MatsDagerlind skrev:
Anders Anjou:
Jag bortser inte från att det inte är något lagbrott att fotografera i strid med ett fotoförbud, jag ser det som ett avtalsbrott som man ingått genom att köpa biljett till konserten på vilken det klart och tydligt anges att fotografering inte är tillåten. I motsats till andra här tror jag motparten i det avtalet, i det här fallet skivbolaget, har goda möjligheter att i varje fall hindra och beivra publicering av bilderna, det är väl i princip att betrakta som att fotografen fråntas rätten till sina bilder även om de inte fysiskt fråntas denne. I dagens läge kanske det heller inte finns några fysiska kopior eller negativ att fråntas om bilderna är tagna med digitalkamera../Mats Dagerlind
Det är ju de facto totalt ointressant i dagens läge om arrangören hade förbjudit fotografering eller inte. Nåt sånt lagrum som du disskuterar / önskar finns ju inte. Ingen har heller mig veterligen drivit ett sådant mål. Om det gick så vore ju skivbolag bland dom första som skulle kasta sig över en sån möjlighet.
För några år sedan så var det en artist som krävde att de ackrediterade pressfotograferna skulle överlåta sin upphovsrätt från fotograferingen av konserten... Resultatet vart en total bojkott från den svenska pressen, förutom Expressen då naturligtvis.
MatsDagerlind skrev:
Du vill uttrycka det som att jag hävdar att vi har upphovsrätt till våra ansikten medan jag vill uttrycka det som att viss form av fotografering av mig och påföljande publicering av sådana bilder utan mitt samtycke utgör ett intrång i min personliga integritet../Mats Dagerlind
Lagar som styr detta finns ju redan som bekant, nämligen "Lagen om namn och bild i reklam". Om du sen inte tycker att det räcker så får du väl lobba för en förändring. Förvänta dig ett rätt så massivt motstånd från medivärlden dock.
MatsDagerlind skrev:
För alla fotografer utom paparazzis (dit jag även räknar alla pressfotografer med hyenamentalitet) är det också en självklar regel att man tillfrågar en person innan man fotograferar denne. I varje fall fick jag lära mig det på samtliga fotokurser jag gick i min ungdom../Mats Dagerlind
Har du drabbats av nåt slags moralpanik? Vad är "hyenamentalitet"? Vem bestämmer det? Uppenbarligen så finns det ett behov av bilder av det slag som "papparazzis" och det du kallar fotografer med hyenamentalitet framställer. Annars så skulle det väl inte vara såna upplagehöjare. Är det inte dubbelmoral av värsta slaget att slå på den som producerar det folk uppenbarligen vill ha?
Att alltid i alla situationer be om lov att få fotografera faller ju på sin egen orimlighet, det kanske du t.om. med förstår själv om du tänker efter.
Det är ju inte heller ens särskilt önskvärt många gånger. Va kul det skulle vara att t.ex. fotografera en demonstration som går överstyr i våldsamheter... Springa runt å fråga demonstranter och poliser om det går bra att man tar en bild kanske.....
Som du kanske förstår så måste lagstiftning vara generell, man kan inte ha en lag som är skräddarsydd för att passa musiker och skivbolag i alla situationer.
MatsDagerlind skrev:
Du frågar om vad jag menar med avarter av fotografering men det har jag väl i stort sett redogjort för, det är när man fotograferar och publicerar bilder av människor på ett sätt som de finner olustigt och i strid med deras önskan. I de fallen tycker jag "motivets" rätt till bilden borde stärkas i förhållande till fotografen. För oss svenskar kanske detta inte känns som något jätteproblem eftersom vi hittills har haft en förhållandevis restriktiv hållning inom pressen om vad man publicerar både i form av bild och text när uppgifterna är känsliga. För den som bott i England eller Tyskland t ex och tagit del av boulevardpressens ständiga uthängningar och rena hopfabulerade artiklar med fotomontage känns tanken på en lagskärpning till förmån för motivet inte lika främmande../Mats Dagerlind
Det finns ju ett bra sätt att se till att det du tydligen har problem med upphör... Sluta köp sådana publikationer, verka för konsumentbojkott. Det som inte säljs produceras inte heller.
Föreslår att du startar en egen tråd där du kan argumentera för en försämring av fotografers arbetsvillkor och bortagande av upphovsrätt. Där ska jag med glädje fortsätta att argumentera emot dig!!!
Den här tråden handlar om Carina och hennes bekymmer med ett stjälande skivbolag. Vi utgår här ifrån existerande lagstiftning och existerande praxis i fotobranschen vad gäller stulna och olovligt förfogade bilder.
Eftersom fotogarfer rätt så nyligen fått samma rätt till sina verk som exempelvis musiker haft länge till sitt arbete så tror och hoppas jag att du kommer finna din kamp kommer att vara förgäves.
Anders Anjou