NilsDacke
Medlem
För en vecka sen packade jag upp min första digitala systemkamera (min första systemkamera över huvud taget) som jag beställt av Cyberphoto via internet. Det är en Nikon D50 och jag var ivrig över att få montera ihop alla delar och prova den. Men när jag lyfter på kamerahuset hör jag genast något som dämpar min glädje - ett distinkt "skrammel"!? Jag vickade lite till på kameran och mycket riktigt, något rör sig fritt inne i huset. Jag kan bäst beskriva ljudet som om det vore en fjäder, sprint eller lite tunn stålbit som fortsätter att "vibrera" eller skaka flera sekunder efter att kamerahuset slutat röra på sig.
Jag tänkte att det måste vara något fel och kontaktade Cyberphotos kundtjänst dagen därpå (deras telefontid upphör kl. 17.00). Där berättade jag för dem om mitt problem och de sa att "ja, det är nog bäst du skickar tillbaka den då". Okej, vad bra tänkte jag. Jag får vänta en vecka på min nya kamera men jag får i alla fall en ny. En halvtimme senare rinnger samme man jag talat med tidigare upp mig och säger "jag har talat med mina kollegor och de säger att det SKA VARA ett "klickande ljud" - "nej det skramlar avbröt jag" - "ja ett skramlande klickljud" svarade han, men jag stod på mig och sa att som det låter kan det inte vara normalt. Han gav då med sig till slut och jag sände kameran i retur samma dag. I onsdags ringde jag upp dem igen och frågade om de hade fått min retur och de hade de. "Vi skickar en ny idag om vi anser att du har rätt i din retur och det är fel på kameran" sa han. "Annars ringer vi dig". De ringde inte och samma kväll kunde jag läsa på deras utmärkta orderspårningssida att min nya kamera var på väg.
Idag torsdag hämtar jag, glad i hågen ut den nya försändelsen samt en restorder på ett 55-200 objektiv som jag beställt. Men när jag packar upp den nya försändelsen så låter det här kamerahuset EXAKT på samma sätt! Jag vet inte vad jag ska tro? Antingen har de testat kameran, funnit att den trots allt fungerar och skickat tillbaka samma (vilket jag tror för bandet på kameran med gula Nikonloggan har små veck efter att ha suttit på en kamera - jag satte dit mitt förra ggn) utan kommentar eller så är det en ny som har samma fel? Eller så ska det vara så här? Hur det än ligger till skulle jag vilja ha en förklaring. Jag vill veta vad ni tycker innan jag ringer dem igen i morgon. Har ni varit med om liknande förut? Ska ett nytt kamerahus "skramla"?
Tacksam för svar.
Andreas Eriksson, Uppsala
Jag tänkte att det måste vara något fel och kontaktade Cyberphotos kundtjänst dagen därpå (deras telefontid upphör kl. 17.00). Där berättade jag för dem om mitt problem och de sa att "ja, det är nog bäst du skickar tillbaka den då". Okej, vad bra tänkte jag. Jag får vänta en vecka på min nya kamera men jag får i alla fall en ny. En halvtimme senare rinnger samme man jag talat med tidigare upp mig och säger "jag har talat med mina kollegor och de säger att det SKA VARA ett "klickande ljud" - "nej det skramlar avbröt jag" - "ja ett skramlande klickljud" svarade han, men jag stod på mig och sa att som det låter kan det inte vara normalt. Han gav då med sig till slut och jag sände kameran i retur samma dag. I onsdags ringde jag upp dem igen och frågade om de hade fått min retur och de hade de. "Vi skickar en ny idag om vi anser att du har rätt i din retur och det är fel på kameran" sa han. "Annars ringer vi dig". De ringde inte och samma kväll kunde jag läsa på deras utmärkta orderspårningssida att min nya kamera var på väg.
Idag torsdag hämtar jag, glad i hågen ut den nya försändelsen samt en restorder på ett 55-200 objektiv som jag beställt. Men när jag packar upp den nya försändelsen så låter det här kamerahuset EXAKT på samma sätt! Jag vet inte vad jag ska tro? Antingen har de testat kameran, funnit att den trots allt fungerar och skickat tillbaka samma (vilket jag tror för bandet på kameran med gula Nikonloggan har små veck efter att ha suttit på en kamera - jag satte dit mitt förra ggn) utan kommentar eller så är det en ny som har samma fel? Eller så ska det vara så här? Hur det än ligger till skulle jag vilja ha en förklaring. Jag vill veta vad ni tycker innan jag ringer dem igen i morgon. Har ni varit med om liknande förut? Ska ett nytt kamerahus "skramla"?
Tacksam för svar.
Andreas Eriksson, Uppsala