Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
ECG skrev:
Eftersom jag inte jobbar som fotograf går 80% på rättsskyddet. Det blir ju endel pengar ändå och inte minst en massa strul.
Jag vågar nästa sätta pengar på att det blir mer pengar till dig och mindre strul om du har en bra jurist som hanterar det hela.
 
Tråkigt, men ....
klart att du ska ta och få betalt
det är så det går till och jag lovar att du kommer att få pengar

100% för publicering av bilden (kolla på BLF eller SFF)
+ 100% publicering utan tillåtelse (SFF)
+ 100% utan fotografens namn
+ xxx% manipulering av bilden
x7 bilder

har varit med om liknande och vad jag vet så är det så det gå till

Lycka till (fast, lycka behöver du inte, finns lag)
 
ECG skrev:
Med ett skivbolag? Visst är det så att det är skivbolaget som betalar och inte artisten/gruppen? Man får höra så mycket...

Så sant som det är sagt :D


Nej det var inte skivbolag, men....
utgivare är alltid ansvarig(tror jag). Fungerar som PUL du får fotografera vem du vill, men inte publicera.
Så om jag fotograferar dig och "Kalle" lägger upp det på sin hemsida med godkänande från mig så är "Kalle" ansvarig.
Så jag kan tänka mig att den som är utgivare eller producent ansvarar för det också.
 
Boris skrev:
utgivare är alltid ansvarig(tror jag). Fungerar som PUL du får fotografera vem du vill, men inte publicera.
Visst borde det vara så? På omslaget står det ju (P) och (C) skivbolaget. Det borde väl innefatta omslaget också?
 
Tack ni som mailat! För att svara på några frågor:

Jag har fakturerat skivbolaget enligt BLFs prislista efter att ha kontaktat både BLF och Bildombudsmannen. Än har de inte bestridit den men de har några dagar till på sig. Sen har en diskussion uppkommit med folk jag rådfrågat om vem som har yttersta ansvaret för omslaget - artisten, grafikern eller skivbolaget? Dvs vem betalar och beror det isf på vem som gjort fel? Jag var säker på att det var skivbolaget. Annars får väl skivbolaget betala mig och sen lösa det med grafikern/artisten. Eller? Nån som vet, ni får gärna maila mig genom forumet.
 
Det är min högst godtyckliga bedömning likaså.

Allmän skadeståndsrättslig huvudregel är att arbetstagare är skadeståndsskyldiga för handlingar de begår i tjänsten "endast i den mån synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter" (skadeståndslagen).

Däremot undrar jag: Har en cdskiva en ansvarig utgivare?

Jag funderar över vad det är som gör skivbolaget ansvarigt istället för t.ex. tryckeriet som faktiskt begår själva exemplarframställningen)...?
 
LeadHead skrev:
Det är min högst godtyckliga bedömning likaså.
Bra, för det är min med.
LeadHead skrev:
Däremot undrar jag: Har en cdskiva en ansvarig utgivare?
Rimligtvis måste den ha det eftersom någon måste kunna hållas ansvarig vid en eventuell tvist.

LeadHead skrev:
Jag funderar över vad det är som gör skivbolaget ansvarigt istället för t.ex. tryckeriet som faktiskt begår själva exemplarframställningen)...?
Tryckeriet lär väl svära sig fria i nåt avtal med sina kunder. Såvida inte skivbolaget har eget tryckeri...
 
LeadHead skrev:
Det är min högst godtyckliga bedömning likaså.


Jag funderar över vad det är som gör skivbolaget ansvarigt istället för t.ex. tryckeriet som faktiskt begår själva exemplarframställningen)...?

Tryckeriet bara trycker det som kunden vill. Det är inte deras ansvar.
 
Hansi skrev:


På många konserter är det ju faktiskt förbjudet att fotografera. Kan det vara så att det har varit förbjudet med bild och ljudupptagning på några av konserterna du varit på? I så fall skulle i alla fall jag förbereda mig på en motattack från skivbolaget när du går vidare med detta. Särskilt om det är skivbolaget som har varit arrangör för konserterna. Det kan ju ofta vara så när det gäller större band.
Nejnejnej! De enda ställen i Sverige som det råder fotoförbud på är i rättssalar och på militära skyddsobjekt. Plåtar du på privat område (tex på en konsert) och blir ombedd att gå därifrån måste du lyda. Har ingen kört ut dig finns ingen som i efterhand kan hävda att det rått fotoförbud. Däremot kan ev. PUL gälla för publicering av bilder på internet, dvs att man måste ha personens tillstånd för att lägga ut bild på honom/henne på nätet. Gäller ej för journalistisk verksamhet. Men jag har aldrig hört talas om att någon skulle blivit fälld för det. i så fall är väl stora delar av fotosidan olaglig...

 
jag har själv jobbat på skivbolag och då anlitar man en formgivare som man kommer överens om en budget.
Budget på en singel är ungefär max 10000kr.
Formgivaren visar en skiss och e alla nöjda går den till tryck.
Alltså, det är formgivaren som torskar för skivbolaget kommer aldrig betala, det blir billigare för dom att gra tillbaks singeln och trycka en ny.
 
Lillbolle skrev:
det blir billigare för dom att gra tillbaks singeln och trycka en ny.

men om den redan är ute så ere ju så dags, eller hur?

Ur fotografens synvinkel är det förstås skivbolaget som får klä skott, om de sen kan övervältra skulden på nån annan så får de väl göra det...
 
problematiken är att skivbolaget kanske inte har en aning om att det inte är formgivaren som plåtat.och singlar i sverige går inte ut i särskilt många ex
 
Lillbolle skrev:
problematiken är att skivbolaget kanske inte har en aning om att det inte är formgivaren som plåtat.och singlar i sverige går inte ut i särskilt många ex

Har skivbolaget ingen aning om vad bildmaterialet kommer ifrån så är det ju upp till dem att ha det reglerat i avtal med formgivaren att denna ansvarar till 100% att materialet är OK ur upphovsrättssynvinkel. Har det inte ett sådant kontrakt så är skivbolaget ytterst ansvarig eftersom det är dom som ger ut skivan.

Skulle en redigerare på en tidning använda en stulen bild är det ändå chefredaktören(ansvarig utgivare) som får ta smällen. Vill han sen ge redigeraren sparken eller stämma honom så är det deras sak.
 
skillnaden är ju att redigeraren på tidningen är anställd på tidningen.Formgivaren är frilans och blir anlitad att för en viss summa leverera ett omslag
 
Men frågan kvarstår: Finns det någon ansvarig utgivare för en cdskiva?

"Ansvarig utgivare" borde väl vara ett tryckfrihetsbegrepp...?

Jag betvivlar alltså inte att det skulle vara skivbolaget som juridisk person som är ersättningsskyldig. Jag söker bara en lagteknisk förklaring till varför...
 
Detta har hänt:

Jag skickade faktura på hela beloppet.
Skivbolaget har skriftligen bestridit den i sin helhet.

Så, vad nu?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.