Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Skugga" bildkanten - hur gör man (PS CS3)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus DS

Ny medlem
Kan någon hjälpa mig att skapa en "skugga" av bildkanten. Jag har sett många som skapar en "skugga" av bildkanten och sedan sätter på en vit ram vilket ju blir snyggt.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Det jag alltså vill få till är att det blir en lätt skuggning av t ex höger bildkant samt den nedre bildkanten. Att skapa ramar och så har jag inga problem med men jag får inte till skuggningen..
Jag använder PS CS3.
Mvh.

Kan någon hjälpa mig att skapa en "skugga" av bildkanten. Jag har sett många som skapar en "skugga" av bildkanten och sedan sätter på en vit ram vilket ju blir snyggt.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Det jag alltså vill få till är att det blir en lätt skuggning av t ex höger bildkant samt den nedre bildkanten. Att skapa ramar och så har jag inga problem med men jag får inte till skuggningen..
Jag använder PS CS3.
Mvh.

dubbelklicka till höger om lagerminiatyren och lagertexten för att få fram layer styles-dialogrutan. där har du dropshadow.

Hoppas det inte gäller bilder på FS. För jag är så trött på att bilderna inte klarar att stå för sig själva utan behöver en massa effekter för att se någorlunda intressanta ut.... Man har ett visst antal pixlar att jobba med och så väljer man att slösa en drös på en sketen ram...Trist tycker jag!

Hoppas det inte gäller bilder på FS. För jag är så trött på att bilderna inte klarar att stå för sig själva utan behöver en massa effekter för att se någorlunda intressanta ut.... Man har ett visst antal pixlar att jobba med och så väljer man att slösa en drös på en sketen ram...Trist tycker jag!

Jag tycker inte att ovanstående inlägg ger dej Linus svar på frågan....
Tråkigt att det finns dom som gör om frågor till argumenterande om för/emot bildbehandling!!!!

Att mörka kanterna(eller ljusa upp) kan förstärka bilden/bildmeddelandet kraftigt....
En ram kan defenetivt höja bilden....gå på några fotoutställningar eller gallerier å titta så får du se.
Det är inte många som ställer ut sina bilder utan någon form av ram.
Jag menar därför att alla som vill göra en ram ska göra det även här på FS!

Nu till mitt svar på din fråga.
Det snabbaste/enklaste sättet är nog att gå in under "Filter", en bit längre ner har du "Distort" sen gå in på "Lenscorrection".
Du kommer då att få upp en ny ruta i PS.
Mitt på den rutan har du "Vignette" (vinjettering på svenska).
Dra reglaget åt vänster å vips har du mörkar bilden i kanterna.
Dra åt höger för att ljusa hörnen (passar på tex bröllopsfoton)
Med "midpoint" kan du reglera hur långt ut/in vinjeteringen ska gå på bilden.

LYCKA TILL!

Mvh Göran

Först vill jag be om ursäkt för min ton i förra inlägget. Lite trist uttryckt kanske. Men min åsikt står kvar. Och ärligt talat mina herrar. Hur ofta läggs ramen på för den specifika bilden och hur ofta har man en och samma ram till alla sina bilder. Givetvis gör var och en som den vill. Men lika självklart är det att jag får tycka som jag vill. Och jag tycker att det är trist och att det är slöseri med bildyta när man som här på FS är så pass begränsad redan...

Mvh
Jerka

Först vill jag be om ursäkt för min ton i förra inlägget. Lite trist uttryckt kanske. Men min åsikt står kvar. Och ärligt talat mina herrar. Hur ofta läggs ramen på för den specifika bilden och hur ofta har man en och samma ram till alla sina bilder. Givetvis gör var och en som den vill. Men lika självklart är det att jag får tycka som jag vill. Och jag tycker att det är trist och att det är slöseri med bildyta när man som här på FS är så pass begränsad redan...

Mvh
Jerka

Jag tycker att det är helt ok med olika åsikter, men här handlade frågan om hur man gör för att mörka bilden ute i kanterna och inte hurvida om en ram/vinjettering passar på bilderna här på FS.
Den frågan kan du gärna ta upp här i forumet, i en egen "tråd", vilket säkert kan leda till en hel del intressanta svar/diskusioner :)

Själv blandar jag vilt med ramar, utan ramar, beskärningar etc.
Allt utifrån vilket JAG tycker göre sig bäst med den aktuella bilden...

Som sagt,jag tycker att man ska hålla sig till "tråden" när man svarar....Linus var ju intresserad av hur man gör för att mörka ute i hörnen.....

Ha de bra//Göran

.

Som sagt,jag tycker att man ska hålla sig till "tråden" när man svarar....Linus var ju intresserad av hur man gör för att mörka ute i hörnen.....

Ha de bra//Göran

.

Och med det sagt så kanske du ska svara på hur man gör en skugga av bildkanten, för det var det trådskaparen efterfrågade i sitt inlägg...

Om du går upp och läser mina tidigare inlägg ovan kan du se en enkel beskrivning av hur man kan göra ;)
Det finns givetvis andra metoder oxå....

//Göran

Ja, du har gjort en beskrivning av ett sätt att skapa en vinjettering på en bild, men jag uppfattade det som om trådskaparen frågade efter något annat, nämligen hur man gör det som brukar kallas "Drop shadow" vilket han också fick svar på i tråden andra inlägg...

Ska någon svara honom då?? Jag vill också veta. Om jag dubbelklickar till höger om miniatyren kommer ingen sån dialogruta.
Sluta kasta sand, hjälp till istället!

Ska någon svara honom då?? Jag vill också veta. Om jag dubbelklickar till höger om miniatyren kommer ingen sån dialogruta.
Sluta kasta sand, hjälp till istället!

Du jobbar antagligen bara med ett lager om inte den menyn visas.
Bilden på ett lager ska kasta sin skugga på ett underliggande lager som naturligtvis också måste vara lite större till ytan än det föregående för att det ska bli plats över för skuggan att synas. Kanske inte en jätte-pedagogisk förklaring men jag hoppas att den fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar