Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amaze

Medlem
Jag har sökt några jobb som skolfotograf men kanske egentligen inte har funderat igenom det hela så noga innan jag sökte. Idag ringde ett av företagen och vill träffa mig snarast - och nu har jag världens vånda.

Vad har ni för erfarenheter av skolfotografjobb?

För mig är förutsättningarna sådana att jag i så fall måste säga upp mig från mitt vikariat som jag har året ut (vilket förmodligen skulle innebära en del tjafs). Jag måste också införskaffa en bil för att kunna ta jobbet.

Jag tror att det skulle vara en bra erfarenhet, jag skulle förmodligen lära mig grymt mycket, men frågan är om det är värt det. Dels är det mycket osäkrare än min nuvarande tjänst (där jag dock verkligen inte trivs med mina kollegor, därav sökandet efter annat jobb), jag vet inte om jag kommer få samma lönenivå, plus att det innebär en del krångel med bil, plus att bil är dyrt i Sthlm, samt krångel med att få sluta mitt nuvarande jobb.

Någon som har tips, åsikter, kommentarer?
 
Jag kan varken råda dig att säga ja eller nej. Men jag var i din situation 1985. Fick chansen på SEFO, tre månaders provanställning, var tvungen skaffa bil för det, men hoppade på i alla fall.

Jobbet är stressigt, säsongsbetonat och var på min tid i alla fall inte så bra betalt. Det var ett tufft jobb, och föga glamouröst, men jag trivdes rätt hyfsat ändå, det är en erfarenhet jag inte skulle velat vara utan. Slutade efter drygt ett år då jag fick jobb på en tidning.

Är du säker på att det är fotograf du vill bli och vara? Då kan det vara en möjlighet att komma in i en stentuff bransch,dock utan garantier att du kommer längre än så. Men vill du odla dina konstnärliga sidor, då finns det andra vägar.
 
Jag är egentligen inte säker på nånting just nu. Jag står i valet och kvalet om jag ska välja en bana som fotograf, eller om jag istället ska plugga till jurist och ha fotandet som hobby. Jag är rädd att kasta mig ut, samtidigt som man väl måste göra det för att ta sig någonstans antar jag. Jag tänker att alla erfarenheter är nyttiga för att ge mig mer underlag för att bestämma mig. Kanske kan skolfotografjobbet vara det som kan visa mig att jag skall satsa, eller så får det mig att inse att jag inte vill bli fotograf - båda konsekvenserna är ju i längden positiva.

Min plan annars, om jag inte sökt eller fått skolfotografjobb, var att börja plugga jurist efter nyår, läsa det en termin och se hur det känns, och sen oavsett om jag trivs eller inte att söka Biskops-Arnö och om jag kom in där så skulle jag ta det beslutet då...

För övrigt har ett av de andra skolfotoföretagen jag sökte hos också ringt nu och vill träffa mig... Så våndan fortsätter.
 
Våga hoppa!

Mitt råd är att våga hoppa! Du skriver att du inte trivs med ditt nuvarande jobb, det finns en anledning till att du sökte jobben och det finns förmodligen en anledning till att de vill träffa dig.
Jag har arbetat som skolfotograf en säsong. Det var väldigt stressigt och hårda dagar, men också väldigt givande. Jag insåg att det var foto jag ville hålla på med, dock inte skolfoto. :eek:) Jag var också inne i en tvivlande period då jag itne visste vad jag ville. Lönen ligger på runt 17000;- lite olika för olika företag, en del företag betalar ut provision också. Jag lyckades förhandla till mig en firmabil också visserligen, men alla företag är nog inte lika snälla som de jag jobbade för!
Så mitt råd är att våga satsa. Vad har du att förlora? Egentligen... Kanske du inser att du vill jobba med foto, kanske inte. Men då vet du iallfall. Och även om inte skolfoto är så hemskt givande eller kreativt så är det en bra chans att få känna på stressen i en fotografs vardag!
Lycka till!
 
Livet är för kort för att tveka. Du har ju rätt att tacka nej efter intervjun om det inte känns bra. Bara för att man söker ett jobb betyder inte det att man måste ta det om man får det.

Sen tror jag som Urban att det är en riktigt bra erfarenhet för dig som fotointresserad. Om det är som yrke eller som "hobbyist", det kvittar väl. Provanställningen är i mina ögon ett skydd för båda parter. Under den perioden kan man känna efter.

mina fem ören..

/robin
 
Jag har jobbat som skolfotograf en termin för några år sen. Skolfotograf ska man INTE bli om man har ett genuint fotointresse (speciellt dokumentärt) utan om man gillar barn och att jobba ensam. Ett jobb som skolfotograf är ett tveksamt sätt inse om du vill jobba med fotografi eller inte eftersom det enligt mig knappt handlar om fotografi och är förödande för kreativiteten.

Visst, testa en termin innan du börjar plugga. Kanske du gillar det, det finns faktiskt de som gör det. Men min erfarenhet är att det fotomässigt gav i princip ingenting.
 
Håller med...

...till största delen. Det är otroligt okreativt. Och man måste tycka om barn (och deras föräldrar!). Så jag håller med om att det var rena rama döden för kreativiteten, men det som fick mig att verkligen våga satsa på att jobba med foto var just att få arbeta med kamera. Men som sagt, skolfotograf skulle jag aldrig bli igen! En termin räcker gott och väl. Jag tycker man skall prova på det mesta som ramlar framför en. Det är ett bra sätt att lära sig mer om sig själv, sina intressen osv.

Det bästa med skolfotografjobbet var uttrustningen! Under min lediga tid använde jag studiobelysningen, kameran och datorn til att fota mina egna projekt. Där fick jag mer utlopp för min egen kretativitet. Kalla det arbetsförmån...

Berätta gärna hur det går och vad du bestämmer dig för!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.