Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Jag fick hem mina barns skolfotografier och det var en berövelse. De var klart mjuka, skärpeplanet låg i nåvå med örat. Ögon och näsan låg klart utanför fokus. Det var även en stor fläck som inte kan vara annat en smuts på sensorn på samma ställe på båda barnens bilder. Detta påtalade jag för företaget som hade tagit bilderna och de svarade bara nonchalant att om det inte passade så var det bara att skicka tillbaka dessa. ÄR DETTA SERIÖST? Är alla skolfotoföretagen lika usla?

Tittade även på gruppbilden, som var hyfsad uppställd men i bakgrunden var det en bokhyllevägg. Rörigare bakgrund som drar till sig blicken kan man nog inte hitta.

Detta skulle de han nästan 400 kr för.....NEJ tack, jag tar nog mina bilder på barnen själv.
 
Ja det gör du rätt i

Slutade för länge sen att köpa skolfoton, tycker dom för det mesta bara är skit.Man tar bättre bilder själv fast man bara är amatör
 
Klart man inte ska köpa dom där dussin korten. Rena skiten oftast. "På min tid" så kom dom med paraplyer ,ett antal stativ för blixtrar och så knäppte dom med Hasselbladare, vet inte hur dom gör idag men jag antar att det är som du sa, digitalt för hela slanten(Digitala bakstycken?).
Bara en negativ sak med att inte köpa dom där korten och det är väl grupptrycket från ungarna. Jag vet själv hur upprörd jag var i ungdomen när mina päron inte ville köpa korten ett år...

Men gör som han rådde dig till... skicka tillbaka dom bara o skriv att du inte betalar 400:- för underkända kort. Gör alla så så kommer korten bli bättre eller billigare tillslut.
 
Samma upplevelse tyvärr. Dessutom hade plantan satt upp barnen mot ett svart fönster o dragit blixten rakt fram.

Slutade med att jag köpte en gruppbild a 100:-, som jag sedan scannade och photoshoppade till acceptabelt resultat.

I år har jag försökt sälja in mig själv som gruppbildsfotograf.

//Lazze
 
Tja, yngsta grabben skolfoto blev i alla fall bra:)
Klassfotot struntar vi i, de vill hellre ha skolfoto katalogen med skolfoton från hela kommunens högstadieskolor. Jag undrar varför:)

--jalle
 
Ok, då får jag väl ta rollen som kärringen mot strömmen...:)

Det är självklart trist med sådana erfarenheter som ni beskriver, även jag har sådana sedan tidigare. Men glöm nte att det finns undantag.

De skolfoto vi fick hem i år höll båda bra kvalité. Barnen går på olika skolor och dessa hade anlitat två olika företag. Tekniskt sett var korten bra, däremot olika beskurna. Smaksak vad man gillar. Båda företagen hade dessutom olika alternativ för beställning, så man behövde inte bli ruinerad.

Det enda jag har att anmärka på är de sv/v-kort som följde med. Där har nog båda företagen gjort det lätt för sig genom att bara trycka på "tunna ut" i PS och sedan "spara som". Fanns dessutom en del störande stick i gråtonerna
på det ena. Så där finns det nog en del att göra.

Men...vi är nöjda till största del i år.

Tyvärr finns det nog en del som idag vill slå sig in på denna marknad men som inte behärskar det. Det är ju lätt att köpa sig en DSLR och ett par bygglampor...:) Och det låter som om det är de ni råkat ut för. Trist.
 
Hej!

Intressant att läsa denna tråd. :)
Har jobbat som skolfotograf nu i höst och tydligen är det väldigt stor skillnad på företagen. Vi kör med digital utrustning och bilderna blir jättebra. Jag kan med andra ord se om bilden blivit okej med en gång. Jag väljer sedan det bästa i datorn och sist justeras färg och kontraster mm.(inte av mig utan av de på kontoret)
 
Jag fotograferar av mina barns skol foton med Tamron SP90 & d70 sensor, blir kanon bra,fläckar tar man bort i datorn om det behövs. Haft tur att våra foton varit skarpa & utan fläckar

Dom spar dom små korten som vi köper för att kunna byta med kompisar osv. Resten skickar vi tillbaka, kankse är det en intresse konflikt.

Kanske det kan tolkas som dålig stil mot fotograferna, & troligen är det brott mot copyright lagen, Hursomhelst brukar både jag, barnen & frugan föredrar utomhus porträtten med lite upplättnings blixt tagna med någon bra Nikkor optik.
 
Förstår inte varför ni stjäler någon annans bild genom att fotografera av det ni får hemskickat och sedan inte betalar för er.
Är bilden dålig så skicka tillbaka allt istället och be skolan byta företag. Är bilden bra kan ni väl betala för er.

Om inte, ja, då är det en olaglig handling.

Skulle ni göra likadant med andras bilder här på fotosidan.se?

Är även förvånad över att ni så öppet erkänner vad ni gör. Men jag upskattar er ärlighet.
 
ja jag håller med... är dom så dåliga så att ni inte vill pröjsa så duger dom inte att kopiera heller.

Jag tycker generellt att dom är dåliga, men man snor ju inte kort för det.. samma sak där gäller ju upphovsrätt osv osv. Nä skicka tillbaka dom och skriv vad ni tycker istället. Att sno korten är det lägsta man kan göra... fy!
 
karinsk skrev:
Förstår inte varför ni stjäler någon annans bild genom att fotografera av det ni får hemskickat och sedan inte betalar för er.
Är bilden dålig så skicka tillbaka allt istället och be skolan byta företag. Är bilden bra kan ni väl betala för er.

Om inte, ja, då är det en olaglig handling.

Skulle ni göra likadant med andras bilder här på fotosidan.se?

Är även förvånad över att ni så öppet erkänner vad ni gör. Men jag upskattar er ärlighet.

Håller med. Inte nog med att man på det sättet själv maten ur fotografens mun, om fler skulle börja göra så ser man också till att skolfotot kommer att frösvinna så småningom (eller att man får betala i förväg utan möjlighet att få pengarna tillbaka) vilket kommer att drabba dom som inte har möjlighet att ta bilder själva.

Man kan undra om en person som gör så har snott sin kamera också?

Greven
 
Vissa har ingen moral i kroppen utan har "Brinkenstjärna" attityd: "Mig,Mig,bara jag"

Skäms på er !
 
INJUREDMOOSE skrev:
Jag fotograferar av mina barns skol foton med Tamron SP90 & d70 sensor, blir kanon bra,fläckar tar man bort i datorn om det behövs. Haft tur att våra foton varit skarpa & utan fläckar

Dom spar dom små korten som vi köper för att kunna byta med kompisar osv. Resten skickar vi tillbaka, kankse är det en intresse konflikt.

Kanske det kan tolkas som dålig stil mot fotograferna, & troligen är det brott mot copyright lagen, Hursomhelst brukar både jag, barnen & frugan föredrar utomhus porträtten med lite upplättnings blixt tagna med någon bra Nikkor optik.

^^... vadå motsägelsefullt...
 
karinsk skrev:
Förstår inte varför ni stjäler någon annans bild genom att fotografera av det ni får hemskickat och sedan inte betalar för er.
Är bilden dålig så skicka tillbaka allt istället och be skolan byta företag. Är bilden bra kan ni väl betala för er.

Om inte, ja, då är det en olaglig handling.


Är det verkligen olagligt? Jag har försökt få fram fakta i ämnet, och det enda jag hittat är att för privat bruk så får man kopiera foton (vem skulle f.ö. kunna kontrollera det om jag gör så?). Om du har nån länk som säger annorlunda så skulle det vara intressant att läsa det.


Sen förstår jag inte hur du kan kalla det att stjäla? Försvinner originalbilden om jag scannar eller fotograferar av den?
 
Petlan skrev:
Är det verkligen olagligt? Jag har försökt få fram fakta i ämnet, och det enda jag hittat är att för privat bruk så får man kopiera foton (vem skulle f.ö. kunna kontrollera det om jag gör så?). Om du har nån länk som säger annorlunda så skulle det vara intressant att läsa det.

Sen förstår jag inte hur du kan kalla det att stjäla? Försvinner originalbilden om jag scannar eller fotograferar av den?

Det är möjligt att det inte är lagvidrigt, men moraliskt förkastligt är det likväl! Man sabbar om inte annat för dem som försöker sköta sitt jobb och ser till att dem inte får pengar för det arbete de utfört!

Bildstöld är ett vedertaget begrepp, även om man inte fysikst tar med dig bilden hem. Äh, jag orkar egentligen inte posta dessa rader, men nu har jag ju skrivit. Suck... Hejaheja.
 
Bäst är att klaga hos skolans rektor om bilderna är dåliga. DEt hände i höstas på en skola där jag jobbade att fotografen missade skärpan, fläckar osv ungefär sm du beskriver.

Dom fick inget gehöd hos fotografen men rektorn löste det genom att reklamera hela fotoomgången (tydligen så betalar skolan en summa och sedan får alla köpa det dom vill) och att inte anlita företaget ifråga nästa gång om man inte fixade till detta.
Resultatet blev en hel omfotografering och dom som redan hunnit köpa dom gamla bilderna fick erbjdandet att byta mot dom nya.

Så om ni inte är nöjda med skolfotot bör ni klaga hos rektorn. om inte annat för att undvika dåliga skolfoton framöver.

Sedan tycker väl jag att skolfoton inte är till för att få fina porträtt utan att få en gruppbild att ha som minne den dagen man glömt bort vad alla hette. Porträtten fixar man bättre själv eller hos en fotograf.
Men visst, ska man betala 400kr för en bild så ska den vara perfekt också.
 
Jag jobbar frilans åt svenska kyrkan och täcker typ riksmöten m.m. men också lokala happenings typ konfirmationer och detta hände då.

Den lokala studiofotografen är varje år inhyrd och iår kommer hon instaplande med 2st profotoblixtar med ackar... aja... ok det kan funka... men seriöst!!! hon har med sig 2st paraplyer på 100cm... needless to say så blev fotona skit... I detta fall har ju inte föräldrarna någon möjlighet att "inte" ta fotona då de är de enda de har... fan va sugit imo...

* för små ljuskällor för långt bort = hårda skuggor.

* ojämnt exponerade... dvs bakre halvan av gruppen hamnade i mörker

* totalt utbrända vita dräkter.
 
Kalle_B skrev:
"På min tid" så kom dom med paraplyer ,ett antal stativ för blixtrar och så knäppte dom med Hasselbladare, vet inte hur dom gör idag men jag antar att det är som du sa, digitalt för hela slanten(Digitala bakstycken?).


Mja, det beror väl helt på vilken fotograf som skolan anlitar? När jag gick på låg/mellan/högstadiet så hade skolfotografen inga paraplyer, bouncrar m.m. Han/hon fotade med ett fult, brunt skynke med noppor på i bakgrunden, eller med en plottrig bakgrund, t.ex. skolgården. Här pratar vi om fotografer från t.ex. Fujifilms skolfoto m.m.

På mitt gymnasium anlitades det endast "privata" fotografer - och en stor skillnad blev det! Killen ägnade åtminstone 2 timmar åt att sätta upp ljus och blixtar samt paraplyer, och han fotade med en Hasselbladare. Samme fotograf fotade våra studentfoton, och då hade han en splitterny Nikon D2X! Gissa om jag började dregla. Måste sett ganska roligt ut, en tunn liten tjej i studentklänning som kommer fram och frågar om hon får kolla på kameran. Han blev bara glad. :)
 
Senast ändrad:
jo självklart beror det på vem man anlitar.. tänkte bara mest så ingen kommer med en digital kompaktkamea o kör med inbyggda blixten... haha
 
Kasst!

Verkar som om du fallit offer för "den stora märkesfotokonspirationen". Stora företag som fotar skolklasser på löpande band och gör stor förtjänst på halvtaskig teknik...
Nej, skit i skolfotona (Fast gruppbilden kanske är trevlig att ha ändå, bristerna till trots. Det är iaf ett minne).
Vet faktiskt inte varför de fortfarande har kvar traditionen att ta enskilda porträtt - var inte det bara bra för mer än ett halvsekel sedan, då det kostade skjortan att gå till en yrkesfotograf?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.