Hansi skrev:
På många konserter är det ju faktiskt förbjudet att fotografera. Kan det vara så att det har varit förbjudet med bild och ljudupptagning på några av konserterna du varit på? I så fall skulle i alla fall jag förbereda mig på en motattack från skivbolaget när du går vidare med detta. Särskilt om det är skivbolaget som har varit arrangör för konserterna. Det kan ju ofta vara så när det gäller större band.
Nejnejnej! De enda ställen i Sverige som det råder fotoförbud på är i rättssalar och på militära skyddsobjekt. Plåtar du på privat område (tex på en konsert) och blir ombedd att gå därifrån måste du lyda. Har ingen kört ut dig finns ingen som i efterhand kan hävda att det rått fotoförbud. Däremot kan ev. PUL gälla för publicering av bilder på internet, dvs att man måste ha personens tillstånd för att lägga ut bild på honom/henne på nätet. Gäller ej för journalistisk verksamhet. Men jag har aldrig hört talas om att någon skulle blivit fälld för det. i så fall är väl stora delar av fotosidan olaglig...