Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu pratar ni väl ändå i nattmössan? Det råder alltid generellt fototillstånd även på privat område tills det man blir upplyst om något annat. Antingen genom tydliga anslag eller genom att man blir upplyst om att fotografering är förbjuden. Lyder man inte uppmaningen kan man avvisas från platsen, men aldrig behöva radera några bilder eller få kameran i beslag. Precis samma som tex bärande av slips. Det är ägaren till det privata rummet som avgör.

Luftrummet räknas väl som skyddsobjekt även om reglerna är lättats senare tid.

Edit och tillägg:

Föresten, finns det en bra sida här på forumet som beskrivar hur är med fotografering på privat område. http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
Jag citerar:
"Alltså kan du förbjudas fotografera på en konsert, men, och detta är viktigt, du måste ha fått reda på att det är fotograferingsförbud via skyltar eller text på biljetten. Det kan också hända att vakten säger till dig "ledsen men du får inte ta några bilder här". Då är det bara att lyda eller lämna lokalen. Fram tills det tydligt framgått att det är fotograferingsförbud så är det inget fotograferingsförbud!

Senast ändrad:
Nu pratar ni väl ändå i nattmössan? Det råder alltid generellt fototillstånd även på privat område tills det man blir upplyst om något annat.

Jo, det är det jag försöker förklara. Har även hänvisat till samma länk som du några gånger i diskussionen.

Hur som, skönt att fler inser vad som gäller :)

Jag googlade lite, och ännu trevligare att veta att det råder tillträde tills det att man upplyses om motsatsen. Man får beträda skolområdet utan inbjudan eller tillstånd tills dess man bli upplyst motsatsen med anslag eller tillsägelse. För att generellt tillträdesförbud skall gälla skall det vara inhägnad eller anslag. Om så inte vore fallet, är det helt omöjligt att lagligt tex besöka rektorn för att be om tillstånd.

Skolan kan ha en massa ordningsregler, tex andra elever får inte besöka skolan, man får inte röka inomhus, man skall ha skoluniform, man får inte ha rullskridskor på fötterna, man får inte filma eller fotografera med mobiler etc etc. Om man inte uppfyller reglerna kan man avvisas. Förutsättningarna att följa reglerna är att man känner till dem. Antingen genom anslag eller genom tillsägelse. Skolans regler gäller när man blir upplyst om dem.

Det lite trista är att i övrigt har man ganska lite lagrum att tex beslagta elevers mobiltelefoner eller radera dess bilder. Om en lärare raderar bilder ur en elevs mobil gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande och riskerar åtal.

Som parantes upptäckte jag att det är endast åklagare som kan tilldela generellt tillträdesbeslut för enstaka personer, tex en förälder att besöka en skola eller dagis. Då får personen inte befinna sig ens i närheten. Det visste jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar