Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus Fröderberg skrev:

"Som gammal dagisfotograf tycker jag att det är tråkigt att det finns så många fotoföretag som inte satsar på kvalitet. Nya fotografer rekryteras varje höst. Det blir ingen kvalitet av det.

Därför är det viktigt att be att få samma fotograf som man var nöjd med förra året. Det ställer press på både skolan och skolfotoföretaget.

Den interna utbildningen av fotograferna på företagen kunde ofta varit bättre. Men tyvärr vet sällan de som utbildar så mycket om bildkomposition, psykologi eller fototeknik."

Jag kan hålla med om detta. Jag jobbade drygt ett år som skolfotograf på 80-talet. Alla skolor vill bli plåtade precis i början av höstterminen. Skolfotoföretaget tog in massor med fotografer som fick jobba tre månader. Stressen var enorm dessa månader. En klass på trettio elever skulle man klara på 30 min inkl gruppbild. Ibland även gruppbild till katalog. Vi fick kanske en timmes genomgång av tekniken, som var mycket enkel. Viktigast var: "Kör alltid på samma avstånd. Tejpa tid och bländare, så att det inte kan bli fel i brådskan." Kamerorna vi använde var nämligen mekaniska och manuella.
På vissa skolor hade man inte heller en chans att välja bakgrund till gruppfotot, men när man hade det gick man ju runt och tittade.
Att plåta dagis var kul, för då hade man mer tid, men skolorna var löpande bandet på högsta hastighet. Jobbet handlar om att kunna handskas med människor på ett bra sätt, även om man själv egentligen inte har den tid man behöver.

Nu är jag förälder och vet att alla skolfotografer inte är lika duktiga. Bilderna blir inte lika bra varje år. men jag brukar handla ändå, och tänker på alla som inte själva fotar så mycket. För dem är det viktigt att få några porträtt tagna att ge till farfar och farmor, till hyfsat pris. För till ateljén har de inte råd att gå.
 
Euroshots skrev:
Är du insatt i branchen ? Har du sett 500 olika kataloger från olika medier...bla från de kameror jag nämner...

Citat Stenmark " he ingen idé att förklara för nån som inte begrip"

Ta det med ro...

Lite jag-vet-bäst-du-vet-inget fasoner här tycker jag..

Hur vet du vad jag begriper eller inte?
Om du nu har sån erfarenhet och omatchad kunskap inom området förklara varför det är som du säger istället för att avfärda oss som ifrågasätter med att vi inte begriper. Det är otroligt nedlåtande att skriva som du gör.. Märk väl att jag har inte kallat dig för dum, men det är ungefär vad du kallar mig när du säger att jag "ändå inte begriper"

Sen fattar jag inte varför vi skall maila dig privat när vi ifrågasätter det du skriver, det är ett öppet forum och där blir man ifrågasatt, det är så det fungerar.. Skulle vi börja maila privat när vi inte är överens så blir det inte mycket skrivet här..

Du kan nog må gott av ditt eget råd 'ta det med ro...'
/Peter
 
Senast ändrad:
Wizard skrev:
Lite jag-vet-bäst-du-vet-inget fasoner här tycker jag..

Hur vet du vad jag begriper eller inte?
Om du nu har sån erfarenhet och omatchad kunskap inom området förklara varför det är som du säger istället för att avfärda oss som ifrågasätter med att vi inte begriper. Det är otroligt nedlåtande att skriva som du gör.. Märk väl att jag har inte kallat dig för dum, men det är ungefär vad du kallar mig när du säger att jag "ändå inte förstår"

Sen fattar jag inte varför vi skall maila dig privat när vi ifrågasätter det du skriver, det är ett öppet forum och där blir man ifrågasatt, det är så det fungerar.. Skulle vi börja maila privat när vi inte är överens så blir det inte mycket skrivet här..

Du kan nog må gott av ditt eget råd 'ta det med ro...'
/Peter


När någon skriver till mig att det var det dummaste de läst på FS...Öh...e inte det att mena att jag har ringa erfarenheter..dumma åsikter?

Maila mig därför att jag inte tror att ANDRA är intresserade av att höra varför, hur mm mellan oss ..kan ju ha fel iofs..=)

Jag var lite ironisk med det är svårt på skrift..
inte min mening att vara ärligt DRYG, kaxig. Ber om ursäkt för det.

Förklara har jag gjort ovan så det räcker nu?

Och att frågan ställs är bevis nog på att du, mf inte vet...men om jag vill ha en förklaring börjar jag inte med att påstå att föregående skrivares text är det dummaste jag läst LR?
Kanske något at tänka på åxå...

Jag ser skilland på kvaliten från 10d, 20d och d2x, 1ds....ÄR DET EN VÄRLDSNYHET!? =)

Jag tar det med RO , tack
 
Euroshots skrev:

Jag ser skilland på kvaliten från 10d, 20d och d2x, 1ds....ÄR DET EN VÄRLDSNYHET!? =)

Jag tar det med RO , tack

Eftersom du ju är experten på skolkataloger kan du väl förklara för oss andra hur du kan se skillnad på dessa kameror i tryck i en skolkatalog med relativt små bilder. Jag har själv varit ägare av ett tryckeri och anser att den kvalitetsskillnad du pratar om har andra orsaker än vilket kamerahus det handlar om.

Jag jobbar just nu parallellt med 30D och 5D och inte ens i stora A1 förstoringar kan jag tvärsäkert säga vilken bild som kommer från den ena eller den andra kameran. Skrivaren är en Epson 4000.

Om jag tycker att ett uttalade är dumt så betyder det inte att jag anser att den som fäller det är dum.
Du drar felaktiga slutsatser.
Min hustru är tex en mycket klok kvinna, men ibland säger hon dumma saker. Inte blir hon dum för det. Förstår du skillnaden?
 
Vet ni...Jag är inte intresserad av att ödlsa energi på denna diskusion längre.

Om du inte ser skillnad på en katalogbild från 20d och 1ds...är uppenbarligen ditt problem.

Jag jobbar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.