körda i fel storlek. Så nog funderar man på att gå över till proffslabb. Någon som har erfarenhet av Proffskopia?

Är labben slarviga? Ja, jag kan nog tycka det men det tycker nog vi som är på en lite högre nivå än gemene man. Alltså vi som plåtar lite mer än en rulle om året med en tomte i varje ände. Man lär sig att se vad som är bra och dåligt men jag har börjat betrakta amatörlabbens bilder som enbart råkopior.
 
En sak till som inte är oväsentlig är hur duktiga labbet varit på att kalibrera in filmerna. Det kan också märkas skillnad. I bland kan det vara filmen som är dålig. Har lämnat in någon enstaka Kodak Gold och det ser ut som om det är en akvarell där färgerna flutit ut på men det kan ju tyvärr inte labbet göra så mycket åt.
 
Givetvis. Men om man nu har en bra exponering på en bra film känns det ju ganska surt när just den och några fler bilder har dammfläckar...
 
Labb

Sen 1996 har jag lämnat bilder för kopiering och framkallning (när jag inte gör det själv) till YFO. Skulle förra året göra en hel del kopior på modell med ljus bakgrund och lämnade till "Kvalitetsfoto" (lite billigare)...Förklarade innan att bakgrunden är vit och vill att tjejen ska synas liksom.
Mannen förklarade hur intelligent hans utrustning var och nemas problemas... Hämtade bilderna sen och samme man sa: Jag tror säkert du ska bli nöjd...Och..det var det sämsta skit jag sett!
Alltså Göran - Man bör kanske lämna sina filmer dit andra proffs lämnar sitt material. Bara å ta reda på var nånstans i dina trakter.
Negativ färg görs också av vanliga labb ofta totalt felexponerade (heter det så?) och plötsligt kan man få 20 bilder som är helt j-la gröna...:)..
 
svartvit vs färg

Jag vet inte om det hjälper dig men faktum är att färgfilm är känsligare mot repor än svart/vit film.
Varför vet jag dick inte.

MVH Ola
 
jag e ingen proffsfotograf men av princip skäl använder jag mig av proffslab. varför välja ett sämre lab när det finns bättre? pengarfråga? kanske... men jag betalar gärna lite mer för att få bättre bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.