ANNONS
Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Solklart!

Inget snack om saken! Det är dina bilder! Om du tagit dom med eller utan tillstånd spelar ingen roll överhuvudtaget! Du äger bilderna och bestämmer till 100% hur och när dom ska användas. Se bara till ha kött på benen när du kontaktar bolagets jurister. Det har dom garanterat!

-------------------------------------------------
Anders Anjou (BenHur) skrev:
Ska vi följa det här snåriga resonemanget så ska vi alltså ha upphovsrätt till våra ansikten...
-------------------------------------------------

tormig skrev:
Tja, varför inte?

Man kan väl inte ha upphovsrätt till sej själv? Möjligen finns det någon enstaka som lyckats skapat sej själv men de är med all säkerhet väldigt sällsynta.
Möjligen kan isf föräldrarna ha sk delad upphovsrätt!!! Ha Ha!

Jag läste från början och fram till sidan 8. Sedan tryckte jag på "Sista" och kom till sidan 33. Någon som kan ge en liten resumé av vad som hände. Det är mycket intressant fall.

joelchr skrev:
Jag läste från början och fram till sidan 8. Sedan tryckte jag på "Sista" och kom till sidan 33. Någon som kan ge en liten resumé av vad som hände. Det är mycket intressant fall.

1. Skivbolaget har publicerat bilderna utan tillstånd av fotografen
2. Fotografen upptäckte det och kräver ersättning
3. Skivbolaget har erbjudit en struntsumma
4. Fotografen är inte nöjd och överväger rättsliga åtgärder

Thats it!!

Herr Anjou: Om du tycker det är totalt ointressant huruvida fotoförbud rådde eller inte är väl inte detsamma som att det är ointressant för alla eller att det inte skulle finnas några som helst möjligheter för den som utfärdar ett fotoförbud att försöka se till att det efterlevs.

Jag känner också till den där händelsen du refererar till där artisten ville att upphovsrätten till bilderna skulle överlåtas. Det tycker jag kanske inte är rimligt men däremot tycker jag nog artisten bör kunna har rätt till viss kontroll över hur bilderna används. Fotografen är där för att bevaka konserten för sin tidning, det har han fått lov att göra av artisten/bolaget medan det i övrigt råder fotoförbud. Pressfotografen bör då inte ha rätt att använda/sälja/publicera bilderna på något sätt som går utanför det urpsrungliga uppdraget.

Lagen om namn och reklam gäller ju som framgår reklam och jag talar om pressetik och nyhetsbevakning, så det lagrummet är väl inte relevant. "Moralpanik" tycks vara modeordet för dagen. Jag har svårt att se hur det passar in på mitt resonemang i den här tråden dock. Varför det skulle falla på sin egen orimlighet att fråga om lov innan man tar en bild av någon och publicerar den har jag också svårt att se och du påstår ju bara det utan att belysa varför det skulle vara så. Jag talar förstås inte om en panoramabild av en demonstration eller liknande allmän nyhetsrapportering där fokus för reportaget inte är de personer som avbildas, där det är själva händelsen som är det intressanta. Det jag talar om är journalistik som riktar sig mot en viss individ.

Passusen om att jag ska sluta köpa sådana publikationer förefaller mig tämligen absurd. Om jag upprörs över svält och nöd i tredje världen kanske jag ska sluta titta på Aktuellt och Rapport på TV också - är det så du menar?

Inte heller argumenterar jag för en försämring av fotografers arbetsvillkor men att trakassera personer genom att mot deras vilja foografera dem i alla upptänkliga situationer kallar jag inte för arbete utan, som jag just sa, för "trakasserier". Det gäller t ex fotografer av den typ som kröp omkring i buskarna runt Harpsund för att få en intim bild av statsminister Göran Person och Anitra Steen när det var en nyhet att de två blivit ett par. Andra exempel har jag anfört tidigare.

När det gäller just Carina här så tycker jag som sagt hon har svävat på målet när det gäller om de aktuella bilderna tagits i strid med ett fotoförbud. Om så är fallet tycker jag hon bör knipa igen, då är hon och skivbolaget lika goda kålsupare, en tjuv stjäl från en annan tjuv. Om bilderna dock är tagna på ett schysst sätt så har hon förstås rätt att få betalt enligt vad som är praxis i branschen. Det har jag tidigare deklarerat är min ståndpunkt.

I det mesta du skriver undviker du att bemöta det jag talar om och bemöter i stället något annat scenario som jag inte alls talat om. Det är måhända provoaktivt att tala om att begränsa fotografers rätt att fotografera och publicera bilder hursomhelst på ett forum för fotografer men lite distans till sin egen profession eller hobby kan man väl ändå förvänta sig. Ingen kan väl ha missat den pressetiska debatt som förts de senaste åren.

Det jag främst talar om är att varje människa bör ha rätt att freda sig mot såväl närgångna journalister som fotografer, att det finns vissa avarter av fotografering inom journalistiken där självsanering inte tycks fungera och lagstiftningen skulle behöva ses över. Det har inget att göra med den förstärkning av upphovsrätten i övriga fall som fotografer fått till sina verk. Där råder inget motsatsförhållande. Det handlar bara om att man som fotograf ska hålla sig inom de etiska ramarna som utövande fotograf och respekterar sina medmänniskors privata sfär. Jag tycker det borde vara en självklarhet för varje fotograf med självaktning men så tycks inte vara fallet. Men det är väl så att det finns några ruttna ägg i varje korg.

/Mats D

Senast ändrad:
BenHur skrev:
Ska vi följa det här snåriga resonemanget så ska vi alltså ha upphovsrätt till våra ansikten...

Är det inte så tyskarna har det? Och i Frankrike får du inte fota grannens hus utan lov... vem säger att de svenska lagarna är bäst i världen ;-)

För övrigt tycker jag att Mats har en bra poäng i sitt resonemang om att plåta en föreställning. Åtminstone de riktigt stora artisterna gör enorma, dyra produktioner med mycket effekter, dekor, ljus o en himla massa folk inblandade. Ett sådant arrangemang borde kunna ses som en "installation" eller konstverk i någon mening o sådana är det ju inte bara att fota av o kalla för sina egna, eller hur?

Men nu halkar vi långt från tråden. I Carinas fall är det bilder som hon har alla rättigheter till som blivit stulna.

Läge för en ny tråd?

MatsDagerlind skrev:

När det gäller just Carina här så tycker jag som sagt hon har svävat på målet när det gäller om de aktuella bilderna tagits i strid med ett fotoförbud. Om så är fallet tycker jag hon bör knipa igen, då är hon och skivbolaget lika goda kålsupare, en tjuv stjäl från en annan tjuv. Om bilderna dock är tagna på ett schysst sätt så har hon förstås rätt att få betalt enligt vad som är praxis i branschen. Det har jag tidigare deklarerat är min ståndpunkt.

Det här faller lite på sin egen orimlighet.
Som jag skrev tidigare i mitt inlägg så har ju uppenbarligen gruppen vetat om hemsidan och Carinas bilder. Dom har inte klandrat henne för att hon tagit bilderna eller på annat sätt fört någon talan mot hennes bilder. Istället har gruppen/skivbolaget tagit bilden i eget vinstsyfte.
Av den anledningen kan du inte på något sätt ifrågasätta om hon fotograferat bilderna på ett moralist riktigt sätt.

Skulle även vilja ställa en liten fråga.
Skulle det vara rätt av Göran Person att utan ersättning till fotografen ha någon av de smygtagna paparazzibilderna som omslag till sina memoarer?

jardis skrev:
Istället har gruppen/skivbolaget tagit bilden i eget vinstsyfte.

Ett litet petigt påpekande (såvitt jag förstår av hela diskussionen):

Bandet har juridiskt absolut ingenting med det här att göra. Ansvarig utgivare är bolaget, inte bandet. Eventuella avtal mellan bolag och band påverkar inte den här frågan.

Vinstsyfte har strängt taget inte heller med saken att göra.

Den här diskussionen är extremt omfångsrik redan. Kan vi ta moralfrågorna i en annan tråd?

Hemfridsbott

"Här tycks du totalt bortse från nåt rätt så viktigt, nämligen att även om arrangören deklarerat "fotoförbud" så är det inget lagbrott att fotografera ändå." - Anders Anjou

Detta tycker jag låter tveksamt. Brukar inte detta benämnas hemfridsbrott?

Nope. Har du fotoförbud i din bostad kan jag plåta in i bostaden från gatan. Det är hemfridsbrott först om jag kliver in i bostaden utan tillåtelse.

Med all rätt så skulle Carina då ha blivit avhyst från platsen och vägrat detta, något som inte har skett. Alltså finns inget mer lagrum att gå på i det avseendet. Dessutom tror jag inte det skulle gå under hemfridsbrott iaf, men säkert något annat.

Mångordig är du i alla fall Mats. Men tack å lov så är det ju inte mängden ord det kommer an på!!!

Ja, det är totalt ointressant om det rådde "fotoförbud" eller inte. Finns inget lagrum som stöder att skivbolaget i det här fallet stjäl bilder som är tagna i en lokal där ägaren deklarerat fotoförbud. Det är heller inget brott att trotsa detta fotoförbud. Det finns två stöd i lagen för att kunna deklarera att bilder tagits olagligt. Det ena är fotografering på och av "skyddsobjekt", tror inte att konserten hölls på militärt område. Det andra är i ditt eller någon annans hem, i det fallet blir det fråga om hemfridsbrott. Tror inte heller att konserten hölls i någons vardagsrum.

I alla andra fall så kan man bara avhysa fotografen som trotsar ett fotoförbud. Punkt, slut! Kan vi vara färdiga med den delen av disskutionen?

Varför skulle en artist ha mer rätt till bilder tagna under en föreställning än exempelvis statministern har till bilder tagna i Riksdagen? Du säger att " Pressfotografen bör då inte ha rätt att använda/sälja/publicera bilderna på något sätt som går utanför det urpsrungliga uppdraget".

Men det är ju inte artisten / bolaget som är uppdragsgivaren. Så varför skulle då vederbörande ha nåt slags vetorätt över hur bilderna används. Om artisten "X" är så drogad att han / hon faller av scenen så är det ju självklart att vare sig artist eller skivbolag vill ha spridning på dom bilderna. Men vad händer då med pressfrihet och granskande journalistik?

Eftersom det nu inte finns någon annan lag än "Namn & Bildlagen i reklam" i det här landet så får man väl utgå ifrån att även lagstiftarna funnit det orimligt att kunna skapa en sådan lag som du tydligen önskar.

Du säger att jag inte ger exempel på varför jag tycker att ditt resonemang är fel.... Mitt demonstrationsexempel var tydligen inte nog?

Men om folkmassa går bra att fotografera utan att fråga om lov... Var går då gränsen? När det är tio personer i bilden, eller femton?

Riktar sig mot viss individ säger du.... Om nu individen "X" inte har riktigt rent samvete så är det väl självklart att vederbörande inte vill bli fotograferad. Betyder det att jag ska avstå?

Tror du verkligen att bilderna på G.P. med fästmö på Harpsund kom till av en slump? Det var en väl "planterad" nyhet av Rosenbad. G.P var ingalunda omedveten om fotografernas närvaro.

Angående om Carina svävar på målet eller inte så framgår det ju ganska klart om man hängt med och läst hela tråden att såvitt hon vet rådde inget fotoförbud i lokalen. Men återigen, fotoförbudets vara eller icke vara är ointressant i situationen.

Du tycker inte att jag bemöter det du talar om... Jag bara applicerar det på andra situationer, men det kanske inte är att bemöta? Lagstiftning är ju som sagt var generell, men du kanske vill ha en lag typ "Artist må ej fotograferas"? I så fall är ju saken klar och jag önskar dig lycka till!

Anser inte att det är ett dugg provokativt av mig att tolka dig som att du vill begränsa min rätt till att ta bilder hur jag vill, när jag vill och på vem jag vill.

Lagstiftning som reglerar den privata sfären finns ju redan och hur en bild tagen på en artist under en konsert skulle kunna inkräkta på dennna är ju mer än vad jag kan förstå i alla fall.

Förstår att du ömmar för våra kändisar och halvkändisar som ju inte får en lugn stund... (Obs!!! Ironi!!!) Men sanningen är ju att dessa oftast lever i symbios med det fotografer som försörjer sig på att fotgrafera dylika. Förstår att du inte heller tycker att det skall vara tillåtet att dokumentera när prinsessan M. far fram som en vetvilling i sin bil. Exemplen kan ju bli många. Janne Josefsson gjorde väl också fel när han med hjälp av dold kamera drog ner brallorna på ett antal politiker starx före valet.

Men som sagt, tycker inte att vi ska stjäla den här tråden till att disskutera ny lagstiftning. Den är tillräckligt intressant i sig själv.

Men skapa gärna en ny där du får argumentera för varför artister av alla skulle vara mer skyddade än andra.

Re: Hemfridsbott

Pingo skrev:
"Här tycks du totalt bortse från nåt rätt så viktigt, nämligen att även om arrangören deklarerat "fotoförbud" så är det inget lagbrott att fotografera ändå." - Anders Anjou

Detta tycker jag låter tveksamt. Brukar inte detta benämnas hemfridsbrott?

Jovisst.... Om det är i ett hem.

Men i en offentlig lokal, restaurang, pub eller var det nu var kan aldrig ett hemfridsbrott begås.

BengtJohnsson skrev:
Bandet har juridiskt absolut ingenting med det här att göra. Ansvarig utgivare är bolaget, inte bandet. Eventuella avtal mellan bolag och band påverkar inte den här frågan.

Vinstsyfte har strängt taget inte heller med saken att göra.

Både ja och nej.
För Carinas del spelar det ingen roll. Hon får kämpa mot skivbolaget. Sen är resten en fråga mellan band och skivbolag.

Jag kanske uttryckte mig slarvigt...
Att skivbolaget är ett vinstdrivande bolag gör att ersättningsanspråken kan bli högre.
Det är skillnad om det är hobbybandet som gjort skivan själv i 200 ex till kompisarna än om det är ett större bolag med känd artist.
Visst ska man ställa samma krav på att upphovsrätten följs, men går det till rätten så blir det garanterat skillnad i ersättning.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig Carina och kanske helst att du får till en förlikning som du kan känna dig nöjd med.
Segslitna rättstvister är aldrig kul...

MatsDagerlind skrev:

jag ser det som ett avtalsbrott som man ingått genom att köpa biljett till konserten på vilken det klart och tydligt anges att fotografering inte är tillåten. I motsats till andra här tror jag motparten i det avtalet, i det här fallet skivbolaget,

Jag är i sig tveksam till om man kan ingå denna typ av långa avtal genom att köpa en biljet. Speciellt om inte hela denna krångliga avtalstext inte skrivit ut och tydligt framgått innan man köpt biljett till evenemanget. Det finns en hel del begränsninngar om hur man kan ingå avtal i relationer företag och konsument/privatperson. Definitivt är att cellofan-avtal (basserade på installerardu produkten, öppnar du lådan och så vidare) inte är gillitiga avtal.

Jag kan nog tänka mig att fotoförbud på biljetten kan vara ett giltigt avtal. Kanske främst för att det är en ganska rimlig begäran. Mer intressant är vilken påföljd som kan vara rimlig vid avtalsbrott. Som tidigare har sagts (minst tusen gånger) lär det knappast vara aktuellt med annat än avhysning från platsen.

Arrangörens prestation:
- Låta besökaren närvara vid konserten

Besökarens prestation:
- Betala inträde
- Uppträda (relativt) civiliserat ("allmän ordning")
- Avhålla sig från att fotografera

Om besökaren inte uppfyller sina prestationer är det väl rimligt att arrangören kan kasta ut vederbörande men knappast mer.

Att gå in i och peta i köparens upphovsrätt är ju däremot ett större steg...

[tidigare inlägg raderat]

Notera: vi vill inte se fler spekulationer här om vilket band eller skivbolag det rör sig om. Fortsätt gärna att diskutera principfrågan och med det här enskilda fallet som ett exempel -- men lämna den "åtalade" utanför, detta är inte någon domstol.

Vad har hänt Carina?
Något nytt, har ni kommit överens??

Har följt tråden flitigt och nyfiken hur det har gått för dej. = )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar