Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej govänner.

Har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig att ge svar på. När något företag kommer till skolan för att ta kort på barnen får man som föräldrer hem en lapp där man skall godkänna fotograferingen. Om jag inte skriver på här och företaget ändå tar kort på mina barn och sedan använde dessa i komersielt syfte, dvs, säljer dessa (gruppbild) till andra föräldrar bryter de då mot gällande regler eller lagar?. Är det så att jag ytryckligen måste säga att de INTE får ta dessa bilder?
 
Om du inte skriver på kommer väl dina barn inte med på bilden. Man kan nog inte hindra dem från att ta och sälja kort på klassen.
 
Hej govänner.

Har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig att ge svar på. När något företag kommer till skolan för att ta kort på barnen får man som föräldrer hem en lapp där man skall godkänna fotograferingen. Om jag inte skriver på här och företaget ändå tar kort på mina barn och sedan använde dessa i komersielt syfte, dvs, säljer dessa (gruppbild) till andra föräldrar bryter de då mot gällande regler eller lagar?. Är det så att jag ytryckligen måste säga att de INTE får ta dessa bilder?

Ja...lås in dom jävlarna och kasta nycklarna!
 
Vill man inte ha sina barn på bilderna är det bara att säga till så de inte blir fotograferade. Om man tillåter de att ta kortet kan man nog inte kräva att de inte säljer korten.
 
Säj åt ungen att låsa in sig på toa, där tar dom nog inga bilder.
Finns det bara en kryssruta, och den är för godkännande ?
Kommer ingen svarslapp så är det nog upp till skolans policy, om du inte vill att ungen ska gå på gympan eller läsa matte så måste du nog säga ifrån själv.

Sådana godkännande-lappar påminner om frågeformulär, exempel:
Fråga Har du slutat slagit din fru?
1. Nej
2. Ja
3. Vet ej
 
De får ta hur mycket bilder de vill på mina ungar. Diskuterade frågan med några vänner och vi var inte helt överens. Kan man ta en bild på en annan människa och sedan sälja den utan "modellens" medgivande?
 
Om jag inte skriver på här och företaget ändå tar kort på mina barn och sedan använde dessa i komersielt syfte, dvs, säljer dessa (gruppbild) till andra föräldrar bryter de då mot gällande regler eller lagar?
De får både sälja och publicera bilderna hur de vill -- med ett undantag: Bilderna får inte användas i reklam utan den/de avbildades medgivande.

Däremot krävs det tillstånd för att få fotografera i skolan, eftersom den inte är allmän plats. Jag gissar att föräldrarnas godkännande är ett villkor från skolan för att släppa in skolfotografen.
 
Senast ändrad:
Undrar vad vitsen med ett klassfoto om hälften av eleverna inte är med...? Förr i världen när jag var ung på 70-talet var det en självklarhet att vara med klassfotot. Inte förekom det några lappar hem till föräldrarna om godkännade heller för den delen.

Klassfotot var en minnesbild från skolan och en möjlighet att visa mormor på sina skolkamrater.

Fast det är klart, då fanns det inte skyddade indentiteter och annat nypåfunnet, samt religösa invändningar eller skräck för att det skulle vara fula gubbar som tittade på klassfotot.

Vart är världen på väg?
 
På skoler får man inte fotografera eleverna utan föräldrars medgivande. Hur det fungerar om man står utanför skolan och fotograferar in på skolgården vågar jag inte svara på men förmodar att det är ok. Anledningen är som tidigare nämts att personen(barnet) kan leva under hot och ha skyddad identitet.
 
Nja, rent formellt behöver man inte alls föräldrarnas medgivande -- det räcker med skolans.

På allmän plats får man (än så länge) fotografera vad man vill (utom vissa skyddsobjekt).
 
Jag fick också en sån där lapp hem i höstas, men den gällde bara om man ville ha bilderna hem till påseende. Fotograferingen genomfördes i vilket fall.
Det lustiga var att jag inte ville ha bilderna, så jag kastade lappen. Döm om min förfvåning när ett tjockt kuvert damp ner i brevlådan ändå. Jag blev rätt upprörd och mailade fotografen. Det visade sig att nån på skolan på eget bevåg fyllt i lappen.Grabbens lärare var det. Jag frågade om hon tyckte det skulle vara kul om jag beställde en massa grejor i hennes namn hem till henne. Jag tror det gick fram, för hon bad om ursäkt kanske tio gånger inom en kvart.

F.ö. var bilderna usla, skulle inte betalat en krona för skräpet. Jag brydde mig inte ens om att scanna in dom innan jag skickade tillbaka eländet.
 
Vad

Jag fick också en sån där lapp hem i höstas, men den gällde bara om man ville ha bilderna hem till påseende. Fotograferingen genomfördes i vilket fall.
Det lustiga var att jag inte ville ha bilderna, så jag kastade lappen. Döm om min förfvåning när ett tjockt kuvert damp ner i brevlådan ändå. Jag blev rätt upprörd och mailade fotografen. Det visade sig att nån på skolan på eget bevåg fyllt i lappen.Grabbens lärare var det. Jag frågade om hon tyckte det skulle vara kul om jag beställde en massa grejor i hennes namn hem till henne. Jag tror det gick fram, för hon bad om ursäkt kanske tio gånger inom en kvart.

F.ö. var bilderna usla, skulle inte betalat en krona för skräpet. Jag brydde mig inte ens om att scanna in dom innan jag skickade tillbaka eländet.

Peter vad skriver du igentligen? Bilderna så kass att du inte brydde dig om att scanna in dem. Så hade nu fotografen gjort ett bra jobb så hade det varit helt ok att sno hans bilder dvs. hans arbete utan att betala för det? Hm jag trodde faktiskt att folk som fotograferade själv kan förstå att det finns andra som lever på sin fotografi?
Men tydligen har jag fel där? Beträffande kvalliten på skolfoto tror jag att det beror mer på tidspress än säger något om fotografens färdighet. Men det är klart resonerar alla som du så fär man ju ta in fotografer som är villiga att jobba gratis.
Funderar Lasse
 
Så hade nu fotografen gjort ett bra jobb så hade det varit helt ok att sno hans bilder dvs. hans arbete utan att betala för det?
Vad som är moraliskt riktigt kan man ju diskutera, men att framställa enstaka kopior för privat bruk är lagligt. Man begår alltså inget brott om man t ex skannar och skriver ut de bilder man fått sig tillsänd.
 
Jag är inte riktigt säker på vad det är du betvivlar, men lagstiftningen är inte särksilt komplicerad: På allmän plats får man både vistas fritt och fotografera vad man vill. På andra platser (t ex i ditt hem) bestämmer ägaren vem som har tillträde och vad dessa personer får göra (röka? fotografera? osv).
 
En skola är inte allmän plats. Så långt är det rätt. Det innebär dock inte att det generellt är fotoförbud i en skola. Däremot att skolans ägare, oftast kommunen, kan utfärda ett fotoförbud.
 
Som jag skrev i mitt förra inlägg är det så att det krävs tillstånd. Precis som det krävs ditt tillstånd för att fotografera hemma hos dig. Detta tillstånd behöver givetvis inte vara formellt, skriftligt eller ens uttalat. De flesta av dina gäster förutsätter nog att de får ta kort.

På många skolor anses det kanske finnas ett outtalat generellt tillstånd att fotografera. Men skolans ledning kan när som helst säga att ingen får fotografera -- eller (vilket kanske är mer troligt) att ingen utomstående får fotografera utan skriftligt tillstånd.

För övrigt tror jag det är en självklarhet för alla någorlunda seriösa fotografer att man frågar skolans ledning innan man klampar in där med en kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.