Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skräp inni i objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat120624

Avslutat medlemskap
Hej .... vet inte om jag är i rätt del av forumet nu, jag har ett tamron objektiv som jag lyckats få in något skräp i ..... givetvis syns det som en liten trevlig prick mitt i mina bilder. Undrar nu om det är någon som vet vad man kan göra åt det ... vågar man öppna objektivet själv ? (antagligen inte) vart kan man annars lämna in den på service utan att bli ruinerad ?

andye_swe skrev:
Hej .... vet inte om jag är i rätt del av forumet nu, jag har ett tamron objektiv som jag lyckats få in något skräp i ..... givetvis syns det som en liten trevlig prick mitt i mina bilder. Undrar nu om det är någon som vet vad man kan göra åt det ... vågar man öppna objektivet själv ? (antagligen inte) vart kan man annars lämna in den på service utan att bli ruinerad ?

Eftersom du verkar bo i Stockholm så kan du pröva med LP Foto mitt i stan. De har lagat och rengjort ett par av mina objektiv (ett Tamron och ett Minolta). Har bara gott att säga om deras instaser och service. Brukar ta en vecka så där och har kostat mellan 500 och 900 de gånger de hjälpt mig.

Butiken är öppen:
Sommartid:
Öppet för inlämning & utlämning av reparationer:
Torsdagar 11-18
Lunch 13-14

E-post: [email protected]

Övrig tid:
Efter överenskommelse

Tel +46 (0)8-442 95 70
Fax +46 (0)8-442 95 79
Regeringsgatan 83,
SE-111 39 Stockholm, Sverige

Lycka till.

Är du verkligen säker på att skräpet sitter i objektivet ?
Skräp i objektivet brukar inte synas på bilderna, då skall det vara en stor blaffa isåfall, skräp på sensorn därimot, kan synas på bilderna.

/kent

Bokeh skrev:
Är du verkligen säker på att skräpet sitter i objektivet ?
Skräp i objektivet brukar inte synas på bilderna, då skall det vara en stor blaffa isåfall, skräp på sensorn därimot, kan synas på bilderna.

/kent

Har en reserbation mot det påståendet.

Jag har haft två objektiv som haft skräp i sig.
Min erfarenhet har varit att det inte alltid synts men gjort det ibland beroende på motiv och vald bländare främst tror jag.

Vanligaste problemet är när skräpet täcker en del av exv. en himmel eller havsyta. På ett A3 kan nåt litet korn innanför frontlinsen yttra sig som en eller flera flera fläckar i lätt avvikande färg mot en ensartad bakgrund. Om det gäller zoomar så tror jag också att linsernas inbördes positioner påverkar detta.

Om motiven är mer sammansatta i textur och färg däremot är det sällan något man tänker på.

Just skräp i objektivet var skälet till att jag bad LP göra rent mitt Minolta 24mm objektiv. Efter det försvann problemen.

Annars håller jag med om att det oftast är skit på sensorn. Har dock upptäckt att den dammkontroll som finns i de moderna kamerorna trots allt verkar funka. Fick ofta göra rent min KM 7D men min Sony har jag ännu inte behövt göra rent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar