Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
att kalla det Carina håller på med i den här långa tråden för tjafs tycker jag är lite nedsättande. Att tjafsa är för mej att gnabbas om trivialiteter...

Tjafs; larv; dumheter; nonsens; strunt; smörja; trams

Är några av de synonymer som anges i en svensk synonymordbok och är inte det nedsättande så vet inte jag... man jag tänker inte tjafsa vidare om det...
 
Det blir värre och värre... Jag har blivit hotad - muntligen, på allmän plats med flera vittnen - av en i bandet. Om jag inte lägger ner alltihop vill de inte ha med mig att göra och jag blir portad från alla spelningar.
 
ECG skrev:
på allmän plats med flera vittnen - av en i bandet. Om jag inte lägger ner alltihop vill de inte ha med mig att göra och jag blir portad från alla spelningar.
Sedär, då lär det ju inte fungera att försöka vädja till din sympati med bandet.

Jag väntar otåligt på slutet och hoppas att någon gång få viskat i mitt öra vilka de andra parterna är. :)
 
Det dyker upp en fråga i mitt huvud: är skivbolaget seriöst över huvud taget? Likaså bandet: hur seriös är man om man hotar någon som drabbats av en tabbe som skivbolaget gjort?

Personligen känner jag att jag vid det här laget hade tröttnat på alltihopa och löst det på ett för mig enkelt sätt: polisanmälan och kronofogden. Nu rekommenderar jag inte att du gör det, det beror på vad du och din advokat har skrivit till skivbolaget.
 
ECG skrev:
Det blir värre och värre... Jag har blivit hotad - muntligen, på allmän plats med flera vittnen - av en i bandet. Om jag inte lägger ner alltihop vill de inte ha med mig att göra och jag blir portad från alla spelningar.

Intressant. Undrar om denna bandmedlem hade haft samma syn om skivbolaget hade publiserat ett antal låtar utan deras medgivand och utan tanke på att behöva betala bandet för detta.
 
ECG skrev:
Det blir värre och värre... Jag har blivit hotad - muntligen, på allmän plats med flera vittnen - av en i bandet. Om jag inte lägger ner alltihop vill de inte ha med mig att göra och jag blir portad från alla spelningar.

Blir det här mer sjukt eller bara sjukt?

Jag har för mig att du hade riktigt bra kontakt med bandet i början av tråden och att det var därför du hade så bra plåtningsmöjligheter. Så jävla tråkigt men nu vet vi vilken sida bandet står på. Synd att dom inte valde din sida, dom kanske inte hade råd med det :(

Jag hoppas att du har bra kontakt med vittnena.

Du borde kanske låta kontakten med bandet ligga på is tills vidare, eftersom dom inte har med problemet att göra men involveras som "hitman" av skivbolaget. Det skadar heller inte att i så fall berätta det för bandet tror jag.

Hade det inte varit mina bästa vänner eller släkt i bandet så hade jag helt klart skitit i bandet för summan som du bör inkassera.

fyfan.. (jag vill inte vara du men jag skulle kämpa som du).

Lycka till än en gång!!

ps: du kanske borde sagt att du inte tog emot muntliga hot ;)
 
Nu...

... vill jag faktiskt veta vilket band jag ska bojkotta och vilket skivbolag jag ska ladda ner en massa mp3:eek:r från.

Finns det verkligen någon anledning kvar att skydda deras identitet?

För övrigt undrar jag om hotet var just det du skrev om?! Att de skulle säga upp bekantskapen och porta dig från konserterna eller om det rörde sim om olaga hot i still med "Jag vet var du bor" osv...

Håller båda tummarna för att du ska gå segrande ur det här!

//H
 
zlice skrev:
Jag har för mig att du hade riktigt bra kontakt med bandet i början av tråden och att det var därför du hade så bra plåtningsmöjligheter.
På sätt och vis. Jag har ju åkt på mer spelningar dels för att det är ett bra band men också för att de har varit schyssta mot mig, pratat lite extra, svarat på frågor och tittat in i kameran lite mer. Men biljetter till spelningarna har jag fixat själv.

zlice skrev:
Så jävla tråkigt men nu vet vi vilken sida bandet står på. Synd att dom inte valde din sida, dom kanske inte hade råd med det :(
Nä det hade de inte. Skivbolaget har i sin tur hotat dem att de kommer få betala allt. De vill att jag ska förhandla direkt med bandet!

zlice skrev:
Det skadar heller inte att i så fall berätta det för bandet tror jag.
Jag har försökt det men de vill inte fatta eftersom de tror att de får ta hela smällen själva. Så i princip tycker de att jag är elak och illojal mot dem... Otroligt, det är ju inte jag som gjort något fel!

zlice skrev:
Hade det inte varit mina bästa vänner eller släkt i bandet så hade jag helt klart skitit i bandet för summan som du bör inkassera.
Det enda jag vill är att skivbolaget gör rätt för sig och att det inte går ut över bandet. Skivbolaget kommer få välja.

zlice skrev:
fyfan.. (jag vill inte vara du men jag skulle kämpa som du).

Lycka till än en gång!!
Tack :D

zlice skrev:
ps: du kanske borde sagt att du inte tog emot muntliga hot ;)
Jag har ju fått ett rbev från bandets advokat. Läser man det lite mellan raderna kan det också uppfattas som hotfullt. Så nog har jag fått både muntligt och skriftligt på deras "inställning".
 
Jag blir lite fundersam Carina, vad väntar du på?
Eller rättare sagt, varför väntar du fortfarande?

Det har nu gått fyra månader sedan du ursprungligen startade tråden och enligt dig har det korresponderats ad nauseum parterna emellan utan att ha kommit till någon vettig överenskommelse.

Det ser utifrån din beskrivning inte ut att gå så mycket framåt i ärendet.

Samtidigt har du bett om råd här på fotosidan och tråden är nu uppe i snart dryga tjugo sidor. Rätt tidigt var det någon som tipsade dig om Staffan Teste. Det är kanske dags - om du inte redan gjort det - att för din egen skull lyfta luren och slå honom (eller annat lämpligt ombud för den delen) en signal.

Den juridiskt kunnige borde kunna ge dig råd och en skattning om detta går att driva till din fördel eller inte. På så sätt skulle han/hon kunna hjälpa dig att kunna ta ärendet vidare antingen till en eventuell rättslig prövning, eller att du inte tycker att det är värt det och lägger ned det hela.

Det är många här som tycker att du ska stå på dig - vilket jag också hoppas att du gör! Men för din egen skull dra inte ut för länge, inget blir - uppenbarligen - bättre av denna väntan.


Lycka till!


mvh
 
Re: Nu...

Clouseau skrev:
... vill jag faktiskt veta vilket band jag ska bojkotta och vilket skivbolag jag ska ladda ner en massa mp3:eek:r från.
Både skivbolaget och han som hotade mig är väldigt emot spridningen av musik på internet... HMM!
Clouseau skrev:
Finns det verkligen någon anledning kvar att skydda deras identitet?
Kanske inte men jag väntar med att avslöja något om det till jag ev har tvingats stämma dem. Sen beror det på vad min advokat tycker också.

Clouseau skrev:
För övrigt undrar jag om hotet var just det du skrev om?! Att de skulle säga upp bekantskapen och porta dig från konserterna eller om det rörde sim om olaga hot i still med "Jag vet var du bor" osv...
Det var som jag skrev. Plus att han sa lite andra saker som pga mindre bra ordval uppfattades som otrevliga men inte kan anses som olaga hot.
 
Re: Nu...

Carina Gustavsson skrev:
Nä det hade de inte. Skivbolaget har i sin tur hotat dem att de kommer få betala allt. De vill att jag ska förhandla direkt med bandet!

Kan ju faktiskt vara så, bandet kan ju gett bilderna till skivbolaget och hävdat att det var deras.... vilket i så fall borde fria skivbolaget


Nu tycker jag det kvittar, du skall givetvis ha betalt för bilderna, och efter vad man läser så bör du ha rejält betalt också

// Anders

PS. Undrar också vilket band och skivbolag det är Ds
 
Johan Okker skrev:
Jag blir lite fundersam Carina, vad väntar du på?
Eller rättare sagt, varför väntar du fortfarande?
Just nu väntar jag på ett beslut från min advokat.

Johan Okker skrev:
Det ser utifrån din beskrivning inte ut att gå så mycket framåt i ärendet.
Sakta men säkert lol? Jag har inte bråttom.

Johan Okker skrev:
Det är kanske dags - om du inte redan gjort det - att för din egen skull lyfta luren och slå honom (eller annat lämpligt ombud för den delen) en signal.
Jag har kontaktat Teste och jag har anlitat advokat.


Johan Okker skrev:
Den juridiskt kunnige borde kunna ge dig råd och en skattning om detta går att driva till din fördel eller inte.
Det går definitivt att driva det vidare. Chanserna att vinna ser jag som goda. Men som sagt, jag väntar på advokatens beslut.
 
Re: Re: Nu...

aceeo skrev:
Kan ju faktiskt vara så, bandet kan ju gett bilderna till skivbolaget och hävdat att det var deras.... vilket i så fall borde fria skivbolaget

Carina har redan förklarat hur det ligger till, men även om det hade varit som du föreslog så skulle det inte ha friat skivbolaget. Det är skivbolaget som har publicerat bilderna, och det är därför skivbolaget som är skyldig att se till att det har publiceringsrättigheter.

PD
 
NOPE !

Kan ju faktiskt vara så, bandet kan ju gett bilderna till skivbolaget och hävdat att det var deras.... vilket i så fall borde fria skivbolaget

Nej det friar dem inte juridiskt.
Skivbolaget står som slutanvändare och det är deras skyldighet att ha klarar papper. Man kan inte skylla ifrån sig det ansvaret. Det enda undantaget är om de har en sk "friskrivning från ansvar" från dem som givit dem bilderna, dvs att leverantören tar på sig full ansvar i skuldfrågan.

Stå på dig tösen.


Niklas
Som håller föredrag inom bildjuridik
på skolor och Universitet


Edit: Per var visst snabbare på tangenterna :)
 
ECG skrev:
Jag har ju fått ett rbev från bandets advokat. Läser man det lite mellan raderna kan det också uppfattas som hotfullt. Så nog har jag fått både muntligt och skriftligt på deras "inställning".


Carina

Jag tycker du ska strunta fullständigt i - och avbryta - kontakterna med bandet och deras ombud. Returnera breven och uppmana deras advokat att inte skicka fler brev för du tänker inte läsa dem.
De är inte din motpart, det är skivbolaget - som gett ut skivan. Hur de sen löser den uppkomna situationen mellan sej behöver du inte bry dej om.
 
Re: NOPE !

"Skåningen" skrev:
Det enda undantaget är om de har en sk "friskrivning från ansvar" från dem som givit dem bilderna, dvs att leverantören tar på sig full ansvar i skuldfrågan.
Skulle inte förvåna mig om de har det :/ Men skivbolaget blir väl min motpart hur som?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.