ANNONS
Annons

"Skitig" bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det beror på hur bilden är i "original". Det kanske räcker att öka kontrasten, men det kan behövas mycket mer än så också.

Jag tittade på dina bilder Marcus, och måste säga att jag är förvånad över din fråga.

Det förekommer så många "hur gör man" frågor här på FS, jag tror ibland att det är mina barn som är inne och skriver ;-) Och när jag såg din fråga trodde jag att det var en sån där latmask som inte orkade lära sig själv igen.

Men du, som gör så fina bilder?

Tomasz skrev:
Jag tror det beror på hur bilden är i "original". Det kanske räcker att öka kontrasten, men det kan behövas mycket mer än så också.

Jag tittade på dina bilder Marcus, och måste säga att jag är förvånad över din fråga.

Det förekommer så många "hur gör man" frågor här på FS, jag tror ibland att det är mina barn som är inne och skriver ;-) Och när jag såg din fråga trodde jag att det var en sån där latmask som inte orkade lära sig själv igen.

Men du, som gör så fina bilder?

haha, tack Tomas. Anledningen att jag ställer den frågan är nog kanske då att jag inte vet hur jag får mina vackra bilder själv.

Alla säger att dem är vackra, men jag ser det inte. Men, men nog om mig nu...

Jag har länge älskat sådana bilder även den här sortens.

http://www.kenrosenthal.com/

Men jag lyckas inte få (vara sig med digitalt eller analogt) att det svarta blöder.

/ Marcus

Brummelisa skrev:

http://www.kenrosenthal.com/

Men jag lyckas inte få (vara sig med digitalt eller analogt) att det svarta blöder.

/ Marcus

tror att han kopierat genom något material som han lagt direkt ovanpå fotopappret. kanske är det frågan om tunt tyg eller smörgåspapper. det sista har jag använt med ett liknande resultat, dvs. ett "utsmetande". nyttjas däremot ett grovare bakplåtspapper syns i regel ofta även själva strukturen i pappret på kopian (vilket syns i flera av mina uppladdade bilder här på fotosidan).

/ f.

Nylonstrumpa över objektivet är väl det klassiska tricke för blödande svärta i det analoga mörkrummet. Genom att spänna strumpan (eller annat diffusionsmaterial) närmare papperet blir väl spridningen mindre men materialets eventuella textur tydligare.

Man kan ju göra liknande fast med högdagrarna i photoshop genom att dupplicera lagret med bilden och lägga på en gaussisk oskärpa på det övre av lagerkopiorna och sedan lägga det lagret i screen mode. Man borde kunna göra liknande med multiply eller helt enkelt köra traditionell högdagerblödning på den inverterade bilden och sedan vända den rätt igen.

Galaxens President skrev:
Nylonstrumpa över objektivet är väl det klassiska tricke för blödande svärta i det analoga mörkrummet. Genom att spänna strumpan (eller annat diffusionsmaterial) närmare papperet blir väl spridningen mindre men materialets eventuella textur tydligare.

Man kan ju göra liknande fast med högdagrarna i photoshop genom att dupplicera lagret med bilden och lägga på en gaussisk oskärpa på det övre av lagerkopiorna och sedan lägga det lagret i screen mode. Man borde kunna göra liknande med multiply eller helt enkelt köra traditionell högdagerblödning på den inverterade bilden och sedan vända den rätt igen.

Att lägga i screen mode? vad betyder detta i ett svenskt photoshop?

Nu satte du mig på pottan. Vet ej. Screen ligger i lagerfönstret mellan "lighten" och "color dodge" ?!?!

Ifall det är till någon tröst så lyckades jag inte få till det i photoshop på det sätt jag beskrev ovan. Det funkar för att få högdagrar att blöda men inte något bra för lågdagrar. Men det kanske går att jobba på.

Jag brukar använda två grejor till det där.
Det första är att addera brus.
Andra varianten är att fot en mörk betongvägg eller en kornig sten. Lägg lagret ovanpå och ändra lagerblandningen till mjukt ljus eller nåt, man får leka runt lite.
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar