ANNONS
Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
För övrigt tror jag det är en självklarhet för alla någorlunda seriösa fotografer att man frågar skolans ledning innan man klampar in där med en kamera.

Nu var det ju inte det diskussionen handlade om, utan vad som är _tillåtet_.

Lek med tanken att rektorn på skolan "Nisseskolan" misstänks för att ha mördat femton elever. Begär då nyhetsmedia tillstånd för att gå in och plåta?
 
Läste du verkligen vad jag skrev alldeles nyss?

Ja, du skrev "Däremot krävs det tillstånd för att få fotografera i skolan, eftersom den inte är allmän plats."

Jag tror _inte_ det generellt krävs tillstånd, men att en viss skola kan kräva tillstånd.

Men att det skulle råda ett generellt fotoförbud på skolor tror jag inte på, vilket du hävdar. Har du någon referens på det påståendet?

Om du läste länken jag skickade så ser du att den stöder mig.
 
Nja, jag tror inte jag har påstått att det finns ett generellt fotoförbud. Att det saknas förbud är inte samma sak som att alla har rätt att fritt fotografera utan att be om tillstånd (som på allmän plats).
 
Att det saknas förbud är inte samma sak som att alla har rätt att fritt fotografera utan att be om tillstånd (som på allmän plats).

Är du säker? Jag tror nämligen att det krävs att någon skyltar eller säger till om fotoförbud på tex en skola.

Jag har refererat till en artikel där det stöds, har du någon referens till ditt påstående?
 
På allmän plats får man (än så länge) fotografera vad man vill (utom vissa skyddsobjekt).


Nja, fota får skolfotografen väl, men om skolfotografen hoppar samtidigt som han tar bilden så måste militären granska bilderna innan han får sälja dem. (Foton tagna i svenskt luftrum måste bli granskade av militären innan de publiceras. Jag vet inte om lagtexten gör någon skillnad alls på om man befinner sig 300 mm eller 300 m över marken.)

;)
 
Är du säker? Jag tror nämligen att det krävs att någon skyltar eller säger till om fotoförbud på tex en skola.
Jag ber om ursäkt om jag blir tjatig och upprepar mig, men:

Det är inte så att det generellt är tillåtet att fotografera -- eller ens vistas -- på något annat än allmän plats. På alla andra ställen (t ex ditt hem, en Icabutik eller en skola) avgör lokalens ägare vilka som får vistas där och vad de får göra. Säger alltså rektorn (eller butiksägaren osv) "du får inte plåta här", så är det bara att rätta sig efter det eller lämna lokalen.

(Foton tagna i svenskt luftrum måste bli granskade av militären innan de publiceras. Jag vet inte om lagtexten gör någon skillnad alls på om man befinner sig 300 mm eller 300 m över marken.)
Fast nu för tiden har de flesta fotografer som sysslar med flygfoto så kallad självgranskningsrätt -- dvs försvarsmakten tittar inte på deras bilder utan litar på fotografens omdöme.
 
Senast ändrad:
Det är inte så att det generellt är tillåtet att fotografera

Jo, jag vet att du hävdar det, men kan du ge mig någon referens?

Som jag tolkar Mikael Pertmanns text ( http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm ) så _kan_ man förbjudas att fotografera, men då krävs det att man på något sätt får reda på att man inte får fotografera. Tex genom skyltar eller att någon ansvarig påpekar detta.

Tar du inte fram någon referens som stöder ditt påstående nu, så anser jag att min diskussion med dig är avslutad.
 
Jag pluggar till lärare, och vad vi fått lära oss ligger det till så att ingen får vistas på skolans område utan rektorns tillstånd. Därmed blir det ointressant om man får fotografera där eller inte... Åtminstone innan det är klart att man får vistas där.

För de flesta vuxna som vistas på skolans område är det inget problem, och tillstånd kan anses ha meddelats automatiskt (föräldrar som följer barn till skola/dagis och liknande). Men om man gör något som skolans personal inte uppskattar kan de alltså övertyga rektorn att avvisa personen från skolans område. På samma sätt kan rektorn bestämma att personen X får vistas på skolans område _bara_ under förutsättning att han/hon inte fotograferar.
 
Men om man gör något som skolans personal inte uppskattar kan de alltså övertyga rektorn att avvisa personen från skolans område. På samma sätt kan rektorn bestämma att personen X får vistas på skolans område _bara_ under förutsättning att han/hon inte fotograferar.

Självklart, självklart, självklar. Ingen här har påstått något annat.
 
Så att gena över en skolgård är förbjudet? Hur vet man var skolan börjar och slutar? Gäller inte allemansrätten?

Formellt sett är det tydligen förbjudet att gena över skolområdet. Men det torde vara en sån sak som man kan få tillstånd för, bara man frågar efter det. I praktiken skulle nog rektorn bli tämligen förvånad om någon överhuvudtaget frågade om tillstånd för en sån sak...
 
Formellt sett är det tydligen förbjudet att gena över skolområdet.

Kan det vara 6 § i brottsbalken som gäller?

"6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter. "


Även om det är så, borde man informeras om "nu börjar skolområde". Det är inte så lätt att veta annars.
 
Jo, det är ju ungefär vad jag försökt säga i den här tråden. ;-)

Men det är fotoförbud vi diskuterat. Inte om vem som helst får vara i skolområdet.

Om det är fotoförbud får jag inte (utan tillstånd) ta en bild på julspelet, men jag får vara där - om jag är inbjuden.

Jag förstår hur du menar, men anser att det är två skilda saker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.