Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att det nu har nått en sådan juridisknivå att många av vi inte längre har kolla på vilka kort respektive part har på handen. Så kan man ju in inte sluta att fundera över frågorna som faktisk ställdes i början av hela denna långa men OTROLIGT intressanta tråd.

Om det nu är så att skivbolaget har några riktigt slipade jurister (vilket jag kan lova att dom troligen har), och dessa jurister gör sitt jobb väldigt bra. Så bra att Carina faktiskt inte vinner (Jo detta är ännu ett mycket möjligt slut). Ingen av oss här i mötet vet vilka kort skivbolaget har på handen eller om Carina har utelämnat någon detalj som skivbolaget har luskat reda på.

Vem står då för alla kostnader i samband med advokater/jurister och rättegångskostnader Carina???
 
morfius skrev:
Med tanke på att det nu har nått en sådan juridisknivå att många av vi inte längre har kolla på vilka kort respektive part har på handen. Så kan man ju in inte sluta att fundera över frågorna som faktisk ställdes i början av hela denna långa men OTROLIGT intressanta tråd.

Om det nu är så att skivbolaget har några riktigt slipade jurister (vilket jag kan lova att dom troligen har), och dessa jurister gör sitt jobb väldigt bra. Så bra att Carina faktiskt inte vinner (Jo detta är ännu ett mycket möjligt slut). Ingen av oss här i mötet vet vilka kort skivbolaget har på handen eller om Carina har utelämnat någon detalj som skivbolaget har luskat reda på.

Vem står då för alla kostnader i samband med advokater/jurister och rättegångskostnader Carina???

Stämmer man någon på et belopp överstigande ett halvt basbelopp (knappt 20 000kr) så står den förlorande parten för alla kostnader som är rimliga för målet.
Skivbolaget kan alltså inte anställa 100 advokater och sedan påstå att dom haft 50 miljoner i rättegångskostnader men den advokatinsats som är rimlig står förloraren för.

Man ska alltså inte driva sånt här själv utan anlita en advokat som är inläst på ämnet ifråga.

Vinner man betalar skivbolaget för din advokat.

Hade det däremot varit under ett halvt basbelopp så står var och en för sina egna kostander oavsett vem som vinner såvida det inte blir helt orimligt då tingsrätten kan jämka.
 
Lång diskussion med ovisst slut ?

Har läst det mesta att och säga att skivbolaget begått årets blunder är väl årets understatement.

Utan att vara expert på lagar och paragrafer kan man ju se hur samhället ser ut i stort. Som privatperson är man idag ganska utlämnad till sina medmänniskors godtycklighet i det mesta. Om jag lämnar in min bil på verkstad och får tillbaks den med en repa över hela dörren och de vägrar att betala en sådan reparation står mitt ord mot deras och det enda som står till buds är en civilrättslig process i tingsrätten vilket som det nog framgår i tråden man skall hålla sig ifrån i längsta mån. Det är tyvärr inte alltid den som har rätt som vinner, det är den som har bäst försvar
(= pengar i ryggen). Exemplen kan göras hur många och långa som helst tyvärr.

Med detta säger jag inte att du skall avsäga dig dina rättigheter för de är helt självklara. Ibland tror jag man får ge sig mot en mäktigare fiende. Krig är kanske inte alltid lösningen och man får se det som att man lärt sig något i jakten på sanningen. Jag tvekar som sagt inte en sekund över din rätt till ersättning men å andra sidan vad kommer det kosta och vad har det kostat dig så här långt? Man får fråga sig vad saker är värt i tillvaron. Att du skulle få +150 tusen för en sådan här sak är helt orimligt att tro. Jag tror inte ens hälften eller en fjärdedel går att få ut även om jag skulle önska dig mycket och mer därtill för det du råkat ut för.

Blev själv bestulen på en frilanstextartikel i en tidning för några år sedan och det sög illa om hela ärendet - det slutade med att jag ringde upp ansvarige utgivare och förklarade ärendet i detalj. Jag frågade honom om de inte hade någon form av heder i sin dagliga verksamhet och jag undrade även om deras fastanställda accepterade en "lönefri" månad. Han drog några lama förklaringar och bad om ursäkt, mer var det inte. För att göra en kort historia ännu kortare kom en vecka senare ett honorar som var mycket sparsmakat men principen var statuerad och jag ser det som att jag trots allt fick något. Ibland får man ta sig en funderare och bestämma sig för vad ett ev krig är värt - jag bedömde i det läget att det hade varit omöjligt för mig som frilansande privatperson att få ut de pengar jag hade rätt till och bojkottade istället den tidningen för all framtid.

Hur det än går vill jag önska dig lycka till. Att du tagit bilderna som "amatör" gör inte din upphovsrätt svagare. Oavsett hur bilderna har kommit till är det dina och du äger rätten till dem men den diskussionen har ju varit uppe nu så det räcker.

Jag inväntar slutpläderingen av denna tråd med stort intresse.

/Mattias
 
Re: Lång diskussion med ovisst slut ?

Dajo skrev:
Fördelen emd att dra det via KFM är att amn får en konkret bestridelse på VARFÖR skivbolaget inte vill betala.
Det vet vi redan, de anser att bandet är min motpart. Enligt skivbolaget kan det bli tal om ett flerpartsmål.
Dajo skrev:
Förloraren står för alla kostnader så det är ju bara att skaffa en advokat som sköter allt from nu.
Jag har advokat.

morfius skrev:
Om det nu är så att skivbolaget har några riktigt slipade jurister (vilket jag kan lova att dom troligen har), och dessa jurister gör sitt jobb väldigt bra.
Om de nu har jurister, vilket de borde ha, varför har de inte kontaktat mig eller min advokat? Jag tycker det hela är väldigt märkligt. Skivbolaget har i breven i princip erkänt att det är mina bilder och att de använt dem utan att betala. Har deras jurister rått dem till det?

morfius skrev:
Ingen av oss här i mötet vet vilka kort skivbolaget har på handen eller om Carina har utelämnat någon detalj som skivbolaget har luskat reda på.
Har funderat mycket på det men har inte kommit fram till något. Ska självklart diskutera det med min advokat. Jag har inte utelämnat något som kan vara avgörande men jag har utelämnat vissa andra detaljer som skivbolagets namn etc. Jag är medveten om att jag får stå för kostnaderna om jag förlorar.

mt4base skrev:
För att göra en kort historia ännu kortare kom en vecka senare ett honorar som var mycket sparsmakat men principen var statuerad och jag ser det som att jag trots allt fick något.
Jag kan ju fortfarande ändra mig, trots allt har de erbjudit mig hela 4000:- Tycker själv att hela saken är mycket intressant och det är lite därför jag dragit det vidare. Sedan får vi se vad som händer och vad min advokat tycker att vi ska göra.

mt4base skrev:
Har läst det mesta att och säga att skivbolaget begått årets blunder är väl årets understatement.
Det kan man lugnt påstå!

Kul att det finns ett sånt intresse för den här tråden! Vill också tacka för alla synpunkter, råd och det stöd jag fått av er :D
 
Om det nu går till rätten kan det kanske vara värt att intressera en allmän åklagare, det behöver du inte bekymra dig för eventuell rättegångskostnader.
Eftersom det är ett uppenbart brott mot lagen så borde en allämn åklagare kunna ta åt sig fallet. Det är bara en fråga om någon har tid/lust?
 
Nome Nescio skrev:
Om det nu går till rätten kan det kanske vara värt att intressera en allmän åklagare, det behöver du inte bekymra dig för eventuell rättegångskostnader.
Eftersom det är ett uppenbart brott mot lagen så borde en allämn åklagare kunna ta åt sig fallet. Det är bara en fråga om någon har tid/lust?

Absolut, har man bara en bra utrednig i ryggen så har en åklagare svårt att neka att ta upp frågan.

Om det ska utredas från början hos polisen så kan det ta längre tid...
 
ECG skrev:
Nu har jag fått brev från deras advokat, inte skivbolagets...
Förtydligande: de skickade inte ens en kopia till min advokat! Oseriöst och jag uppfattar det nästan som ett hot eller vad säger ni?

Vet ni lite närmare hur det fungerar med allmän åklagare? Vad krävs tex för att de ska ta upp fallet? Hur går det till?
 
ECG skrev:
Förtydligande: de skickade inte ens en kopia till min advokat! Oseriöst och jag uppfattar det nästan som ett hot eller vad säger ni?

Vet ni lite närmare hur det fungerar med allmän åklagare? Vad krävs tex för att de ska ta upp fallet? Hur går det till?

Börja med polisanmälan och förse sedan polisen med alla brev som skickats fram och tillbaka.
Sedan tar man reda på vilken åklagare som fått ärendet och kontaktar denna för en diskussion om ifall något material saknas eller är oklart.

Tänk på att det är mycket svårt att förlikas om mna kör det via åklagaren.
 
Tycker absolut inte du ska ge dig! Då vet bolagen att dom kan sno bilder hur som helst och ändå bara (ja i detta fall är det bara) småsummor..

// Jocke
 
Kul att det finns ett sånt intresse för den här tråden! Vill också tacka för alla synpunkter, råd och det stöd jag fått av er :D
Vi alla sitter som klistrade i väntan på. Trots allt är det inte så många av dessa situationer som nämns på fotosidan som går vidare hela vägen utan görs nog oftast upp i godo. De flesta orkar nog inte dra det så långt.

Stå på dig! Du har iaf en fanclub här. ;)
 
Softasnubben skrev:
39202 visningar...inte illa! =)

Jag är imponerad hur du orkar hålla på och tjafsa, men kör hårt!
En princip är en princip är en princip...
Principer plus potentiella 100 laxar i runda slängar skulle nog de flesta "tjafsa på" om ganska mycket..
 
HDFS) (KGS skrev:
???

Vart ligger problemet, i ordet tjafsa?

Hon håller ju på att tjafsa med skivbolaget! Det viktiga är ju att hon får det hon förtjänar, dvs pengar för sina bilder! Skivbolag är de värsta dubbelmoralisterna som finns, så på dom bara Carina! =) Jag håller tummarna!!!

Jag lägger märkaordtomtarna & särskrivningfacisterna i samma låda...dvs i den runda förvaringsboxen...

Trevlig helg, själv ska jag på Norra Brunn ikväll! Blir nog väldigt trevligt! =)
 
Softasnubben skrev:
Vart ligger problemet, i ordet tjafsa?

Hon håller ju på att tjafsa med skivbolaget! Det viktiga är ju att hon får det hon förtjänar, dvs pengar för sina bilder! Skivbolag är de värsta dubbelmoralisterna som finns, så på dom bara Carina! =) Jag håller tummarna!!!

Jag lägger märkaordtomtarna & särskrivningfacisterna i samma låda...dvs i den runda förvaringsboxen...

Trevlig helg, själv ska jag på Norra Brunn ikväll! Blir nog väldigt trevligt! =)

Jag förstår vad du menar men "tjafsa" är ett negativt laddat ord och hade i detta fall passat bättre på skivbolaget.

Jag lägger gärna de "tomtar" som inte använder språket utan att tänka i samma låda som du. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.