Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
även gruppkorten är ju förlegade isåfall... räcker med skolkatalogen som dom skulle kunna trycka i färg...
 
Ok gubben mot strömmen igen...

Självklart ska skolfotona hålla bra kvalité för att det ska vara intressant. Men bara för att den marknaden dras med en del mindre duktiga aktörer är ju inte hela "fenomenet" kass. Tycker jag.

Jag menar med detta att jag tycker att skolfoto i grunden är bra och intressant, men att det behövs en rensning bland aktörerna. Nu är det för många som slåss om jobben, många lycksökare.

Bara för att man själv kan ta bra bilder på sina barn innebär det inte att alla kan det. Det finns massor av föräldrar som inte har råd att ta sina barn till en fotoateljé för att fixa ett minne för framtiden. För dem är skolfoto enda alternativet..

OBS!!! Jag är inte skolfotograf om någon nu trodde det. Därtill är min kunskap och utrustning alltför bristfällig...;)
 
Re: Kasst!

lyteskomik skrev:
Nej, skit i skolfotona (Fast gruppbilden kanske är trevlig att ha ändå, bristerna till trots. Det är iaf ett minne).
Vet faktiskt inte varför de fortfarande har kvar traditionen att ta enskilda porträtt - var inte det bara bra för mer än ett halvsekel sedan, då det kostade skjortan att gå till en yrkesfotograf?

Håller med till 100%. Det är ju bara gruppfotot som möjligen är intressant, och då som minne åt barnen själva när dom blir äldre.

Sen undrar jag hur avtalet ser ut mellan skolorna och fotografen? Det har alltid varit så för mig att det är lärarna som tjatar om att man MÅSTE ta hem korten. Dom gånger jag vägrat så har dom blivit i det närmaste desperata och skriver i kontaktböcker och skickar med ännu flera påseendelappar. Det värsta är när dom börjar ge sig på barnen och dom kommer hem och säger att fröken sagt att jag måste skriva på lappen. Jag brukar alltid ge mig till slut för att få slut på tjatet, men jag skickar alltid tillbaka hela klabbet. Har gjort så dom senaste tio åren, och jag har två barn som går i olika skolor. Vem betalar det? Förmodligen dom stackars föräldrar som köper skolfoton. Trist att det ska kännas som ett tvång att ta hem skräpet för påseende när jag ändå aldrig köper nåt.

Nä, jag säger som Karolina, skit i enskilda porträtt så kanske jag köper ett gruppfoto. Men det brukar alltid bli nåt tillfälle när hela klassen är samlad så man kan knäppa ett kort själv som minne. Blir ju inte lika bra kanske, men man ser ju vilka som är med i alla fall... Men det kanske också är att ta brödet ur munnen på proffsfotograferna? Blir väl privatfotograferingsskatt på kameror snart, liknande avgiften till Copyswede...
 
Re: Re: Kasst!

Petlan skrev:
Håller med till 100%. Det är ju bara gruppfotot som möjligen är intressant, och då som minne åt barnen själva när dom blir äldre.

Sen undrar jag hur avtalet ser ut mellan skolorna och fotografen? Det har alltid varit så för mig att det är lärarna som tjatar om att man MÅSTE ta hem korten. Dom gånger jag vägrat så har dom blivit i det närmaste desperata och skriver i kontaktböcker och skickar med ännu flera påseendelappar. Det värsta är när dom börjar ge sig på barnen och dom kommer hem och säger att fröken sagt att jag måste skriva på lappen. Jag brukar alltid ge mig till slut för att få slut på tjatet, men jag skickar alltid tillbaka hela klabbet. Har gjort så dom senaste tio åren, och jag har två barn som går i olika skolor. Vem betalar det? Förmodligen dom stackars föräldrar som köper skolfoton. Trist att det ska kännas som ett tvång att ta hem skräpet för påseende när jag ändå aldrig köper nåt.

Nä, jag säger som Karolina, skit i enskilda porträtt så kanske jag köper ett gruppfoto. Men det brukar alltid bli nåt tillfälle när hela klassen är samlad så man kan knäppa ett kort själv som minne. Blir ju inte lika bra kanske, men man ser ju vilka som är med i alla fall... Men det kanske också är att ta brödet ur munnen på proffsfotograferna? Blir väl privatfotograferingsskatt på kameror snart, liknande avgiften till Copyswede...

Vilka skillnader!

Hos oss finns inga "tvång". Dessutom befattar sig inte skolan med fotona, det är helt en sak mellan föräldrar och fotoföretaget. De skickar hem bilderna för påseende, vill man inte ha något är det bara att returnera, portot är t.o.m. betalt. Finns heller inget tvång på medverkan på foto som jag känner till.
 
olofkl skrev:
Det är möjligt att det inte är lagvidrigt, men moraliskt förkastligt är det likväl! Man sabbar om inte annat för dem som försöker sköta sitt jobb och ser till att dem inte får pengar för det arbete de utfört!

Bildstöld är ett vedertaget begrepp, även om man inte fysikst tar med dig bilden hem. Äh, jag orkar egentligen inte posta dessa rader, men nu har jag ju skrivit. Suck... Hejaheja.

I senaste Kamera & Bild (10/2005) så finns det en artikel om upphovsrätt och enligt den, om jag tolkar det hela rätt, så är kopiering för privat bruk helt ok. Så det verkar inte vara några problem (bortsett från dålig karma och en arg lynchmob med fotografer) att rent lagligt göra på detta sättet.

Men, är det inte lättare att plåta sina barn direkt än att hålla på att plåta av bilder på dom?? Verkar ju väldigt underligt sätt att ta bilder på sina barn...

PS När ni ändå letar i Kamera & Bild så kolla på sidan 82 ;)
 
Lurendrejeri utav bara attan. I senaste skolfotokatalogen har man dessutom manipulerat förstasidebilden något fruktansvärt. Två bilder dåligt ihopfogade i mitten. Reagerade när jag såg att skärpedjupet inte är lika på högra och vänstra sidan. Det ser mycket lurt ut i mitten. Det kan ju vara något fenomen som jag inte är bekant med, men det ser inte realistikst ut. Kanske lägger upp en bild på den sedan.
 
Petlan skrev:
Är det verkligen olagligt? Jag har försökt få fram fakta i ämnet, och det enda jag hittat är att för privat bruk så får man kopiera foton (vem skulle f.ö. kunna kontrollera det om jag gör så?). Om du har nån länk som säger annorlunda så skulle det vara intressant att läsa det.


Sen förstår jag inte hur du kan kalla det att stjäla? Försvinner originalbilden om jag scannar eller fotograferar av den?

Det är INTE olagligt att kopiera personliga fotografier.
Jag har försökt att få ersättning när privatpersoner har skickat in tex barnbilder till tidningar; men tji.
Fotografen har Ingen copy right på bilder som är beställda av privatpersoner som pass, skolfoto och ateljetagningar.

Dessutom så är det skolfotoföretagen som tar hem storkoovan, inte de stackars ” fotograferna” som jobbar för svältlöner och ofta är utan fotoutbildning.
 
Petlan skrev:
Är det verkligen olagligt? Jag har försökt få fram fakta i ämnet, och det enda jag hittat är att för privat bruk så får man kopiera foton (vem skulle f.ö. kunna kontrollera det om jag gör så?). Om du har nån länk som säger annorlunda så skulle det vara intressant att läsa det.

Du får kopiera bilden för eget bruk, men inte sprida den.

Fotografen och skolfotografen har upphovsrätten, men det är inte samma sak som att man inte får göra egna kopior.

Det är samma sak för musik. Om du köper en CD får du givetvis spela över den till kassett för att spela i bilden. Men du får inte göra en massa kassetter eller CD-kopior och spida bland släkt och vänner. Då är det inte för eget bruk.

Vad jag har läst om den senaste versionen av lagen så får du göra upp till 9 kopior för eget bruk. Antagligen får du göra fler om du verkligen kan visa att det är för eget bruk.

* * *

Som gammal dagisfotograf tycker jag att det är tråkigt att det finns så många fotoföretag som inte satsar på kvalitet. Nya fotografer rekryteras varje höst. Det blir ingen kvalitet av det.

Därför är det viktigt att be att få samma fotograf som man var nöjd med förra året. Det ställer press på både skolan och skolfotoföretaget.

Den interna utbildningen av fotograferna på företagen kunde ofta varit bättre. Men tyvärr vet sällan de som utbildar så mycket om bildkomposition, psykologi eller fototeknik.
 
hornavan skrev:
Det är INTE olagligt att kopiera personliga fotografier.
Jag har försökt att få ersättning när privatpersoner har skickat in tex barnbilder till tidningar; men tji.
Fotografen har Ingen copy right på bilder som är beställda av privatpersoner som pass, skolfoto och ateljetagningar.

fotoutbildning.

Visst tusan har fotografen upphovsrätten både den ideela och den ekonomiska till bilderna. Den ekonomiska rätten kan naturligtvis avtalas bort isamband med att bilderna beställs av fotografen oavsett vem det är.

Tidningen gör kopior av dessa och sprider dem. Nog sjutton har tidningen en skyldighet att reda ut bildrättigeheter och ersätta rätt person. Jag har inte när jag har studerat upphovsrättslagstiftningen sett att det görs skillnad på juridiska och fysiska personer vad gäller bildrättigheter, annat än att fysiska personer (människor) får gör några kopior för eget bruk.

Det kan knappast räknas som enstaka exemplar för personligt bruk/närmaste vänkretsen att låta en en tidningen trycka bilden i sin utgåva. Klart som sjutton att tidningen inte vill betala ut någon ersättning, de antar att du som fotograf inte tänker driva en rättsprocess mot dem.
 
Senast ändrad:
RolandM skrev:


Det kan knappast räknas som enstaka exemplar för personligt bruk/närmaste vänkretsen att låta en en tidningen trycka bilden i sin utgåva. Klart som sjutton att tidningen inte vill betala ut någon ersättning, de antar att du som fotograf inte tänker driva en rättsprocess mot dem. [/B]

Du kan ju försöka få ersättning av en tidning som publicerat ett pass eller körkortfoto när någon tex avlidit. Det går inte.
Nu är det väl någon som reagerar på avlidit, men det är ett vanligt exempel som visar att fotografering av privatpersoner INTE omfattas av den normala upphovsrätten.
Detta gäller även skolfoto som används oftas i tidningar och TV när någon unge försvunnit eller vunnit en miljon på travet.

Klar som sjutton skriver du; vad baserar du ditt uttalade på? Vad du tycker, eller vad du vet?
 
Varför är det skolan som bestämmer vem som skall vara skolfotograf??
Det är barnen som fotograferas och föräldrarna som betalar!
Svaret är att skolan får andra sakerr, som underlag till skolfotokatalog osv. Skolan FÅR något för att ett visst företag skall få tjäna pengar på barnen.
När skolan dessutom anlitar fotografer som i bästa fall har en helgutbildning då tycker jag att det luktar mutor och bestickning. Som lärarna som får ” bonuus ” om eleverna köper HP räknare.
Jag har kämpat för att få utföra skolfotot på min ort och det enda svar jag får är. Om du kan erbjuda
skolan samma förmåner som...
Alltså inte vad jag kan erbjuda elever och föräldrar.
Kan någon förklara?
Jag är säker att det sitter massor av fotografer runt om i vårt snötäckta (snart) land och drömmer om chansen att få fotografera banen på orten.
 
Var inte scenariot i detta fall att man kopierade bilderna och sedan returnerade dem utan att betala dem? Detta beteende kan väl inte kallas för att göra egna kopior eftersom jag inte har köpt bilden?

--jalle
froderberg skrev:
Du får kopiera bilden för eget bruk, men inte sprida den.

Fotografen och skolfotografen har upphovsrätten, men det är inte samma sak som att man inte får göra egna kopior.

Det är samma sak för musik. Om du köper en CD får du givetvis spela över den till kassett för att spela i bilden. Men du får inte göra en massa kassetter eller CD-kopior och spida bland släkt och vänner. Då är det inte för eget bruk.

Vad jag har läst om den senaste versionen av lagen så får du göra upp till 9 kopior för eget bruk. Antagligen får du göra fler om du verkligen kan visa att det är för eget bruk.

 
Varför inte?

Det hela görs i skolan, på skoltid och koordinerat för en hel skola. Vem skulle orka planera och koordinera en sådana aktivitet föruom skolan i fråga?

Även om det klagas ganska mycket här så tror jag att de flesta föräldrar är ganska (eller i alla fall tillräckligt) nöjda med det som erbjuds i dag.

Skolfotokatalogen är väl inte heller till för skolan? Det är ju eleverna som vill ha den och föräldrarna som brukar få betala för den också. Nu vet jag inte hur det är i andra kommuner, men i Luleå så består skolfotokatalogen av samtliga högstadieklasser i hela kommunen. Skulle du orka med att producera, tillverka och distributera en sådan katalog? Om inte så förstår jag fullständigt varför kommunen/skolan väljer en annan leverantör.

Sedan exemplet med upphovsrätt, pass och körkortfoton... De är ju offentliga handlingar så jag vet inte hur bra exempel detta är på upphovsrätt. Dessutom, tala om för mig hur man ska hitta fotografen (om sådan finns) till ett pass eller korkortsfoto? Eller hur fotografen ska kunna bevisa att han eller hon har tagit det fotot?

--jalle




--jalle


hornavan skrev:
Varför är det skolan som bestämmer vem som skall vara skolfotograf??
Det är barnen som fotograferas och föräldrarna som betalar!
Svaret är att skolan får andra sakerr, som underlag till skolfotokatalog osv. Skolan FÅR något för att ett visst företag skall få tjäna pengar på barnen.
När skolan dessutom anlitar fotografer som i bästa fall har en helgutbildning då tycker jag att det luktar mutor och bestickning. Som lärarna som får ” bonuus ” om eleverna köper HP räknare.
Jag har kämpat för att få utföra skolfotot på min ort och det enda svar jag får är. Om du kan erbjuda
skolan samma förmåner som...
Alltså inte vad jag kan erbjuda elever och föräldrar.
Kan någon förklara?
Jag är säker att det sitter massor av fotografer runt om i vårt snötäckta (snart) land och drömmer om chansen att få fotografera banen på orten.
 
JalleS skrev:
Varför inte?

Även om det klagas ganska mycket här så tror jag att de flesta föräldrar är ganska (eller i alla fall tillräckligt) nöjda med det som erbjuds i dag.


Sedan exemplet med upphovsrätt, pass och körkortfoton... De är ju offentliga handlingar så jag vet inte hur bra exempel detta är på upphovsrätt. Dessutom, tala om för mig hur man ska hitta fotografen (om sådan finns) till ett pass eller korkortsfoto? Eller hur fotografen ska kunna bevisa att han eller hon har tagit det fotot?

Det var värst vad du är positiv.

OM fotografen hade upphovsrätt till personfoton ( i brist på bättre ord) så skulle byline finnas i de register där bilderna finns och kan hämtas för fri publicering.
Oavsett vad jag eller du tycker så har inte fotograferna någon upphovsrätt. Jag har även kollat med BLF om det är OK att jag scannar in andra fotografers bilder av tex gamla brölopsbilder. BLF sa precis som jag att fotografen inte har någon upphovsrätt till denna typ av bilder.
Jag önskar att någon kan visa att jag har fel.
 
Positiv eller inte... Detta är vad jag uppriktigt tror.

Sedan tror jag också att vi ska skilja på gruppfoto/skolfotokatalogen och individfotograferingarna.

När det gäller klassfotot/skolfotokatalogen så är inte den fotografiska kvaliten så fruktansvärt avgörande. De är i huvudsak snapshots tagna för att ungarna (och i viss mån föräldrarna) ska kunna titta i, diskutera kring och identifier "span".

"Är det honom du menar?"
"Jo, är han inte söt..."

När det gäller individkorten så avgör ju vi själva vad vi vill ha och vad vi vill köpa. Jag kanske har haft tur, men under alla år som mina barn har gått i dagis och genom hela grundskolan så har vi fått bra fotografier som har blivit uppskattade julklappar till far och morföräldrar. Inga fotografiska mästerverk, men de fyller sin funktion.

Angående upphovsrätten så förstår jag inte rikigt vad som skiljer oss. Jag hävdar att jag har svårt att se upphovsrätt kring pass/körkortsfoton och det hävdar du också.

Brölloppsfotografering känns annorlunda för där är det ju en byline. Har BLF sagt att det är ok att scanna in gamla bröllopsfoton och sälja vidare eller vad sa de egentligen? Talar du om inscanning från tidningar eller från fotografier och i vilket syfte?

-jalle
 
Johan: Just nu är väl riktigt bra läge att fråga skolan igen om att få ge en offert på foton. Om de fortfarande frågar om vilka bonusar etc som du kan erbjuda skolan och ledningen får du väl ta ett kvartssamtal med Bengt-Urban och tala om vilka mutkolvar hans skolledning är! Påminn honom om hur det vart i media nere i Stockholm och skolornas miniräknare från Texas. ;)

FÖ tycker jag också att skolfotona suger sten i många fall. Har själv sökt jobb en gång i tiden som skolfotograf och jag kunde för mycket kännde jag för att kunna fungera som "skolfoto-robot".

Någon dömde ut fotografen som kom till komfirmationsplåtningen med 2 Profoto agg. Själv har jag tagit just komf bilder med två små 200Ws agg med 1m paraplyer och de har blivit jämt utlysta och alla mycket nöjda. Så döm inte fotografen efter verktygen och i förhand, döm efter bilderna i stället!
 
angående bakgrunder: Det var någon som kallade fotografen för "spån" eller nåt liknande för att det var en trist eller rörig bakgrund. Då kan jag meddela att det är skolan som väljer var fotograferingen ska ske. Jag har jobbat som skolfotograf och kan intyga att det inte är så jävla roligt när dom har valt ett trångt skitställe och inte kan erbjuda nåt annat om man frågar efter det.
 
-A- skrev:
Då kan jag meddela att det är skolan som väljer var fotograferingen ska ske.

Men om man vet att man inte kommer få bra bilder på det stället så får man väl vara ute i god tid. Dessutom är det ju inga problem att ha med en egen bakgrund.
På vår skola fanns inga bra ställen att fota så vi fick åka iväg till ett annat ställe.
 
andreasc89 skrev:
Men om man vet att man inte kommer få bra bilder på det stället så får man väl vara ute i god tid. Dessutom är det ju inga problem att ha med en egen bakgrund.
På vår skola fanns inga bra ställen att fota så vi fick åka iväg till ett annat ställe.

Det är inte alltid man har tid. Som skolfotograf ska man klara en hel skola på en eller två dagar. Man kan ju inte vara där hur tidigt som helst eftersom det inte finns personal där hur tidigt som helst och sen så måste du komma igång med plåtandet så fort som möjligt eftersom skolan har satt ett plåtningsshema efter deras vanliga schema, utan att ta hänsyn till dig, för att passa in lunch osv. Du ska på ca 15 min ställa upp en klass på 30 st, se till att du sen kan sätta ut rätt namn på dom i katalogen samt ta enskilda porträtt på dessa 30 samtidigt som du hör nästa grupp på 30 elever komma i korridoren.

När det gäller bakgrund så finns det skolor som inte vill att man ska använda en bakgrund eftersom dom vill ha något från skolan så att det inte ser likadant ut på alla skolor i komunen.

Greven
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.