Annons

skolfotgraf

Produkter
(logga in för att koppla)

glamflikka

Avslutat medlemskap
jag undrar om det är nån här inne som jobbat som skolfotograf och om det är så stressigt som jag fått för mig.

Skolfotograf kan vara ett kul jobb om man gillar folk, kan ta folk och vågar spela lite pajas.

Visst kan det vara stressigt. Särskilt i början innan man får full koll. Men håller man bara sitt lugn så blir det aldrig ohanterligt stressigt.

Jag har jobbat som dagisfotograf, men känner flera skolfotografer som aldrig tänker byta jobb. en del av dem har jobbat i mer än 10 år.

Som skolfotograf lär man sig en hel del om att hantera en eller flera människor framför kameran. Det gar man nytta av i sin fortsatta utveckling som yrkesfotograf.

Omsättningen bland skolfotografer är stor. Bland annat beroende på att det är ett säsongsbetonat jobb och de fasta jobben är få. Det är också ett jobb som många med fotografambition tar i början.

Ser man jobbet för vad det är och njuter av allt det roliga så är det ett toppenjobb några år.

Jag berättar gärna mer per telefon eller mejl

Jag har jobbat en säsong som skol/dagisfotograf. Visst kan det, som Magnus skriver, vara stressigt i början innan man får koll men jag tycker att det fungerade bra så fort självförtroende kom.

Problemet som jag upplevde var att jag inte var nöjd med företaget som jag jobbade för. Visst var de inne i en fas med byte från analogt till digitalt men jag som kombinerad fotograf/säljare fick ta mycket skit.

Det dök upp annat jobb så jag slutade. Jag skulle nog kunna tänka mig att ha fortsatt fotografera, för det var kul. Träffa nya människor vare dag, även om mycket av fotograferandet är styrt av företagets mall så tycker jag att det var inspirerande att göra något med just dessa förutsättningar.

/J

Det berror på det företag man jobbar för. Alla har olika rutiner. Jag har sett ytterligheterna. Första säsongen jag jobbade var jag anställd av ett finskt företag. Där var det lika mycket efterarbete som det var fotograferande. Det var även mycket hotellnätter och långa resor. På det andra företaget jag jobbade åt var det tvätom. Så fort sista bilden var exponerad tog det 15 minuter innan man satt i bilen påväg hem. Även under arbetsdagen skiljer stressfaktorn sig mycket åt beroende på olika mängd pappersarbete och omständiga rutiner. Där hade det senare företaget mycket enklare rutiner för fotografen vilket gjorde att labbet fick lite mer att göra.

Som svar på din fråga så är det stressigt innan du blir varm i kläderna. Alla klarar inte stressen. För att bli bra skolfotograf är det inte viktigt att kunna fotografera utan att kunna hantera människor på ett bra sätt.

/Per som har plåtat skolor sedan 1987. Dock inte längre.

Jag ska arbeta som skolfotograf några månader nu i höst.

Kommer att plåta alltifrån ett-åringar på förskolor till gymnasister.

Ni skriver att det är stressigt. Kan ni utveckla lite grann vari det stressiga ligger? Är det tidspressen att fotografera alla i en klass på 40 minuter? Gruppfoto + porträtt bilder på 40 minuter, innebär ju att man har ungefär 1 minut på sig för varje elevs för porträttbild.

För mig som aldrig tidigare arbetat som skolfotograf känns det som den största utmaningen är att plåta de allra minsta barnen. Har ni några knep att delge mig för att fånga barnens uppmärksamhet? Finns det nån leksak/kul grunka man kan fästa på kameran?

Skulle vara kul att höra fler tips och berättelser om hur det är att arbeta som skolfotograf.

Bara som en fråga... finns det några skolfotografer som går emot det vanliga och målar lite "extra" med ljuset?
Vad jag menar är att många som blivit fotograferade aldrig ens vågar plocka fram bilderna för att de ser så fula ut på korten. Oftast tycker jag det ser väldigt platt ut, det finns ingen som vågar utmana skolfoto normen och göra något som eleverna mer än gärna hänger på väggen hemma?

För jag tror ingen kan sopa under mattan med att alla stoppat skolfotografier på sig själva långt in i förrådet.

Christoffer Glans skrev:
Bara som en fråga... finns det några skolfotografer som går emot det vanliga och målar lite "extra" med ljuset?
Vad jag menar är att många som blivit fotograferade aldrig ens vågar plocka fram bilderna för att de ser så fula ut på korten. Oftast tycker jag det ser väldigt platt ut, det finns ingen som vågar utmana skolfoto normen och göra något som eleverna mer än gärna hänger på väggen hemma?

För jag tror ingen kan sopa under mattan med att alla stoppat skolfotografier på sig själva långt in i förrådet.

Man får ganska strikta förhållningsregler om hur man ska fotografera. Så, det lämnas lämnas inget urymme alla att "måla med ljuset" ... Jag har till och med skrivit under ett avtal om att följa dessa "kreativa restriktiomer"/förhållningsregler.

Christoffer Glans skrev:

När jag jobbade med dagissfoto så var alltid gruppbilderna utomhus (företagets specialitet) en kul utmaning där det gällde att hitta bra bakgrund, rätt mängd blixtljus och en snygg uppställning av barnen.

Vi tog även ögonblicksbilder ibland och då fick man ju krypa omkring i sandlådan och hitta rätt vinkel.

Arbetar som skolfotograf för ett av de största företagen i landet. vad jag förstått skiljer det en hel del mellan de olika företagen.

Arbetet är självklart stressigt, men man måste lära sig att hantera stressen och få en bra arbetsrytm, kunna ta barn och ungdomar på ett bra sätt, men även kunna visa vart man står och vilka regler som gäller.

Arbetet har sina positiva och negativa sidor, passar mig bra för tillfället tycker jag.

Mvh Daniel

Men är det inste så att man riggar upp på morgonen och sen är själva stressen att få ordning på alla ungdomar/barn? Så om man ville/fick så kan man i lugn o ro rigga upp ett "målande" ljus innan de ens har kommit.

Det är ingen kritik mot er som jobbar med skolfoto, men jag har aldrig hört någon säga att deras skolfoto blev bra, grupp som enskild.
Porträtten är stela, livlösa och det är nästan aldrig något liv i själva eleven.

Detta kan väl inte vara de riktlinjer som avtalen kräver?

Dels är det ljuset som ofta är platt och "o-målande". Sen är det ofta ett otroligt stelt "räta på ryggen, in med magen, ut med bröstet, vrid på huvudet, lite snett" -klick.

Ingen elev kan följa denna regi och se naturliga ut, därav livlösheten. Varför inte låta dem vara mer avslappnade, kanske låta dem ha något som är personligt för dem. Det bör inte ta längre tid än med vanlig skolfotografering.

För klassbilden så är det ofta för mycket ljus, ibland är lysrören i rummet t.o.m på medan fotograferingen äger rum.

Det finns en mängd detaljer att diskutera, men jag har alltid tyckt att skolfotografering jobbar emot vad porträtt egentligen är. Porträtt beskriver människan och om det gäller en hel klass: vad är deras gemensamma personlighet? För de enskilda porträtten: vad är denna människas personlighet? Om någon kommer in klädd i goth, varför inte använda mer backlight, mer low-key?
Ha blixtarna uppställda för olika typer av bilder och låt eleven ha en egen pose som du hjälper till att förfina.

Jag kan garantera att eleverna skulle sätta upp dessa bilder på väggen i deras rum och absolut inte skämmas när de är hemma hos släktingar som har bilderna i bokhyllan. Det skulle också vara en fröjd att gå igenom skolkatalogen, inte för att se hur illa folk ser ut, utan för att allt ser så bra ut.

Så därför undrar jag egentligen vad som är så bra med de där fixerade riktlinjerna som ni måste följa efter att ha skrivit på avtalen. Står det verkligen att elverna ska se så där stela och "out of place" ut som de gör?

Dessvärre är det så att majoriteten av kunderna vill att bilderna ska se ut just på detta vis. En gråblå bakgrund passar till flest människor och klädstilar.

Förr i tiden kunde man gå till porträttfotografen i byn om man ville ha lite mer personliga bilder. Dock fick man betala det fyrdubbla priset.

Att skolbilderna inte alltid blir bra beror nog mer på den höga personalomsättningen bland fotograferna. Varje år är det nya talanger som ska börja lära sig fotografera från början. Då blir resultatet därefter.

Jag är inte skolfotograf men blev glatt överraskad när min dotter fick hem sina bilder förra året. Istället för en trist inomhusbakgrund var det ett porträtt taget utomhus i mjukt ljus och troligen med hjälp av en reflexskärm av något slag. Ett verkligt bra resultat och med en snygg bildvinkel. Dessutom fick man även med svartvita kopior och det syntes att fotografen lagt ner lite jobb för att även få de kopiorna snygga. Så visst finns det undantag mot tråkiga regler!

Roligt att höra! Jag har också stött på undantag, men beror detta på att någon bryter mot avtal eller att rum för kreativitet finns där men inte utnyttjas?

Hur skulle du göra det bättre då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar