ANNONS
Annons

Skrammel i D50:s kamerahus - ska det vara så?

Produkter
(logga in för att koppla)

NilsDacke

Medlem
För en vecka sen packade jag upp min första digitala systemkamera (min första systemkamera över huvud taget) som jag beställt av Cyberphoto via internet. Det är en Nikon D50 och jag var ivrig över att få montera ihop alla delar och prova den. Men när jag lyfter på kamerahuset hör jag genast något som dämpar min glädje - ett distinkt "skrammel"!? Jag vickade lite till på kameran och mycket riktigt, något rör sig fritt inne i huset. Jag kan bäst beskriva ljudet som om det vore en fjäder, sprint eller lite tunn stålbit som fortsätter att "vibrera" eller skaka flera sekunder efter att kamerahuset slutat röra på sig.
Jag tänkte att det måste vara något fel och kontaktade Cyberphotos kundtjänst dagen därpå (deras telefontid upphör kl. 17.00). Där berättade jag för dem om mitt problem och de sa att "ja, det är nog bäst du skickar tillbaka den då". Okej, vad bra tänkte jag. Jag får vänta en vecka på min nya kamera men jag får i alla fall en ny. En halvtimme senare rinnger samme man jag talat med tidigare upp mig och säger "jag har talat med mina kollegor och de säger att det SKA VARA ett "klickande ljud" - "nej det skramlar avbröt jag" - "ja ett skramlande klickljud" svarade han, men jag stod på mig och sa att som det låter kan det inte vara normalt. Han gav då med sig till slut och jag sände kameran i retur samma dag. I onsdags ringde jag upp dem igen och frågade om de hade fått min retur och de hade de. "Vi skickar en ny idag om vi anser att du har rätt i din retur och det är fel på kameran" sa han. "Annars ringer vi dig". De ringde inte och samma kväll kunde jag läsa på deras utmärkta orderspårningssida att min nya kamera var på väg.
Idag torsdag hämtar jag, glad i hågen ut den nya försändelsen samt en restorder på ett 55-200 objektiv som jag beställt. Men när jag packar upp den nya försändelsen så låter det här kamerahuset EXAKT på samma sätt! Jag vet inte vad jag ska tro? Antingen har de testat kameran, funnit att den trots allt fungerar och skickat tillbaka samma (vilket jag tror för bandet på kameran med gula Nikonloggan har små veck efter att ha suttit på en kamera - jag satte dit mitt förra ggn) utan kommentar eller så är det en ny som har samma fel? Eller så ska det vara så här? Hur det än ligger till skulle jag vilja ha en förklaring. Jag vill veta vad ni tycker innan jag ringer dem igen i morgon. Har ni varit med om liknande förut? Ska ett nytt kamerahus "skramla"?
Tacksam för svar.
Andreas Eriksson, Uppsala

Det kan finnas 2 anledningar till att det "skramlar" i din kamera.

1. Orienteringssensor för automagisk rotation av bilderna

2. Liten plåt som sitter i foten till den inbyggda blixten (
Se denna bild)

Hmm. Jag har kollat runt lite på nätet och det står här och var att det förmodligen är "Vertical sensor". Men borde inte detta finnas på D70 också då? Den jag tittat på tidigare har inte låtit likadant.

Min D50 låter också lite när man rör på den, ung. som en tunn fjäder som oscillerar innan rörelsen dämpas ut. Den låter inte så mycket egentligen, men i början var jag ju lite fundersam, dyra saker med en massa elektronik och finmekanik i borde inte låta... Men nu hör jag det knappt längre.

Jag antog/antar att det är vertikalsensorn som orsakar det. Min D50 funkar bra, så jag tror inte det är några problem.

I storebror D70 hörs ett knappt hörbart dovt, avlägset klick, inget skrammel, när man vickar kameran i sidled . . . .
/Göran

Den här frågan var uppe när D70 hade släppts också. Flera trådar om "skrammel". Boven i dramat var vertikalsensorn.

Skakar man min D70 och håller örat nära låter det som en liten maracas - och har alltid gjort. Och den har funkat som en klocka i 20 000 exponeringar nu.

Är övertygad om att din D50 är frisk som en nötkärna.

Senast ändrad:
Metica skrev:
Jag säger som jag brukar: If it ain't broke, don't fix it.

Funkar din kamera? Bra.

:)

Mvh /Peter

Så simpelt är det ändå inte. Man har ju alltid maximalt otur (Murpheys law), vilket innebär att den där fjädern kommer a) gå av, b) falla bort, c) fastna i slutaren, den dagen garantin går ut.

Visst får man den säkert reparerad då, men hjärtat stannar till lite.

Ja, köper man dyr teknisk utrustning för över 10.000 kr vill man ju veta vad eventuella oljud beror på oavsett om de är normala eller ej. Även om kameran fungerar bra idag, så är det ingen garanti för att den gör så i morgon eller när garantin går ut. Då är det bäst att vara säker från dag ett. Det är därför jag tar upp frågan.
Tack för era kommentarer.

Jo det är ju alltid så när man köper något dyrt. Det var likadant när jag hade köpt bil, jag lyssnade efter minsta lilla ljud och oroade mig för att något var fel. Nu håller jag på att köpa hus. Gissa om jag kommer lyssna...

Slowfinger skrev:
Skakar man min D70 och håller örat nära låter det som en liten maracas
Hahaha! Bra beskrivet!

NilsDacke skrev:
Hmm. Jag har kollat runt lite på nätet och det står här och var att det förmodligen är "Vertical sensor". Men borde inte detta finnas på D70 också då? Den jag tittat på tidigare har inte låtit likadant.

Jag har haft 2st D70. Bägge har skramlat en aning.

Gå in i en butik och skaka en ny D50 och jämför.

MrCrowly skrev:
Det kan vi ju inte svara på, får då tar den ju inte slut där du frågade om den tog slut.

Så detta svar finns inte...

Om tråden inte fortsätter förstås... :)

Jag syftade på att det var lite mycket of the topic, även jag bidrog . .
Men å andra sidan tycks problemet vara inringat så ämnet är väl uttömt.

/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar