mindbash
Aktiv medlem
MatsDagerlind skrev:
Daniel: Jag sa att det mycket väl kan vara så att den som sammanställt kollaget trott att bilderna kunde användas så om det generellt är så att alla bilder på bandet ska vara auktoriserade av skivbolaget, då fanns det ingen anledning för den pesonen att tro att de här bilderna inte var det.
Vad denne person tror spelar ingen större roll eftersom lagen är rätt klar.
Oavsett om skivbolaget kan välja vilka som fotografera på deras konserter har de ingen som helst rätt till de bilder som tas.
Det är inga konstigheter. Och om inte skivbolaget består av en drös kompletta idioter vet de mycket väl hur upphovsrätten fungerar.
Vad som gäller juridiskt för bilder som du tagit utan lov törs jag inte svara på men det förefaller troligt att skivbolaget kan kräva att få alla kopior och negativ av dessa bilder och att det kravet har juridiskt företräde framför fotografens generella upphovsrätt till sina bilder.
Det kan förefalla troligt för dig. Men det stämmer inte. Skivbolaget kan avvisa fotografer från konserter. De kan dock inte beslagta någon utrustning eller negativ/minneskort. De har inte heller någon som helst rätt till bilderna.
Det är lite anmärkningsvärt att du skriver ett inlägg där du kritiserar Carinas rätt till sina bilder utan att vara insatt i juridiken.
Eftersom du sedan inte argumenterar utan bara kallar resten av det jag skriver för nonsens finns det ingen anledning att bemöta det. Men allmänt för fotografier så finns fler intressen att tillgodose än bara fotografens, i synnerhet när det är människor som avbildas. Den debatten kan inte Daniel vara helt omedveten om gissar jag.
Som jag skrev så anser jag inte att den generella diskussionen hör hemma i denna tråden. Om den startas i en annan tråd med kunniga debattörer kan jag dock mycket väl tänka mig att presentera argument. Tills dess nöjer jag mig med att säga att jag tycker att ditt resonemang är nonsens.