Annons

Skugges "utvik"

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattsen skrev:
Jo så står det i feministernas "handbok"...jag har läst den själv. Men om det nu är "vanliga" killar så stämmer ju det jag skrev eller hur? Att en vanlig man kan vara en potentiell kvinnomisshandlare. Och det resonemanget ställer jag aldrig upp på. Jag anser att det är sjukligt av män att bruka våld mot kvinnor.



Att jag kallade mig själv för feminist- den egentliga innebörden - var en smula tillspetsat och jag visste väl att du skulle misstolka min mening med detta. Vad jag menade var att jag kan respektera och förstå de tjejer som har en ANNAN syn på sexualitet, objektifiering osv än den klassiska feministiska.

Vem som helst kan hamna i den situtionen att man slår nån, man såsom kvinna. Själv är jag högst omanligt uppfostrad, och fick dessutom kollosalt med stryk av visa "skolkompisar" och har därför relativt långt till våld. Jag gör ingen skillnad på våld mot män eller kvinnor rent tekniskt. Visst är det sjukligt av män att bruka våld mot sina kvinnor men varför gör dom det? Jag anser som du säkert förstår att BingoBimbo-bilder har en roll i detta. Hur stor roll kan vi nog dock träta om hur länge som helst.

Visst ska man respektera att andra har en annan syn på sexualitet och objektifiering. Jag kan även förstå varför dom tycker så men jag håller inte med dom och jag tycker inte dom för samhället framåt ett enda dugg. Därför debatterar jag gärna vilt i denna fråga. Jag tycker precis lika illa om manlig som kvinnlig utseendefixering och värjer mig vildsint från människor som anser att Playboy-utseende är vad man ska sträva efter.
 
müsli skrev:
Va? Jag skulle nog vilja påstå att den som misshandlar någon, per definition först och främst ÄR kriminell, och någon form av psykisk defekt tror jag nog att man har om man tar till våld i annat än självförsvar. Att påstå att det är "vanliga" män är ju i princip som att påstå att det är legitimt att misshandla. Märkligt.

Det är "vanliga" män i den meningen att dom inte väcker nån större uppmärksamhet bland andra människor. Det var det jag menade. Kvinnomisshandel förekommer i alla socialgrupper och är inget som är beroende enbart av social situation. Givetvis är misshandel kriminellt, i synnerhet utförda av personer som den misshandlade är i beroendesituation gentemot. Att få stryk på t ex krogen är väl illa nog men att få det av en anhörig är svårare att fjärma sig ifrån. En person i min omgivning fick ofta stryk av sin man när han hade tagit en grogg för mycket. Han var fotbollspelare, brandman och skicklig yrkesman och därför trodde ingen att han gjorde sånt. Han var ju så "vanlig".
 
fjalstal skrev:
Vem som helst kan hamna i den situtionen att man slår nån, man såsom kvinna.
Hur menar du då? Menar du misshandel, dvs icke självförsvar?
fjalstal skrev:
Jag anser som du säkert förstår att BingoBimbo-bilder har en roll i detta. Hur stor roll kan vi nog dock träta om hur länge som helst.
Kan någon förklara hur dessa bilder kan få folk att misshandla? Jag förstår inte.
 
mipert skrev:
Programmet var hyfsat intressant.
Men jag kan inte låta bli att sucka högt över vad som sägs av de som vill vika ut sig och drömmer om Playboy.
Jag såg också delar av programmet under intagande av kvällsmålet och delar dina suckar. Kunde inte låta bli att tycka lite synd om dem. Det är kanske möjligt att någon av dem lyckas uppnå sina drömmar men tror att många blir utnyttjade och lurade på vägen och får drömmarna krossade. Men det är deras fria val och även om jag inte skulle råda dem till att följa drömmarna respekterar jag deras val. Hoppas innerligt att de är tuffa nog att klara sig.

Sen var det lite intressant med Skugges svar på sitt "anti-utvik" och att hon bara fått positiv kritik om bilderna. Kanske tur att hon inte läst åsikterna här på fotosidan :)

Det är helt ok att vilja visa en kvinna som hon är. Men vilken kvinna står under strålkastar-/hårt blixtljus hela dagarna? Att sedan påstå att fotografierna ljuger och bara förskönar och försöka håna det tycker jag är lite fult. Det är självklart att fotografen gör ett jobb där han/hon försöker få motiven att framstå i den bästa möjliga dager för att fylla just det syfte fotografierna skall ha. Även om denna "bästa dager" kan vara att just se dålig ut, precis som hennes bilder skulle visa hur illa man kan se ut på bild för att få någon sorts motpol. På samma sätt som en snickare kan göra en sned stol eller en byggare ett hus som rasar kan en fotograf ta bilder som får någon att se fruktansvärd ut. Skulle det finnas särskild någon yrkesheder och ära i det? Nej, politisk poäng i all ära, men låt det stanna vid det. Det verkade ju nästan som om Skugge verkade lite besviken över att det inte blev mer skriverier över bilderna (nu när hon ska lansera en bok?)

Programmets höjdpunkt var i mina ögon kvinnan som satt längst ut i bild närmast kameran (psykoterapeuten?) och som snabbt och sakligt kom med kloka kommentarer om det hela utan att lägga för mycket värderingar i det hela.

Lite ledsen att jag missade lite av programmet.
 
fjalstal skrev:
Vem som helst kan hamna i den situtionen att man slår nån, man såsom kvinna.
I ett försvarläge stämmer det säkert, men inte "i brist på makt" som du skrev. Där har vi olika uppfattning.

Visst är det sjukligt av män att bruka våld mot sina kvinnor men varför gör dom det? Jag anser som du säkert förstår att BingoBimbo-bilder har en roll i detta.
Hmm, intressant uttryck - en synonym till Slitzbilder kanske? Ok, då är jag med till 100%. Eftersom jag anser att "män som slår" har någon form av "genetisk defekt" så har jag inte alls den uppfattningen att sexiga bilder skulle få männen att puckla på sina kvinnor...

Visst ska man respektera att andra har en annan syn på sexualitet och objektifiering. Jag kan även förstå varför dom tycker så men jag håller inte med dom och jag tycker inte dom för samhället framåt ett enda dugg.
Nej det tycker inte jag heller. Men anser väl å andra sidan att allt man gör inte behöver ha som syfte att "föra samhället framåt"...


Därför debatterar jag gärna vilt i denna fråga. Jag tycker precis lika illa om manlig som kvinnlig utseendefixering och värjer mig vildsint från människor som anser att Playboy-utseende är vad man ska sträva efter.
Jag har aldrig träffat någon som anser att Playboy-looken är något man skall stäva efter. Hade jag gjort det hade jag också värjt mig, men kanske inte vildsint. Däremot anser jag det vara ok att ha sitt utseende som "hobby", oavsett om man bygger muskler, opererar brösten eller fettsuger. Jag är för en fri värld där människor själva får bestämma vad de vill lägga tid och pengar på.

Vill också tacka för att du på ett sakligt sätt beskriver din inställning och uppfattning i dessa frågor. Jag känner att jag får svar på många frågor jag har haft angående folk som har en annan uppfattning än jag.

Ber också om ursäkt för att vi har hamnat en bit från det ursprungliga ämnet i denna tråd. Samtidigt som jag finner dessa forum alldeles fantastiska eftersom alla sidor får en chans att komma till tals, till skillnad från media, TV osv.
 
PHP:
fram med mer gamla kvinnor på fotosidan.
skrev Per Crona på sidan 4 i detta debattämne. Jag håller helt med. Men inte bara på fotosidan.

Pers rader fick mig att tänka på journalisten Åsa Moberg som vek ut sig i Aftonbladets kvinnobilaga (tror jag det var?) för en del år sedan. Hon hade väl gott och väl passerat fyrtioårsstrecket men bilden var sensuell och Åsa väldigt vacker. Hon visade också brösten på bilden utan att de var lyfta eller opererade.
Jag vet inte om Skugge når lika långt som Moberg eftersom hon vänder sig mot alla utvik samtidigt som hon faktiskt gör ett själv. Även om syftet är ett annat än de andra utvikningstjejerna. Och hemska tanke. Tänk om de utvikningsbrudar som figurerar i Slitz och som inte har opererat sig tänker samma sak som Skugge, att de vill visa hur en vanlig svensk tjej ser ut.
 
müsli skrev:
...Kan någon förklara hur dessa bilder kan få folk att misshandla? Jag förstår inte.
Får jag göra ett försök?
Hela syftet med att fotografera tjejer på det sätt som görs i dessa tidningar går ut på att framställa kvinnor som attraktiva föremål, ungefär som en snygg bil eller ett tjusigt frisparksmål från 26 meter.

Att man använder sig av babyolja, blickar tmed ”sug” i (tomma kallar jag dem), rakade kroppar och andra attribut går ut på att framställa dem som ofarliga barn utan egen vilja och erfarenhet. Man infantiliserar dem för att ta bort den eventuella livserfarenhet och personlighet de kan ha vilket gör dem ”ofarliga” för män.

Tänk då tanken att en kille som fått sin kvinnosyn från denna typ av bilder och andra mediers sätt att visa upp kvinnor möter en tjej (äntligen skall han få göra ”det” på riktigt) och de kanske gifter sig.
Under åren som går upptäcker han att den där tjejen inte alls var så lätthanterlig och minsann har egna åsikter och han kanske rent av känner sig dum när hon börjar diskutera samhälle och rymda fångar på företagsfesterna.
En dag (efter några manliga groggar (typ femton)) brister något när hon återigen klagar på att han inte kan komma ihåg att hämta barnens medicin på apoteket.
Resultatet blir ännu ett avslaget okben i statistiken.
 
www.tille.se skrev:
Även om syftet är ett annat än de andra utvikningstjejerna.
Enligt psykoterapeuten så var det kanske inte så mycket annorlunda syfte. Enligt henne så handlade det om att få exponeras. Syftet för exponeringen kanske i slutändan var olika, men det handlade om att visa tjejen i fråga så att de skulle få synas. I Linda Skugges fall så är det tydligen en bok på gång och hon svarade inte nekande till antydningen om att detta skulle ha något att göra med detta.

Skugge tjänar ju pengar på att skriva så om hon kan få till stånd en debatt så kan det främja hennes karriär. Precis som de andra tjejerna hoppades att det skulle främja deras ambition att "nå" Playboy. Olika vägar att gå, men väldigt lika sätt att nå dit. Uppmärksamhet.

Nåväl, inte så mycket att älta om detta. Jag fick faktiskt en lite mer positiv bild av Skugge efter att ha sett detta program än tidigare då jag bara läst några få av hennes krönikor. Vissa av dem lämnade en väldigt unken smak i munnen. Det var skönt att se att hon kunde vara mindre provokativ när hon inte doldes bakom en penna.
 
müsli skrev:
Hur menar du då? Menar du misshandel, dvs icke självförsvar?
Kan någon förklara hur dessa bilder kan få folk att misshandla? Jag förstår inte.

Ja, jag menar icke självförsvar. Själv är jag en mycket fridfull person. Jag är vapenvägrare och övertygad pacifist men min gräns går också nånstans. Jag hoppas bara jag aldrig kommer dit...

Bilderna i sig får givetvis ingen att misshandla per automatik men jag anser att dom är ett hinder i vägen mot en bättre och jämlikare värld. Jag tycker dom spär på cementeringen av gamla könsroller jag inte ser som nån bra väg för framtiden. Jag är uppväxt med massor av fördomar och idiotiska konventioner om hur en man ska vara och hur kvinnor ska se ut och jag verkligen hatar det. Jag har en 8-årig dotter och om hon vill bli BingoBimbo-brud när honom blir så gammal så kommer jag att acceptera det och stödja hennes val. Det enda jag kan göra under hennes uppväxt är att försöka förklara för henne vilka alternativ hon har att välja på i livet så får jag hoppas att hon väljer nåt som funkar för henne. Vad jag däremot vill jobba för är att hon får vara som hon vill och inte blir bedömd efter hur hon ser ut.

Varför tjejer "ställer upp" på dessa bilder förutom av pengaskäl vet ju inte jag men det beror nog på att jag är sketful och inte får leka med dom "snygga" människorna. Nu håller iofs det resonemanget inte alls på mig då jag tycker mörksolbränna, gymmuskler, fulblonderingar och silikonbröst är tokfult :)
 
mipert skrev:
Får jag göra ett försök?
Hela syftet med att fotografera tjejer på det sätt som görs i dessa tidningar går ut på att framställa kvinnor som attraktiva föremål, ungefär som en snygg bil eller ett tjusigt frisparksmål från 26 meter.

Att man använder sig av babyolja, blickar tmed ”sug” i (tomma kallar jag dem), rakade kroppar och andra attribut går ut på att framställa dem som ofarliga barn utan egen vilja och erfarenhet. Man infantiliserar dem för att ta bort den eventuella livserfarenhet och personlighet de kan ha vilket gör dem ”ofarliga” för män.

Tänk då tanken att en kille som fått sin kvinnosyn från denna typ av bilder och andra mediers sätt att visa upp kvinnor möter en tjej (äntligen skall han få göra ”det” på riktigt) och de kanske gifter sig.
Under åren som går upptäcker han att den där tjejen inte alls var så lätthanterlig och minsann har egna åsikter och han kanske rent av känner sig dum när hon börjar diskutera samhälle och rymda fångar på företagsfesterna.
En dag (efter några manliga groggar (typ femton)) brister något när hon återigen klagar på att han inte kan komma ihåg att hämta barnens medicin på apoteket.
Resultatet blir ännu ett avslaget okben i statistiken.

Kan man anställa dig som spökskrivare, mipert :)

Precis vad jag ville skriva men inte lyckades formulera skriftligt.
 
fjalstal skrev:
...Varför tjejer "ställer upp" på dessa bilder förutom av pengaskäl...
Tro mig, några pengar ger inte deras utvik.
Jag får lust skrika rakt ut varje gång jag hör/läser om en tjej som vill bli modell för att det är ett kul sätt att tjäna pengar.
 
mipert skrev:
Får jag göra ett försök?
En intressant syn på det hela och bra beskrivet.

Det är ett ganska klassiskt sätt att göra på. Genom att reducera en person eller grupp av personer till något annat än människor är det lättare att göra saker som man normalt inte skulle gjort. Så om man lyckas reducera en person till ett objekt är det lättare att gå över gränsen som man aldrig annars skulle korsa.

Nu tror jag inte att det är huvudsyftet med denna typ av fotografier eller ens något medvetet eller önskat syfte. Kan de emellertid vara orsak till sådant? Säkerligen kan det finnas fall. Hur många? Hur stor roll spelar de in? Jag vet inte och tror att det är omöjligt att kvantifiera.

När det gäller kvinnomisshandel så tror jag personligen att andra faktorer väger betydligt mer in i det hela. Det förefaller för mig som ett väldigt enkelt sätt att förklara misshandel med utvikningsbilder även om det kan finnas en (svag?) koppling. Man kan säkerligen göra andra kopplingar också men jag vill vara väldigt försiktig att tillskriva något en så enkel orsak och framförallt på grund av en sådan koppling ta för långtgående åtgärder (ex fördöma/förbjuda utvik). Det måste finnas bättre sätt att komma till rätta med de problemen.

Angående det Calle skriver så är jag inte så oroligen över gamla könsroller och att de ska befästas ytterligare. Tycker mig ofta observera större variationer inom grupper än mellan grupper i samhället, exempelvis mellan män/kvinnor. Jag är glad att Calle har en så öppen attityd till uppfostran av sin dotter. Hade fler sådan attityd är jag övertygad om att dessa problem skulle vara mycket mindre. Hoppas att hon inte väljer att vika ut sig. Min förhoppning är att ingen gör det utan vidare. Det är inget fel att tycka om sin kropp och vara stolt över den nog mycket för att kunna visa upp den för andra. Men utvik är för mig inte det bästa sättet att välja att göra det på. Men vill någon göra det så... tja, de får väl göra det. Jag kommer väl fortfarande att glo på bilderna och tänka: "Snygg tjej, men varför? Vill inte söka mig till någon som viker ut sig..."
 
mipert skrev:
Får jag göra ett försök?...
Tack för försöket. Men jag tycker det låter lite långsökt. ;)
Dessutom tror jag att den som konsumerar dessa bilder och där ser en objektifiering har en annan störning i grunden. Dvs konsumtionen av dessa bilder är snarare symptom på, än orsak till störningen.

Om man däremot, som jag tror de flesta tycker, att dessa bilder ibland kan funger som ett frö för fantasin, där man snarare ser en situation än ett objekt, så är det inte värre än alla andra fantasier som både män och kvinnor har, erotiska eller inte.
 
fjalstal skrev:
Varför tjejer "ställer upp" på dessa bilder förutom av pengaskäl vet ju inte jag...

Jag vet heller inte alla anledningar (om det finns fler än den jag känner till) men de tjejer jag har mött gör det inte för pengarna. Det trodde jag också först eftersom jag påpekade att tidningarna sällan ger något betalt, men då fick jag höra att; "Det spelar ingen roll, bara jag får vara med".
Det är "äran" det handlar om, lite svårt att förstå kanske. Ja, det finns tom tjejer som skulle gå så långt att ställa upp på en "Lewinsky" med chefredaktören för att få komma med i tidningen....
 
müsli skrev:
...Men jag tycker det låter lite långsökt...
Nyfiken som alltid undrar jag vad som är långsökt i min lilla ”historia”?

[Jag kanske bör påpeka att jag inte tror att någon köper ett nummer av Moore för första gången och helt plötsligt får en oförklarig lust att slå sin flickvän sedan tre månader.]
 
Mattsen skrev:
I ett försvarläge stämmer det säkert, men inte "i brist på makt" som du skrev. Där har vi olika uppfattning.

Förlust av makt/kontroll gör väl ofta att man hamnar i ett försvarsläge? Hade vi varit riktiga karlakarlar med 15 groggar innanför västen utanför nån dansbana, istället för att "slåss" skriftligen, så hade vi nog slagits ordentligt vi det här laget. Troligen hade det varit jag som börjat bråka i så fall också. Det är därför jag inte ens dricker en lättöl :)

Mattsen skrev:
I
Hmm, intressant uttryck - en synonym till Slitzbilder kanske? Ok, då är jag med till 100%. Eftersom jag anser att "män som slår" har någon form av "genetisk defekt" så har jag inte alls den uppfattningen att sexiga bilder skulle få männen att puckla på sina kvinnor...

Själv fick jag DAMP-diagnos på 36-årsdagen och visst gör min typ av handikapp, med uppmärksamhetsproblem, impulsivitet och överaktivitet, att man blir aggresivare om man inte lär sig hantera det. Däremot tror jag inte genetiska "defekter" är nån förklaring i alla kvinnomisshandelsfall.

Mattsen skrev:
I
Men anser väl å andra sidan att allt man gör inte behöver ha som syfte att "föra samhället framåt"...

Det är väl att lägga för stor börda på folk, ja. Att tänka över var man står åsiktsmässigt i sin vardag är väl inte för mycket begärt däremot? Att ta saker för givna för att "det alltid har varit så" är det jag vänder mig mest emot.

Mattsen skrev:
I
Jag har aldrig träffat någon som anser att Playboy-looken är något man skall stäva efter. Hade jag gjort det hade jag också värjt mig, men kanske inte vildsint. Däremot anser jag det vara ok att ha sitt utseende som "hobby", oavsett om man bygger muskler, opererar brösten eller fettsuger. Jag är för en fri värld där människor själva får bestämma vad de vill lägga tid och pengar på.

Jag har haft rätt mycket kontakt med människor som lägger "all" sin energi på att se bra ut eller vara bäst på nåt och jag är inte imponerad. Min erfarenhet är att de flesta människor som lägger näst intill all energi på ett snävt intresseområde tappar greppet om verkligheten i någon mån.
 
mipert skrev:
Tro mig, några pengar ger inte deras utvik.
Jag får lust skrika rakt ut varje gång jag hör/läser om en tjej som vill bli modell för att det är ett kul sätt att tjäna pengar.
Men Mikael, de som lyckas löpa linan ut och inte trilla av på vägen dit (hur få det nu är som verkligen klarar av det) kan ju faktiskt få pengar (det har hänt, overkligt nog!). Men jag skulle råda det till någon lika mycket som jag skulle råda en niondeklassare som ska göra yrkesval att välja att bli "lotterimiljonär". Faktum är att den karriärbanan verkar vara kantad med betydligt färre elakheter och sätt att bli utnyttjad på. Som utvik blir man ju dessutom stämplad med en stämpel som sitter tämligen vattenfast. Men då vatten rinner av vissa så är det kanske inget som man bryr sig om.

Det finns nog andra drivkrafter än pengar också. Önskan att få synas, att vara någon mer än en grå anonym siffra i folkbokföringen, att bevisa att man tilltalar andra (även om den gruppen kan vara snäv och man faller i onåd hos andra), att göra revolt ("jag bestämmer minsann själv över min kropp och vad jag får göra med den"), ett missriktat sätt att visa att "man duger". Man kanske "bara" är exhibitionist. Eller en kombination av pengar och flera av dessa. Tror att psykologiska faktorer är ganska stora, men man skall inte undervärdera pengarnas makt. Varför spelar folk på lotto/bingo/hästar/etc? Högst hälften av intäkterna får gå tillbaka i vinst. Den enda vinnaren är den som tar emot skatten. Farbror skattekista. Ändå så gör folk det. Rationellt? Nej. Hopp om pengar? Ja. Säger någon någonsin att de bara gör det för pengarna? Tveksamt, eftersom man vet att rationellt förlorar man på det och inte vill framstå som okunnig och naiv, men hoppet lever. Möjligtvis är det spänningen man är ute efter. Men spänningen efter vad? Att vinna. Tillbaka på ruta ett... (Notera att jag inte har något mot folk som spelar)

Dock håller jag helt med dig (fast jag gråter en stilla tår för dem istället). Bara för att det finns en mikroskopisk chans att i slutänden tjäna pengar på att vika ut sig och därigenom få kontakter/uppdrag/etc så är det lite blåögt att tro att man skulle gå hela den långa vägen utan att få sig en törn eller två. Killen från Slitz sade ju precis detta. De som lyckas i slutänden gör det inte på grund av utviket, de har andra kvaliteter som gör det (jag skulle vilja säga att det är en vinnarinstinkt och ambition att uppnå ett mål) och att utviket i bästa fall kan vara ett sätt att sticka upp ur mediabruset och få sina 15 minuter vid "rätt" tillfälle. Lite desperat sätt bara att få dessa 15 minuter.

Men om någon har ett idiotsäkert sätt på att tjäna grova pengar på att vika ut sig utan negativa konsekvenser så hojta till. Ni får se mig på nästa omslag av lämplig tidning! Men det får i sådant fall bli imorgon, efter min skönhetssömn.
 
maxzomborszki skrev:
Jag är glad att Calle har en så öppen attityd till uppfostran av sin dotter. Hade fler sådan attityd är jag övertygad om att dessa problem skulle vara mycket mindre.

En nära anhörig "kom ut" som lesbisk för en del år sen och jag såg hur mycket elände hon fick stå ut med en period p g a alla normer som hon bröt emot. Själv är jag inte direkt "normal" i alla hänseenden och de flesta av mina kompisar är rätt kufiska. Att vika ut sig anser jag också faller lite utanför ramarna och det jag vänder mig mest mot är att man (branschen?) försöker normalisera nakenbilder.

Att skuldbelägga folk är ju aldrig nån bra idé och det är verkligen inte det jag är ute efter gentemot de tjejer som väljer att vika ut sig. Om dom vill visa upp sig så måste dom ju få göra det men jag tror dom gör sig själva en tjänst om dom inser att det uppfattas som extremt av en stor del av befolkningen.
 
Nä, jag ser inte kopplingen mellan bilderna och misshandel. Född på 70-talet som man är så är man ju idet närmaste uppfödd på porrens utveckling liksom videovåldet.

Fast jag misshandlar vare sig kvinnor eller andra pga det. De som misshandlar har nån form av fel det är jag övertygad om. Att den skulle vara genetiska betingad tror jag inte, där emot att den har med uppväxtmiljö att göra tror jag.

Det finns studier som visar att de som misshandlar ofta blev misshandlade som barn. Likaså att skilsmässobarn löper större risk att själva skilja sig. Samt att de ofta bildar familj tidigt. Enligt psykologer har det med att göra att de vill bilda den familj de själva inte hade som små, typ.

Angående programmet så tycker jag bara att Skugge bekräftar den negativa bild jag redan har av henne. Lite av det jag reagerade på var:

* Hon kallade fotografen för äcklig porrgubbe. Jag undrar vad hon grundar det på. Att han fotograferar lättklädda flickor och dessutom har mage att ta betalt för sitt arbete?

* Hon var den enda som satt med armarna i kors framför sig. För det som inte vet vad beteendevetaran säger om det så kolla upp det.

* När hon för en gångs skull har chansen att fronta en modell i form av Linda Rosing så är det enda hon kan haspla ur sig ett lycka till med skivan. Hon är vad jag på nätet kallar tagentbordshulligan, med det menar jag någon som är dryg, kaxig, störig så länge man slipper fronta nån ansikte mot ansikte.

* Hennes råd till den andra modellen var att plugga till civilingenjör. Detta utan att kolla vad tjejen ens var intresserad av eller om hon har den möjligheten. Jag uppfattade det som att Skugge tyckte det var mer viktigt att hon pluggade till ett mansdominerat yrke än att syssla med nått hon var intresserad av. Fast jag håller dock med i rådet att studera, till vad får hon bestämma själv.

* Hennes kommentar angående de tjejer som modellade i inslaget var att de kunde ju så mycket annat. Nu kan jag naturligtvis inte svära på det, men personligen tvivlar jag på att hon träffat dem och således kan uttala sig särskilt kvalificerat om saken. Det framgick inte heller om modellandet var det enda de sysslade med.

Avslutningsvis bara älskade jag psykologen sågning av Lindas utvik. Linda gör det hon gör av en enda anledning... sin egen.

Nä det finns bättre feministiska krönikörer än Skugge. Annika Lantz, Liza Marklund för att nämna två. Nu vet jag iofs inte om de skriver krönikor längre.

/Maverick
 
Jag tar mig än en gång friheten att försöka ge en förklaring till något som det inte finns enkla svar på.

Många tjejer viker inte ut sig för att de är övertygade om sin enorma skönhet utan för att de vill få bekräftat av andra att de faktiskt är snygga.
Jag tror nästan att om män blev bättre på att ge (vettiga) komplimanger och bekräfta sin kvinnas skönhet eller andra värden skulle lusten att vika ut sig minska.

Jag råkar faktiskt ha lite erfarenhet av att vara modell. När jag jobbade i Toronto stod jag och höll verktyg för en katalogs bilder, de behövde några skapliga händer och mina dög.
Men jag har faktiskt fotograferats i underkläder!
För en broschyr åt en liten firma.

Och jag förstår kicken av att veta att någon tittar på ens bilder och tycker man är snygg.
Några har tyckt att jag hade en riktig simmarkropp på bilderna.

En tjej som får se sina bilder på omslaget till Moore (eller nästan i alla fall, man kan ju bli alltid bli bubblare på flickor .se) vet att hon för ett ögonblick var drottning, hon ÄR snygg, annars hade hon ju aldrig hamnat på bild i tidningen eller hur?

Så när jag som vanligt går genom Malmö på väg till jobbet utan att en enda kvinna ger mig mer än ett ointresserat ögonkast vet jag att jag ändå en gång blev bekräftad.
Skillnaden mot många av de unga tjejerna som vill vika ut sig är att många av dem bara har detta. De borde göra som Skugge sade och börja plugga och skaffa ett jobb.

Att vika ut sig kommer aldrig ge dem en karriär eller några pengar, såvida inte karriären handlar om ett uppslag i Playboy.

[vill påpeka att jag inte för ett ögonblick tror mig vara ”snygg” bara för att någon en gång fick för sig att jag kunde bära upp ett par kalsonger. jag vet vem jag är (två snäpp ovanför ”ointressant” på en femtongradig skala) och bekräftas via mitt fotograferande och min familj.]
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.