Annons

Skol- & dagisfoto, komposition

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena W

Aktiv medlem
Jag sitter här och tittar på fotona jag fått från dagiset och tänker att bilderna har under alla år varit komponerade på ett visst sätt på dagis och i skola; ögonen har alltid hamnat mitt i bilden!

När jag komponerar, försöker jag hålla mig till tredjedelsregeln; det har jag alltid tyckt varit snyggast (även på den tiden jag inte visste att något sådant fanns, utan bara gick på känslan), d v s ögonen en tredjedel ner, även om inte varje snodd i håret eller varje hårstrå varit synligt på bilden.

Vad säger ni som skolfotograferar, är jag helt galet ute? Vill man alltid ha barnens ögon i mitten? Vilken tanke ligger bakom?

//Lena

Av dom 2 dagisfotona som jag har hunnit få från dagis så är det som du säger...ögonen ungefär mitt i bilden.

Tror nog att jag vill ha det så.
Ena bilden av dom riktigt små 4x5 cm har jag i en oval ram och då blir det riktigt snyggt när man ser hela skallen men även lite av axlar och kropp.

Jag skulle nog bli besviken om det kom hem bilder i kuvertet och jag ser en massa mage men inte hela huvudet. Tycker att syftet med dagisbilder är att man ska få se huvudet eftersom på något obegripligt sätt lyckas fotografen alltid få grabben och le och se glad ut oavsett om han är 6 månader eller 2 år.

Jag säger ögon i mitten eller strax över på dagisfoto :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar